Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Materialutmattning är ett välkänt fenomen och ingenting man kan skylla olyckor på.
Oavsett orsaken så har det begåtts fel som orsakat ett dödsfall.
Ett par varv runt jorden är ingenting, de flesta bilar färdas ett par varv runt jorden innan dom kasseras.
Typ första eller andra året för en normal svenssonbil nyköpt. Jorden är cirka 4 000 mil i omkrets.
Jetline har för övrigt huvudansvariga mekaniker och tillsynsman. Jetline utför nödstoppstest varje vecka med vanliga medarbetare. Var höjdpunkten när jag själv jobbade på gröna lund. Jetline är min favorit berg och dalbana i Sverige och jag kommer åka den igen även efter en sådan tragisk händelse. Den stannar på fyra olika stationer som bromsar vagnarna med stora gummihjul. Säkerhetsbygeln är till för att man ska sitta ner och inte göra dumheter som ställa sig upp osv. Man ska sitta "fast". Men den är inte gjord för katastrofal failure och där det blir tokstopp och folk drar rakt in i dem med full kraft som gör att den knäcks. Med full kraft så syftar jag på i ett fall osv. Jag är inte insatt i vart vagnen där den som dog var någonstans på banan när bygeln knäckts. Men bygeln är inte designad för att vagnar ska flyga av banan och möta extremt stora G krafter. Den klarar det den är spesad för och lite till, som det brukar vara.
Man kan göra mycket för underhåll osv. Men en bult som kanske inte varit helt OK från tillverkare kan vara problemet och allt installerats i god tro. Man får ju hoppas att allt som skruvas på som ska täcka säkerheten lär vara överdimensionerat och bra klassat.
Det kommer med stor sannolikhet handla om material som inte håller måttet på just den felande länken, något som hållt sedan öppningen på 80talet varje gång de byter alla delar.
Nåja, attraktionen i sig kontrolleras ofta varje vecka och testturer varje dag inför öppning. Detta är en freak accident tyvärr.
Angående att folk droppat kommentarer på google reviews om att den känns skakig. Jetline som berg och dalbana har alltid varit ryckig. Så är det folk som inte är vana att åka berg och dalbanor så kan det upplevas som lite skak och släng, fullt normalt och har alltid varit sådan upplevelse. Jag har själv mer än +400 åk på Jetline minst genom åren.