2023-06-22, 01:49
Medlem
wwrs avatar
Det kommer nu att skrivas spaltmeter med tidningstokerier om H2GS. De har skrivit bindande kontrakt och paxat strömmen i Norrland etc fast företaget ännu inte har några förutsättningar för produktion. Man försöker skapa grönt kaos i media.

EU kommer att dra upp sina koldioxidtullar mot Kina. Allt blir dyrare för oss. Därför fylls tidningarna med grönt svammel.

Sedan finns det ännu bistrare scenariot att det pumpas in ytterligare 40 mdr i företaget och det bara köper SSAB. Då har vi förlorat en produktionsresurs till. Kronan nådde bottennotering mot euron i veckan, bara en försmak på vad som komma skall. Volvo gick till kineserna via Ford, Scania till VW ...
Senast redigerad av wwr 2023-06-22 kl. 02:35.
Citera
2023-06-22, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Utbyggd vindkraft kräver ännu mer balanskraft från norr.

Jösses, varför just från norr? Elmarknaden är fri i Norden och Baltikum så elen kan köpas från det väderstreck där den för ögonblicket anses vara mest prisvärd. Inte förstår jag hur och varför elen skulle kunna öronmärkas med väderstreck.

Inte behöver man köpa potatis från ett visst väderstreck. Det är upp till var och en.

Visst finns balanskraften i norr men so what? Det är kanske så att den helt är intecknad för framtida industrin uppe i norr? Det är bara att rycka på axlarna, vissla och gå vidare i livet.
Citera
2023-06-22, 09:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jösses, varför just från norr? Elmarknaden är fri i Norden och Baltikum så elen kan köpas från det väderstreck där den för ögonblicket anses vara mest prisvärd. Inte förstår jag hur och varför elen skulle kunna öronmärkas med väderstreck.

Inte behöver man köpa potatis från ett visst väderstreck. Det är upp till var och en.

Visst finns balanskraften i norr men so what? Det är kanske så att den helt är intecknad för framtida industrin uppe i norr? Det är bara att rycka på axlarna, vissla och gå vidare i livet.
Du argumenterar som ett litet barn som om verkligheten inte fanns.
Citera
2023-06-23, 18:42
Medlem
Den el som tilldelas Luleå och Boden räcker inte på långa vägar för de gröna satsningar som är på gång. Det skriver S-politikerna Anders Öberg och Helena Öhlund och uppmanar regeringen att ingripa.

Larmet: Elnäten räcker inte för industrisatsningarna i norr.

Brist på el är ett allvarligt hot mot den planerade industriboomen i norra Sverige. Den varningen utfärdar statliga Svenska kraftnät som uppger att nya analyser visar att trots planerade mångmiljardinvesteringar i stamnätet så kommer de långtifrån att räcka för att möta industrins snabbt växande effektbehov.

https://www.di.se/nyheter/larmet-eln...ngarna-i-norr/
Citera
2023-06-24, 11:10
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Den el som tilldelas Luleå och Boden räcker inte på långa vägar för de gröna satsningar som är på gång. Det skriver S-politikerna Anders Öberg och Helena Öhlund och uppmanar regeringen att ingripa.

Larmet: Elnäten räcker inte för industrisatsningarna i norr.

Brist på el är ett allvarligt hot mot den planerade industriboomen i norra Sverige. Den varningen utfärdar statliga Svenska kraftnät som uppger att nya analyser visar att trots planerade mångmiljardinvesteringar i stamnätet så kommer de långtifrån att räcka för att möta industrins snabbt växande effektbehov.

https://www.di.se/nyheter/larmet-eln...ngarna-i-norr/

Till hamnen i Luleå kommer kol från Australien och USA till vårt koksverk, där hettar vi upp kolen i ett batteri av täta ugnar och omvandlar den till gas och koks.

https://www.ssab.com/sv-se/ssab-koncern/om-ssab/produktionsorter-i-sverige/lulea/om-lulea

Det behövs kraftigare satsningar på vindkraften, vilket är ett nödvändigt medel med tanke på hur mycket det blåser i Norrland. I jämförelse här, så har Finland trots att landskapet kan se förfulande ut, ett stort vindkraftsnätverk som genererar electrictet.
Citera
2023-06-26, 09:12
Medlem
Striden växer - oro för statlig prisdumpning
Den infekterade konflikten mellan det privata jätteprojektet H2 Green Steel och statliga gruvjätten LKAB fortsätter att eskalera. Men LKAB är inte det enda statliga bolaget som satt hinder i vägen för ståluppstickaren, erfar Di.
Enligt uppgifter till Di växer nu oron inom H2 Green Steel för att det statliga ägandet i det konkurrerande prestigeprojektet Hybrit ska sätta marknadsmekanismerna ur spel.

https://www.di.se/nyheter/striden-va...-prisdumpning/
Citera
2023-06-26, 09:19
Medlem
Här är nästa steg i debatten

https://www.di.se/nyheter/striden-va...-prisdumpning/

DI har gått in i självsvängning när det gäller att gå H2GS ärenden.

