2023-06-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernes-ine
Klart att en utredning från haverikommissionen ska ta 12 månader; man måste ju suga så mycket man kan ur statskassan, menar jag…

Lite som ägarna för Gröna Lund, för nog tror jag att de har haft kännedom om skavankerna på deras åldrande berg- och dalbana…
Så du tycker inte Havkom ska utreda olyckan?
Citera
2023-06-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Vad kan det tänkas bli för skadestånd grönan tvingas betala till de drabbade? Tänker främst på den avlidne kvinnans familj... I usa hade de fått hundratals miljoner men hur fungerar sånt i Sverige?

Det är schabloniserat I Sverige. Storleken på och om det blir aktuellt med skadestånd överhuvudtaget beror på om polisutredningen kan leda fram till att åtal där ansvarsdelen styrks och domstol dömer för brottet vållande till annans död. 30-45 kkr. Exakt belopp är svårt att precisera då det helt beror på vad de anhöriga baserar sitt skadeståndsanspråk på.
Citera
Medlem
Mallemedes avatar
Vet man ifall den döda dog på tåget eller när hon föll ur vagnen? Jag vet inte om det framgått 100. Tredje vagnen ser rätt tilltufsad ut, kan inte varit bekvämt att sitta där..
Citera
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Vet man nått om den omkomna kvinnan?
Vem är denna kvinna?
Citera
2023-06-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Nej det är klart, finns så många utstötta områden också för dessa utanför Sthlm.

Hon behöver ju inte ens ha bott i Sverige, kan ha varit turist.
Senast redigerad av Hjarnsubstans 2023-06-26 kl. 17:53.
Citera
2023-06-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vilket tjat om hennes namn. Finns ingen anledning att lägga upp det här.

Jo det gör det visst... är du inte medveten om att FB är det enda stället där folk lyckas med att hitta folks namn på millisekunder och alla som läser/kommenterar i en tråd VILL veta? Du kan gå till FamiljeLiv.se istället, där är de mer PK.
Citera
2023-06-26, 17:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
hur kan någon veta det?

Från RIP-inlägg på sociala medier.
Citera
2023-06-26, 17:53
Medlem
Hunden007s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=xkhhn9dtqj8

Tror ni denna videon är tagen innan olyckan?
Citera
2023-06-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
"Senare meddelar polisen att man utreder händelsen som vållande till annans död, vållande till kroppsskada samt framkallande av fara för annan."

Vem blir vållande här? Högsta ansvarig? VD? Personalen? Kungen? Allihop?

Sådana här utredningar är ju väldigt komplicerade, både utifrån huruvida juridiskt ansvar och skuld överhuvudtaget finns - och isåfall VEM som bär detta ansvaret. För att kunna avgöra detta måste man titta på punkter som:

1. Har det funnits anledning att tro att någonting av detta skulle hända?
2. Har det tagits medvetna risker?
3. Har rutiner och riktlinjer följts? Hur har ev. riskbedömning gått till?
4. Har det funnits tillbud, incidenter eller anmärkningar kring Jetline?
5. Hur ser arbetsordningen och arbetsfördelningen på Gröna Lund ut? Vem delegerar ansvar- och till vem?
Citera
2023-06-26, 17:55
Medlem
ErikPerSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
https://www.youtube.com/watch?v=xkhhn9dtqj8

Tror ni denna videon är tagen innan olyckan?

Nej, förmodligen efter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mallemede
Vet man ifall den döda dog på tåget eller när hon föll ur vagnen? Jag vet inte om det framgått 100. Tredje vagnen ser rätt tilltufsad ut, kan inte varit bekvämt att sitta där..

Vad jag förstod det om så satt hon i nån av de två sista vagnarna och föll ur direkt så tvivlar på att hon dog i tåget. Hon kanske inte dog efter fallet heller, kan ha dött i ambulans eller på sjukhus.

Ja jag undrar hur tredje vagnens passagerare mår, om de har svåra ben eller bukskador.
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
En olycka i Japan 2007, metal fatigue (ej nytt i tråden, men exemplet är inte nämnt)
https://www.japantimes.co.jp/news/2007/05/08/national/metal-fatigue-seen-as-probable-cause-of-broken-axle-in-roller-coaster-crash/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in