2023-06-26, 01:58
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Den kanske skulle behöva bättre säkerhetsbyglar.

Nej, byglarna är inte byggda för katastrofal avåkning och flängas ner i marken eller stopp i något 9G fritt fall.

Byglarna är framtagna för att klara kraften som behövs vid ett åk samt lite till, så som kutymen är vid all tillverkning.
Citera
2023-06-26, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Främsta vagnen gäller för lossande hjul och bygel, läs:

Främsta vagnen för lossande hjul ja men de två bakre släppte bygeln, som man har över låren och sitter fast med.
Citera
2023-06-26, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buschebba
Vem är det som kommer åka dit för detta?

Vem är det som är högst ansvarig för säkerheten då denna med all säkerhet kommer att få söka nytt jobb när utredningen är klar.

Att andra högt uppsatta chefer kommer tacka för sig är väl inte osannolikt det heller trots avsaknad av direkt ansvar.

Nej, ingen kommer få söka nytt jobb, då det inte anses vara någons fel. Se hur Parks and Resorts hanterat tidigare händelser som vargattacken på Kålmorden, chimpansrymningen på Furuvik osv. Ingen har fått bära ansvaret.
Citera
2023-06-26, 02:06
Medlem
ichessys avatar
1986 hände en liknande olycka på inomhus berg och dalbanan Mindbender 1986 i Kanada där hjulanordningen lossnade och åkande flög ur sätet. Den var också byggd av Schwarzkopf. Den togs ur drift i början på 2023

https://www.youtube.com/watch?v=EIKtQX89HQo
https://en.wikipedia.org/wiki/Mindbender_(Galaxyland)
Citera
2023-06-26, 02:07
Avstängd
otellos avatar
Otäckt. Jag har alltid undvikit alla typer av karuseller, förutom just berg och dalbanor, speciellt sånna där mobila karuseller som monteras av alkoholiserade polacker.
Citera
2023-06-26, 02:08
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buschebba
Vem är det som kommer åka dit för detta?

Vem är det som är högst ansvarig för säkerheten då denna med all säkerhet kommer att få söka nytt jobb när utredningen är klar.

Att andra högt uppsatta chefer kommer tacka för sig är väl inte osannolikt det heller trots avsaknad av direkt ansvar.
Tvek, detta är Sverige, här ger man sig bara på privatpersoner.
Citera
2023-06-26, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BokhyllanBillys
Nej, ingen kommer få söka nytt jobb, då det inte anses vara någons fel. Se hur Parks and Resorts hanterat tidigare händelser som vargattacken på Kålmorden, chimpansrymningen på Furuvik osv. Ingen har fått bära ansvaret.

Blev inte någon eller några chefer dömda för arbetsmiljöbrott i fallet Kolmården?
Citera
2023-06-26, 02:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jo man kan se det underredet och fästet mot vagnen skymta fram på några ställen, och dom ser inte ljusblåa ut.

Jag såg det. Underredet verkas helt borta på den främre vagnen.

Det sitter en blå fästplatta på hjulkorgen längst fram. Ses här:

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/f320706f-c5dc-407c-be11-be6a6883fe19?fit=crop&format=auto&h=1280&q=50&w=91 9&b49ad054

Kan det vara den?
Citera
2023-06-26, 02:23
Medlem
ZtarZcreams avatar
"Expressen har tidigare rapporterat om att berg- och dalbanan Jetline besiktades av företaget Dekra inför säsongsstarten – utan anmärkning.". Well... Jag som besiktar min bil hos dem 🤦
Citera
2023-06-26, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Hur länge ska dom ha stängt då enligt dig? Dom räknar med att en utredning tar 7 dagar. Varför ska dom ha stängt längre än nödvändigt?

Håller med dig om att de inte behöver ha stängt längre än vad utredningen kräver men att säga hur snart de kommer öppna igen bara några timmar efter dödsfall visar att det enbart är pengarna som existerar i deras värld. Utredningen kanske bara tar sju dagar men det behöver man ju inte säga så folk blir irriterade. Hur illa det än låter så är det helt och hållet damage control som ska ske nu och då hade jag troligtvis snarare sagt att vi får se när vi kan öppna efter att utredningen är klar. Det kan då vara en vecka, en månad eller tom ett år. Hur säkra kan de vara på att kunna öppna om sju dagar bara för att utredningen är klar?
Det intressanta blir ju att se hur många som kommer besöka grönan eller någon annan av deras nöjesparker under sommaren. Börjar få ett väldigt dåligt track record på kort tid.
Citera
2023-06-26, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Snart borde vi nog få veta vem som dog. Jag gissar på en kvinna bosatt i Järfälla. Nån som sätter emot?
Har du något som styrker teorin om just Järfälla?
Citera
2023-06-26, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Blev inte någon eller några chefer dömda för arbetsmiljöbrott i fallet Kolmården?
Jo. Åtminstone (vad jag minns) deras ”Zoologiske chef” fälldes för vållande till annans död. Företaget fick en företagsbot á några miljoner pga undermåligt förebyggande arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in