2023-06-25, 18:37
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Stämmer. Allt snack om att folk skulle ha "känt" att den var i dåligt skick är bara efterhandskonstruktioner. Självklart finns ett eller annat blogginlägg från i år eller förra året där någon påstår att maskinen "känns" trasig. Av tusentals tillgängliga inlägg och tankar om en sådan maskin är det en statistisk självklarhet att någon tidigare skulle ha klagat på upplevelsen av alla tänkbara orsaker.

Det är väl inte omöjligt att känna att nåt är fel om man har åkt samma attraktion många många gånger under flertalet år tänker jag.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon42
Rika människor som utsätter sig för uppenbar fara för att jaga adrenalinkickar. Vad kostar räddningsinsatsen samhället?

Så lät det här om dagen.
Lite andra tongångar nu.
Varför?

Ja om du har svårt förstå varför så kan vi inte hjälpa dig. Du är för dum i huvudet.

Tragisk händelse detta på Gröna Lund. Men rätt härligt att miljardärerna som äger skiten förlorar lite pengar, för dom är det som att förlora ett barn.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
"Hållfasthet" är inget man besiktar, utan beräknar. Däremot besiktar man skador så som sprickor och materialutmattning. Röntgen är inte lämpligt för metall (utöver backscatter-röntgen för ytor), utan man använder i regel ultraljud eller helt enkelt mikroskopi (som kan vara så enkelt som en relativt vanlig kamera med hög upplösning och makroobjektiv). Man kan förvisso "röntga" även med gamma, men detta är knappast utrustning man rullar omkring över något så bökigt och svåråtkomligt som en berg-och-dalbana.

Inspektioner här är antagligen helt visuella i sin natur och kanske använder man passiva system som last- eller sträckceller som mäter, eller rentav gedoesisk mätteknik. Möjligtvis kanske man plockar fram någon ultraljudsmanick om det är någon specifik fog man misstänker eller en detalj med extra högt slitage.

Vi vet ännu inte om det var något i banan eller i vagnen som fallerade, även om det verkar luta åt vagnen och boggiupphägningen. Sådant, föreställer jag mig, undersöks på depå. Men hela banan måste givetvis inspekteras.

Man provsvetsar i fogarna har jag hört men visst ok du verkar ha koll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
just den attraktionen är väl rätt så gammal och vinglig? Mer troligt att det är en olycka.

Start 1988 och renoverades 2000.
Senaste besiktning och underhåll ??
Nån som vet ?
Citera
Bannlyst
Den låter ju inte helt frisk..
https://vm.tiktok.com/ZGJCW8fDp/
Citera
Medlem
Mannen i röd tröja har ju knappast klättrat ut efter att tåget har stannat för då skulle han inte befinna sig på den balk han sitter på. De som föll ur gjorde förmodligen det tidigare i kurvan i högre fart och sedan har tåget tvärstannat där det står nu. Alternativt slungades personerna ut i samband med tvärniten men det känns mindre troligt.
Citera
2023-06-25, 18:38
Medlem
anon42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Hur är det ens lika? Den här är designad för det, men gick sönder. Trots att den inte ska göra det.

Utbåtsjäveln var ju inte ens byggd för att gå ner till 4000m. Det är typ som om det hade suttit plasthjul på JetLine.

Rika människor som utsätter sig för livsfara för att jaga adrenalinkickar.

Ganska säker på att jag skrev det i tidigare inlägget, men kanske missade det.
Citera
2023-06-25, 18:38
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ytterligare ett tecken på hur havererat detta landet är, för 10-20 år sedan var en sådan här olycka otänkbar.

Har funnits flera olyckor på tivolin tidigare. Även med dödlig utgång.
Citera
2023-06-25, 18:39
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Knepigt 🤔
Hemsidan krånglar på Gröna lunds öppet tider..
Eller är det någon som försöker dölja något...

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.gronalund.com/kalender&ved=2ahUKEwjcjJv86t7_AhXsSPEDHZrACnAQFnoE CBMQAQ&usg=AOvVaw236SoCToZht0slDMoXhnEz

Det troliga är väl att de stängt av kalendern eftersom det är kopplat till bokning av biljetter och parken kommer hålla stängt i sju dagar minst.
Citera
Medlem
Ny video från precis när det har hänt.

https://www.tiktok.com/t/ZGJCn36vm/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Mm okej absolut. Du kan väl skicka pm med din fullständiga rapport om hur olyckan gick till ikväll när du skrivit klart den.
Är du dum i huvudet?
Jag har ingen jävla aning, var mest en gissning baserat på.vad jag läste om tidigare underhåll nyligen.
Citat:
Ursprungligen postat av ichessy
Gröna Lund ljuger om hälsostatusen på Jetline...
Ja det tror jag med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ska bli jävligt intressant att följa vilka som ska ställas till svars för detta!
Förhoppningsvis ingen och att man ser det som en tragisk olycka och kanske stänger ner just den attraktionen och ersätter den med någon ny
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in