2023-06-26, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Jag har kollat samtliga koncernbolag och det är betydande förluster tre senaste åren.
Länka gärna.
Citera
2023-06-26, 01:33
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbycounty3000
Nja, materialutmattning har varit orsaken till mängder med flygolyckor, likaså tågolyckor. Om det var den ena eller den andra muttern som gett efter innebär inte att händelsen är helt unik. Men att fem timmar efter olyckan påstå att säkerheten är dålig är väldigt förhastat, vi har fortfarande ingen aning om vad som orsakat dagens tragedi.

Det går att vrida och vända på det hur man vill i slutändan, men jag skulle fortfarande påstå att något som gått felfritt flera varv runt jorden är säkert, olyckor kan hända överallt, hoppas att en ordentlig utredning kan ta reda på orsaken så att det inte upprepas. Att efter fem timmar påstå saker när man har noll koll på vad som egentligen skett är korkat.

Materialutmattning är ett välkänt fenomen och ingenting man kan skylla olyckor på.

Oavsett orsaken så har det begåtts fel som orsakat ett dödsfall.

Ett par varv runt jorden är ingenting, de flesta bilar färdas ett par varv runt jorden innan dom kasseras.
Citera
2023-06-26, 01:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Det är säkert ett sabotage. Det har väl varit en del otrevligheter på grönan ett tag. Grupper med ungdomar som bråkat med folk både i köerna och inne på grönan.. De har trakasserat folk så att folk inte har velat gå dit med sina barn. Vem vet vilka kompisar de har som jobbar där!? Kompisen kanske är någon av ligisterna. Sverige har verkligen spårat ur!

får jag gissa att det är "barn" med skägg och dess "brushor"?
Citera
2023-06-26, 01:34
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plantfjant
Nån stolle som bytt skruv och muttrar till fel dimension och/eller inte skruvat fast grejerna på rätt sätt. Sen missar besiktaren också felet. Eller helt enkelt att de inte bytt utslitna grejer i tid enligt manual.

Vad gäller bilden med benet, så är det en oerhört märklig synvilla med personen i bakgrunden som har benet i förgrunden. Inte heller samma färg på byxor?
Men ännu märkligare om det finns två personer, att man bara ser benet på en av personerna.
Och märkligast vore om benet hängde där utan resten av kroppen utan någon blodspillan...

Jag tror som dig. Slarvigt eller felaktigt utförd reparation.
Citera
2023-06-26, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Länka gärna.

Imorgon när jag sitter vid datorn.
Citera
2023-06-26, 01:37
Medlem
Blaisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Nej de är inte syskon. Hennes bror bröt tummen. Inte samma kille som han som bröt handen. Men hon satt precis bakom brutna hand killen, i vagn nummer två.

Okej, tack för rättelse.
Citera
2023-06-26, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Imorgon när jag sitter vid datorn.
Tack!

Noterade bara att Tidstrand Holding AB (som ni diskuterade) inte gjort förlust förutom 2020.

"Aktiebolaget Gröna Lunds Tivoli" hade också förlust 2020 (och en "minimal" 2022) men utöver det positiva resultat.
Citera
2023-06-26, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L0ppan80
Det är på tok för många inlägg för att citera alla i svaret, men jag skulle vilja klargöra lite information kring hur säkerheten i själva attraktionen fungerar. Det är många som skriver om nödbroms hit och dit, det finns en länk till en artikel som ska motbevisa någon annans svar. Just den artikeln säger inte att det blev ett tvärstopp direkt, bara att vagnen stannade på en plan sträcka. Det är så det fungerar.

Denna typen av bana är indelad i flera säkerhetszoner, minst 4 st eftersom banan kan hantera 4 tåg/vagnset samtidigt. Bortsett från "stationen" där man kliver på och av, så kan det inte vara mer än 1 tåg samtidigt per säkerhetszon. Det är här de så kallade bromssträckorna kommer in i bilden (en sådan som artikeln om nödstopp refererar till). Det finns utmed banan flera sådana, de brukar oftast utmärkas genom att det är gummihjul som snurrar när man kommer åkande. Det blir ofta någon form av inbromsning där, men det beror på vilken hastighet som tåget kom till sträckan i. I slutet av banan brukar denna då vara kraftigare, för där ska ju allt stanna till. Det går heller inte att starta två tåg efter varandra med för kort tid, det är alltid en viss fördröjning så att man inte ska behöva slå tvärstopp i banan då och då för att föregående tåg inte hunnit tillräckligt långt.

