2023-06-26, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Barnen som var med hittade ett hjulset som satt löst... (2:30)
- Har ni hittat nåt?
- Ja den e lös.
- Ja just det, ska vi fixa det?

Då tog chefen fram en fast nyckel och skruvade fast det igen ... Skrämmande!

Vad är skrämmande? Kan man ju säga om allt?
- Nån stannar vid övergångstället och trycker på knappen.
- nån går över fastän det är rött!
(Skrämmande!)

- Bilföraren knäpper upp sin säkerhetsbälte en kort stund under sin bilfärd på motorvägen.
(Skrämmande!)

- En bilförare ser att bilbatteriet lyser rött i bilen under färd, hen stannar inte och hoppas hen kommer fram.
- Fixar lampan när hen e framme.
(Skrämmande!)
Citera
Medlem
Mamses avatar
Inte länge sen man själv åkte Jetline. Jag var där strax efter nationaldagen. En sak att ta i beaktning är att bygeln som håller folk på plats i vagnen är separat för varje individ och inte gemensam vilket jag såg några i denna tråd diskutera tidigare. Det lär ju vara någon sorts slarv eller oaktsamhet som gjort så vagnen spårade ur då det genomförs dagliga kontroller för att säkerställa så inget likt detta ska ske.

Kommer ni dra till Gröna Lund igen? Det känns lite sjukt att dra tillbaka och stödja dem när de i sin presskonferens säger något i stil med att de hoppas kunna öppna nöjesfältet igen efter att de blir klar med sin 7-dagarsutredning. Har de inte större vördnad för människoliv? Mina förhoppningar kanske var för höga om ett vinstdrivande företag...
Citera
Medlem
C.H.Ts avatar
I en av intervjuerna så berättar vittnet att det small från tåget, och när han tittar upp så backar tåget lite för att sedan köra fram igen för ny smäll, för att sedan backa och köra fram igen.

Han säger också att han såg två personer falla ur en vagn, och att det inte skedde vid första smällen.

Bilden hjulupphängingen visar bara hela hjul, ochbdet ser snarare ut som att fästet i tåget givit vika.

Tåget drivs av en kedja, och av det lilla vi vet nu känns det snarare som att något varit fel vid rälsen?

Tåget kommer farande, möter på en skada eller objekt, tappar placering i kedjan, åker lite bakåt, hakar på kedjan igen osv, till personalen slår nödstoppen på kedjan?
Citera
2023-06-26, 01:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Men jag ser inte någon sådan del på SVT-filmen.
Nej, den sitter upp mot vagnen. Underredet visas inte i SVT-filmen.
Citera
2023-06-26, 01:49
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Materialutmattning är ett välkänt fenomen och ingenting man kan skylla olyckor på.

Oavsett orsaken så har det begåtts fel som orsakat ett dödsfall.

Ett par varv runt jorden är ingenting, de flesta bilar färdas ett par varv runt jorden innan dom kasseras.

Typ första eller andra året för en normal svenssonbil nyköpt. Jorden är cirka 4 000 mil i omkrets.

Jetline har för övrigt huvudansvariga mekaniker och tillsynsman. Jetline utför nödstoppstest varje vecka med vanliga medarbetare. Var höjdpunkten när jag själv jobbade på gröna lund. Jetline är min favorit berg och dalbana i Sverige och jag kommer åka den igen även efter en sådan tragisk händelse. Den stannar på fyra olika stationer som bromsar vagnarna med stora gummihjul. Säkerhetsbygeln är till för att man ska sitta ner och inte göra dumheter som ställa sig upp osv. Man ska sitta "fast". Men den är inte gjord för katastrofal failure och där det blir tokstopp och folk drar rakt in i dem med full kraft som gör att den knäcks. Med full kraft så syftar jag på i ett fall osv. Jag är inte insatt i vart vagnen där den som dog var någonstans på banan när bygeln knäckts. Men bygeln är inte designad för att vagnar ska flyga av banan och möta extremt stora G krafter. Den klarar det den är spesad för och lite till, som det brukar vara.

Man kan göra mycket för underhåll osv. Men en bult som kanske inte varit helt OK från tillverkare kan vara problemet och allt installerats i god tro. Man får ju hoppas att allt som skruvas på som ska täcka säkerheten lär vara överdimensionerat och bra klassat.

Det kommer med stor sannolikhet handla om material som inte håller måttet på just den felande länken, något som hållt sedan öppningen på 80talet varje gång de byter alla delar.

Nåja, attraktionen i sig kontrolleras ofta varje vecka och testturer varje dag inför öppning. Detta är en freak accident tyvärr.

