2023-06-25, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Det var väl två som föll till marken, varav en är avlidna kvinnan. Han nämner två män som flög ut men han säger ju att den ena tog tag i balken. Så förmodligen hamnade en kvinna och en man på marken.

Han säger att den som höll i balken blödde från ansiktet, vilket inte "balkfetto" i röd tröja gör = det måste varit en annan man som höll sig i balken ett tag och kanske drasade ner efter en kort stund? Oavsett så stämmer inte vittnesuppgifterna sammantaget med varandra, utan vittnen motsäger varandra - så det är svårt att veta exakt vad som skett!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Att en skötare går in ensam till vargar, och blir ihjälbiten, ska inte heller få hända… men det gjorde det, likväl. På Kolmården. Sen avlivade de dessutom alla vargar, efter det…

Samma ägare som till schimpans-tragedin och nu även dödsolyckan på Grönan… anar vi ett mönster, månne?

Nä, Parks and Resorts verkar ju inte direkt prioritera säkerhet så där ofantligt mkt på sina parker. De börjar få lite grann av ett dåligt track record nu. Kanske dags att de skärper sig lite. Eller att utomstående myndigheter stänger ner dem….

Men äger man allting så är det ju svårt för nån annan att råka ut för samma olyckor

Ungefär som att det är ju bara statliga bolag i Venezuela som går dåligt...
Citera
Medlem
"Senare meddelar polisen att man utreder händelsen som vållande till annans död, vållande till kroppsskada samt framkallande av fara för annan."

Vem blir vållande här? Högsta ansvarig? VD? Personalen? Kungen? Allihop?
Citera
2023-06-25, 18:14
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid83
Eller hur. Nu är det ett tag sen jag åkte karuseller men skakar inte alla.. Iaf alla jag har åkt. Jag hade iaf inte märkt om en karusell skaka mer än den ska..
Stämmer. Allt snack om att folk skulle ha "känt" att den var i dåligt skick är bara efterhandskonstruktioner. Självklart finns ett eller annat blogginlägg från i år eller förra året där någon påstår att maskinen "känns" trasig. Av tusentals tillgängliga inlägg och tankar om en sådan maskin är det en statistisk självklarhet att någon tidigare skulle ha klagat på upplevelsen av alla tänkbara orsaker.
Citera
Medlem
Företaget som driver Gröna Lund driver även Furuvik där man pga bristande rutiner fick avliva 4 chimpanser för inte så länge sedan...dom äger även Kolmården där en djurskötare blev dödad av vargar för drygt 10 år sedan...inte vet jag men profithungern kanske gått ut över rutiner som ska skydda både djur, personal och besökare??
Citera
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Det här är ju för fan in i minsta detalj samma händelse upprepad!

https://www.youtube.com/watch?v=bVlZXEgamqg
Citera
2023-06-25, 18:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vad är det som är irrationellt med det? Det är väl motsatsen, rationellt? Säkerheten är uppenbarligen dålig. Annars hade inte en person dött och flera skadats.

Därför att risken för att något liknande ska hända är lika liten imorgon som den var i förrgår och i förrgår (eller idag för den delen) var det ingen som tänkte på det när de åkte.

Därav mitt ordval.
Nu har folk blivit påminda om att det alltid finns en risk med att t.ex. åka bergochdalbana. Jag menar, man åker hit och dit och upp och ner i en mekanisk anordning. Risken är jävligt liten tack vare säkerhetsåtgärder men kan aldrig elimineras, såvida man inte låter bli att åka. Vilket alltså fler kommer att välja att göra nu den närmsta tiden.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Vagnen ser ut att stå kvar på rälsen och inte lossnat som jag läst och hört. Om bygeln hade varit bättre eller kompletterats med bälte hade det inte fått dödlig utgång.

Kanske inte. Då hade det kanske stannat vid brutna ben, nackskador, blessyrer och rivsår
Senast redigerad av SugaredThoughts 2023-06-25 kl. 18:24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Vagnen ser ut att stå kvar på rälsen och inte lossnat som jag läst och hört. Om bygeln hade varit bättre eller kompletterats med bälte hade det inte fått dödlig utgång.

Tror några kan ha fått bygeln i magen och interna skador. Nån räddningsledare sa att det var klämskador och att folk satt fast.
Citera
2023-06-25, 18:16
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellvete
Sträckgräns och brottgräns mäts visst i Nm/mm2. Men det stämmer att 340 är fel. Det är 640 Nm/mm2 för ett 8.8-material.

Jag tror knappast att dom kör med M8 8.8 bondbultar som du handlar på biltema. Möjligtvis M12-14 i seghärdat specialstål
Citera
Medlem
Finns det någon video på själva olyckan?
Citera
Medlem
djokovishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Krav på röntgen är standard efter x antal år/ åkturer/ tekniska detaljer

Nej, man röntgar normalt sett inte sånt här. Oavsett år eller åkturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in