För den intresserade kan man för övrigt läsa i denna rapport vilka infrastruktursatsningar som måste göras i Luleå-Bodenområdet, notera att i projektet malmporten byggs inte infrastruktur för att ta emot stora mängder malm i Luleå, det byggs kapacitet för andra typer av gods och främst för export.

http://trafikverket.diva-portal.org/...FULLTEXT01.pdf

Lite färskare information hittas här: https://www.trafikverket.se/vara-pro...rder-i-savast/

Först byggs stickspår till H2GSs anläggning till 2025, efter det ökas kapaciteten på själva järnvägen mellan Boden och Luleå till 2027.

Byggstart för kapacitetshöjningar på malmbanan, byggstart 2028-2033: https://www.trafikverket.se/vara-pro...on-tyngre-tag/

Innan det ett gäng kapacitetshöjande åtgärder (mötesstationer) som under byggtiden minskar kapaciteten.

När det gäller malmporten ska man ha klart för sig att nya hamnytor i Luleå hamn är beroende av att muddring lyfter upp fyllnadsmassor till det tänkta området. Muddring kan enbart genomföras under isfri säsong och har senast i fjol skjutits upp en säsong sedan initiala planerna att bli färdiga 2028. Senaste informationen anger 2029 som datum för färdigställande av själva hamndelen (om allt går som det ska med muddringen kommande säsonger). Provmuddring genomfördes i maj denna säsong.

https://malmporten.se/aktuellt/stort...ddringen-2023/

Om någon är intresserad av att diskutera med mig så uppskattar jag tydliga källor till påståenden och logiskt uppbyggda argument.

Jag är helt övertygad om att H2GS kommer att meddela att man skjuter upp projektet om man får full finansiering, det finns inte de logistiska förutsättningarna ännu. Såklart är det inte kul att meddela det till nuvarande och kommande investerare, men väldigt rimligt. Detta är något som medierna borde pressa dom kring. Egentligen är det helt uppenbart ifall man kollar på öppet tillgängliga källor.
Citera
2023-06-26, 11:48
Medlem
wwrs avatar
Bra inlägg av mhm.. som förefaller insatt.

Vi har ingen chans. EU har brutit ned gränserna och utländskt kapital maskerat som tok-övervärderad start-up kommer in och skall ta över vår stålindustri. H2 har bara en grusplätt utan råvara, infrastruktur, erfarenhet eller ens en fabrik men är redan värderade till 40 mdr. De påstår sig redan ha snott kontrakt och ström mitt framför näsan på SSAB med 50 års erfarenhet.

Det kommer kanske att pumpas in mer kapital i H2, sedan kan det blir någon "merger med den fantastiska uppstickaren". Då har Sverige blivit av med en produktionsresurs till och landet kraschar vidare utför stupet. Allt ackompanjerat av tidningarnas kör av gnäll på allt svenskt.
Senast redigerad av wwr 2023-06-26 kl. 12:00.
Citera
2023-06-27, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Vi har ingen chans. EU har brutit ned gränserna och utländskt kapital maskerat som tok-övervärderad start-up kommer in och skall ta över vår stålindustri.

Innan det blir meningsfullt att fortsätta en diskussion så måste du klart och tydligt definiera vad du menar med ordet vår stålindustri.

SSAB är börsnoterat och kan per definition inte således bli något "vårt". Kanske att ditt pensionsbolag idag köper aktier i SSAB och således blir ditt just idag. Kanske att det säljs idag och det blir någons annans. Uppriktigt sagt vet jag inte ens om jag är ägare till någon del av SSAB men ett totalt vårt kommer det aldrig någonsin att bli.

Likväl kan ditt pensionsbolag äga en del i amerikanska eller tyska stålbolag. Jag vet inte....vet du?
Citera
2023-06-27, 08:26
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Innan det blir meningsfullt att fortsätta en diskussion så måste du klart och tydligt definiera vad du menar med ordet vår stålindustri.

SSAB är börsnoterat och kan per definition inte således bli något "vårt". Kanske att ditt pensionsbolag idag köper aktier i SSAB och således blir ditt just idag. Kanske att det säljs idag och det blir någons annans. Uppriktigt sagt vet jag inte ens om jag är ägare till någon del av SSAB men ett totalt vårt kommer det aldrig någonsin att bli.

