Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
Är inte lika övertygad att det är värt det. Med den politik vi har med ubåtar etc. Får de IDAS och multirobotar så låter det bättre.
Hade hellre valt 2 st Visby NG istället för en tredje A26. I väntan på,fyra YSF2030.
Det kan man förstås argumentera för och emot. Men besluten att vi ska ha nyare ubåtar efter Gotland (vilket jag håller med om), att de ska designas och byggas i Sverige (vilket jag håller med om), vilken design de ska ha (vilket jag är ok med), samt antal som ska byggas (vilket jag INTE håller med om), är ju redan tagna. Så ingen nytta med att ”gråta över spilld mjölk”, så att säga.
Nu med Collins-affären ser jag goda möjligheter för Kockums att kunna bedriva verksamhet efter A26orna är klara, så det är en riskminskning mot innan. Kommer det in en beställning till så ser det ljust ut.
Sen vet jag inte om de ens bestämt att det ska bli en tredje A26? Finns det källa på det beslutet?
Personligen anser jag att OM de ska beställa en tredje, så blir det en Oceanic-ER med VLS. Då får vi en förmåga som kan vara vikt åt NATO-uppdrag, samt en demonstrator att visa upp.