Det finns i den här typen av bana ingen nödbroms som kan stoppa tågen precis var som helst, och i det här fallet ingen broms som kunde stoppa tåget där det stoppade. Det finns inte ens någon broms i själva tågen. Allt bromsande, inklusive nödbromsande, sker på de nämnda bromssträckorna av de hjul som tåget kör över. Vad nödbroms innebär i sammanhanget är att inget tåg kan passera en sådan sträcka och riskera att åka in i ett stillastående tåg framför. Om något mer tåg var ute på banan samtidigt som detta olyckståg vet jag inte. Men om personalen tryckte på nödstopp så stannade det tåget antingen i första uppförsbacken där tågen dras upp (om det befann sig där) eller på någon bromssträcka. Även om personalen inte tryckte på nödstopp så skulle ett eventuellt efterkommande tåg inte ha kunnat köra ut på samma sträcka som det havererade tåget, och därmed krocka, eftersom det havererade tåget inte kommit till sin nästa bromssträcka. Dvs efterföljande tåg stannar på sin bromssträcka tills föregående tåg kommit till sin. Det är så som dessa säkerhetssystem fungerar.

Som många andra också kommenterat är det naturligt att underredet på första vagnen slår i räls och alla balkar som finns när ett helt hjulparti ramlar av. Det syns tydligt på exempelvis en bild här att ett av två hjulpar på den första vagnen (det är bara första vagnen som har två hjulpar) saknas och att räddningstjänsten säkrat vagnen med spännband i rälsen för att det inte ska kunna röra sig under och efter evakuering.

Och ett helt annat inspel gällande ålder på personer på nöjesfält. Folk verkar leva i någon form av fantasivärld om att det bara är barn och ungdomar som gillar berg-och-dalbanor, mm och ifrågasätter varför vuxna är där. Nog för att majoriteten säkert är under 18 år, men ställ er själva och kolla på vilka som åker. Jag är drygt 40 år och älskar berg-och-dalbanor, likaså en del av mina kompisar. Man behöver inte ha barn som åker bara för att åka själv.
Tack för bra info. Är det rätt att anta då att Jetline stannade där den gjorde då hjulet lossnade? För inte kan systemet ha velat att den fortsatt till nästa bromssträcka med ett defekt tåg?
Citera
2023-06-26, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Tack!

Noterade bara att Tidstrand Holding AB (som ni diskuterade) inte gjort förlust förutom 2020.

"Aktiebolaget Gröna Lunds Tivoli" hade också förlust 2020 (och en "minimal" 2022) men utöver det positiva resultat.

Du/ni får fakta imorgon. Eller rättare sagt, senare under dagen.
Citera
2023-06-26, 01:40
Medlem
Vila i frid 🤍
Senast redigerad av azurbla 2023-06-26 kl. 01:43. Anledning: Onödig info
Citera
2023-06-26, 01:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Och ännu mer märkligt är att som jag uppfattat det, bara de två sista vagnarna som byglarna lossnade på. Varför inte alla byglar? (Nu är det givetvis bra att de andra inte lossnade men varför?)
Främsta vagnen gäller för lossande hjul och bygel, läs:

Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
På den här bilden ser man att hela vänstra främre hjulsenheten har lossnat:
https://static.cdn-expressen.se/images/5b/d3/5bd3b8ac6331422fbea6c7c2d5357acd/16x9/2560@60.jpg

Och det lär vara den som har ramlat ner på marken här:
https://i.imgur.com/O26dPyD.jpeg

Hur hjulenheten ser ut ser man rätt bra i SVT:s barnprogram:
[url]https://www.svtplay.se/video/ew1BgMR/bilakuten/berg-och-dalbanan?id=ew1BgMR&position=122[/url
Citera
2023-06-26, 01:43
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Materialutmattning är ett välkänt fenomen och ingenting man kan skylla olyckor på.

Ja, "materialutmattning"-argumentet som motargument mot bristande underhåll och ägaransvar är fascinerande, inte bara här man stöter på det märkliga argumentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in