Likväl kan ditt pensionsbolag äga en del i amerikanska eller tyska stålbolag. Jag vet inte....vet du?
Det är en del i resonemanget. Just nu kontrollerar staten SSAB.
Citat:
SSAB AB, tidigare Svenskt Stål AB, är en stålkoncern som idag är Nordens största tillverkare av handelsstål. Företaget är börsnoterat på Stockholmsbörsen. Största ägare är svenska staten genom LKAB som meddelade att de stod för 16 procent av rösterna i maj 2021.[2][3]
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/SSAB...i%20maj%202021.

Citat:
LKAB har storköpt maktaktier i SSAB – ”det behövs en tydlig strategi”
Statliga gruvjätten LKAB har storköpt röststarka A-aktier i stålbolaget SSAB. Nu kontrollerar LKAB 16 procent av rösterna och är helt ohotad huvudägare.

”SSAB behöver en tydlig strategi för att bli en stark fossilfri stålproducent”, säger LKAB:s vd Jan Moström till Di.
https://www.di.se/nyheter/lkab-har-s...dlig-strategi/

Så staten är stark ägare i SSAB. Frågan är vart H2GS märkliga manipulationer syftar.

På något sätt har de lyckats handla upp ström och fått en bättre position än SSAB. Frågan är hur sådana upphandlingar går till. H2GS har ju inte ens råvara säkerställd. De har även kontrakt med BMW och Mercedes. Har dessa upphandlingar skett enligt europeiska regler.

Företaget är kraftigt övervärderat. 40 miljarder för nästan ingenting. Jag misstänker att H2GS mål skulle kunna vara att pumpa in stora mängder pengar i företaget och ta över kontrollen av svensk stålproduktion genom att på något sätt köpa in sig i SSAB.
Senast redigerad av wwr 2023-06-27 kl. 08:32.
Citera
2023-06-27, 09:16
Medlem
Jag tycker för övrigt att ifall det ska delas ut bidrag till H2GS eller Hybritsatsningen eller bägge, så måste staten ta sitt ansvar och ta in experter som bedömer projekten ordentligt, som jag uppfattat är det på Energimyndighetens bord nu.

Eftersom bägge satsningar (H2GS och LKAB/SSAB via Hybrittekniken) kommer att kräva stora mängder elenergi, så måste man kolla på energiåtgång per producerad mängd stål och koldioxidutsläpp. Dessutom måste man kika på hur väl företagen kan vara flexibla i sin energianvändning när allt är utbyggt. Att bygga upp stora anläggningar och tilldela dem stora mängder el som i begränsad mängd kan vara flexibel, kan bli mycket dåligt.

I H2GS fall så har dom meddelat en buffer på ca 10 timmar för lagring av vätgas, LKAB nämner olika tider beroende på om det är för demoanläggningen eller fullt utbyggd (upp till några veckor).

Om jag tolkar H2GS rätt mellan raderna så kommer de även att använda naturgas som backup för vätgas (tekniskt har de alla möjligheter till det), där har dom annonserat betydligt större lager, drygt 1500 ton naturgas i flytande form. Vi kan nog förvänta oss att de ibland tillverkar DRI med låga halter kol (genom vätgas) och när vätgasproduktionen är nere så tillverkas DRI med höga halter kol (genom naturgas). De kan då spara DRI med högre kolhalt för att sedan blanda den med skrot och DRI med låga kolhalter för att producera stål med rätt kolhalt i ljusbågsugnen.

Frågan kvarstår om det är miljömässigt rätt och var naturgasen ska tas ifrån. Även kolla om det energimässigt blir bra, då delar av DRIn kommer att kylas ned innan ljusbågsugnen.

Fördelen med LKABs idé som jag ser det är att det energimässigt och logistiskt borde vara bättre att producera DRI så nära gruvan som möjligt, då slipper man fler steg med kylning emellan samt att järnvägskapacitet kan frigöras då man bokstavligt talat inte transporterar syre i fast form (järnoxider i malmen kontra mer eller mindre rent järn). I den bästa av världar tror jag att AB Sverige går lönsamhetsmässigt och energimässigt bäst ifall H2GS kan övertygas att köpa DRI från LKAB på exakt samma villkor som SSAB kommer att göra. Då skulle vi bli riktigt starka genom att vi som land kan exportera högt förädlade produkter i form av grönt stål tack vare starka och välmående företag.
Citera
2023-06-27, 09:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhm..
I den bästa av världar tror jag att AB Sverige går lönsamhetsmässigt och energimässigt bäst ifall H2GS kan övertygas att köpa DRI från LKAB på exakt samma villkor som SSAB kommer att göra.
Bra inlägg.

Då kommer alltså LKAB att sköta det gröna med vätgas och annat medan SSAB och H2GS bara blir "vanliga stålverk" med ljusbågsugnar.

Och det är väl SSAB som framställer DRI idag? Så SSAB får flytta den delen närmare gruvan.

Är det rätt uppfattat?
Senast redigerad av wwr 2023-06-27 kl. 09:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in