Angående att folk droppat kommentarer på google reviews om att den känns skakig. Jetline som berg och dalbana har alltid varit ryckig. Så är det folk som inte är vana att åka berg och dalbanor så kan det upplevas som lite skak och släng, fullt normalt och har alltid varit sådan upplevelse. Jag har själv mer än +400 åk på Jetline minst genom åren.
Senast redigerad av libben 2023-06-26 kl. 01:55.
Citera
2023-06-26, 01:51
Medlem
dooeys avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEzzP9/problem-med-jetline-flera-vittnesmal

Efter åkturen såg de hur två personer inspekterade vagnen de just suttit i.

– Två vaktmästare stod och kollade på vår vagn och undersökte den. De tittade längst fram på vagnen där vi just hade suttit. Jag skulle inte bli förvånad om de hade misstankar om att något var fel men lät den åka ändå, säger Erik.

Det där stör jag mig lite på.
Om de bara hade spärrat av Jetline istället och därmed satt säkerheten i första hand... Nu gick det såhär istället.
Citera
2023-06-26, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillifruits
Grönan stängt minst en vecka i väntan på utredning så man vet orsaken. Utan fastställd orsak minskar ju tryggheten.
Tack för ditt otroligt viktiga bidrag till tråden. Det har inte alls redan avhandlats här cirka 300 gånger. Jisses.
Citera
2023-06-26, 01:53
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamse
Inte länge sen man själv åkte Jetline. Jag var där strax efter nationaldagen. En sak att ta i beaktning är att bygeln som håller folk på plats i vagnen är separat för varje individ och inte gemensam vilket jag såg några i denna tråd diskutera tidigare. Det lär ju vara någon sorts slarv eller oaktsamhet som gjort så vagnen spårade ur då det genomförs dagliga kontroller för att säkerställa så inget likt detta ska ske.

Kommer ni dra till Gröna Lund igen? Det känns lite sjukt att dra tillbaka och stödja dem när de i sin presskonferens säger något i stil med att de hoppas kunna öppna nöjesfältet igen efter att de blir klar med sin 7-dagarsutredning. Har de inte större vördnad för människoliv? Mina förhoppningar kanske var för höga om ett vinstdrivande företag...

Hur länge ska dom ha stängt då enligt dig? Dom räknar med att en utredning tar 7 dagar. Varför ska dom ha stängt längre än nödvändigt?
Citera
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Typ första eller andra året för en normal svenssonbil nyköpt. Jorden är cirka 4 000 mil i omkrets.

Jetline har för övrigt huvudansvariga mekaniker och tillsynsman. Jetline utför nödstoppstest varje vecka med vanliga medarbetare. Var höjdpunkten när jag själv jobbade på gröna lund. Jetline är min favorit berg och dalbana i Sverige och jag kommer åka den igen även efter en sådan tragisk händelse. Den stannar på fyra olika stationer som bromsar vagnarna med stora gummihjul.

Man kan göra mycket för underhåll osv. Men en bult som kanske inte varit helt OK från tillverkare kan vara problemet och allt installerats i god tro. Man får ju hoppas att allt som skruvas på som ska täcka säkerheten lär vara överdimensionerat och bra klassat.

Det kommer med stor sannolikhet handla om material som inte håller måttet på just den felande länken, något som hållt sedan öppningen på 80talet varje gång de byter alla delar.

Nåja, attraktionen i sig kontrolleras ofta varje vecka och testturer varje dag inför öppning. Detta är en freak accident tyvärr.

Angående att folk droppat kommentarer på google reviews om att den känns skakig. Jetline som berg och dalbana har alltid varit ryckig. Så är det folk som inte är vana att åka berg och dalbanor så kan det upplevas som lite skak och släng, fullt normalt och har alltid varit sådan upplevelse. Jag har själv mer än +400 åk på Jetline minst genom åren.
Den kanske skulle behöva bättre säkerhetsbyglar.
Citera
Medlem
Vem är det som kommer åka dit för detta?

Vem är det som är högst ansvarig för säkerheten då denna med all säkerhet kommer att få söka nytt jobb när utredningen är klar.

Att andra högt uppsatta chefer kommer tacka för sig är väl inte osannolikt det heller trots avsaknad av direkt ansvar.
Citera
2023-06-26, 01:56
Medlem
Anuspedagogs avatar
Om det visar sig att man snålat in på underhållet så förtjänar ägarna till gröna lund ekonomisk ruin i resten av sina liv . Kan inte se någon annan förklaring än bristande underhåll när det lossnar hjul från vagnar på en berg&dalbana. Helt omöjligt att förklara bort. I sverige lär väl inte dom anhöriga kompenseras ekonomiskt dock, möjligtvis med ett årskort på gröna lund.
Citera
2023-06-26, 01:58
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej, den sitter upp mot vagnen. Underredet visas inte i SVT-filmen.

Jo man kan se det underredet och fästet mot vagnen skymta fram på några ställen, och dom ser inte ljusblåa ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in