2023-06-25, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Skämtar du eller? Vad skulle en slik röntgenapparat, i ditt fiktiva exempel, ha visat på skärmen, menar du - en banan?
Fabrikationsfelet så klart.

Citat:
En röntgenapparat visar vad den skall visa, annars lagar man väl denna?
Om man ser en hel bult i röntgenapparaten så antar man att bulten är hel.

Vilket onödigt jävla tjafs förresten. Framgick inte poängen rätt tydligt? Att felet kan ha hänt på väldigt många olika ställen, men någonstans måste man faktiskt kunna lita på att andra människor har gjort rätt utan att behöva kontrollera det själv. Samhället skulle inte fungera annars.

Men om det passar bättre så kan vi väl för diskussionens skull anta att mekanikern faktiskt testade hållfastheten.

Citat:
Det går nästan alltid att ställa någon till svars, vilket man bör - men, oftast så "törs" eller vill man inte...
Ganska ofta finns det ingen poäng med det. Det finns fall där det mest tjänar syftet att tillfredsställa blodtörsten hos folk med mena-mentalitet.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-06-25 kl. 17:46.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Ja, antingen borde mekanikeren gjort ett hållfasthetstest eller röntgat.
Att bara skruva på en mutter och Inte kontrollera installationen är inte godkänt.
Nu pratar du ju om två olika saker?
Citera
Medlem
Händer det inte lite väl ofta olyckor på Grönan? Hur är det med Sveriges utbildning och kunskapskrav på arbetsplatser? Finns det inga minimikrav på att få jobba med säkerhet?
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seramez
Kommentarer på brottsplats_stockholm Instagram från två personer som påstår att deras barn klagat på Jetline. Ena redan förra veckan.

Skärmbild: https://ibb.co/ZKTSGxj
Två föräldrar till vittnen som klagar på låtande, skakande vagnar. Skrämmande. Undrar om någon av de med samma erfarenheter gick till ansvariga?

Det här är ändå ett av Sveriges största nöjesfält, inte karnevalen i Åmål....
Citera
2023-06-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Ja, antingen borde mekanikeren gjort ett hållfasthetstest eller röntgat.
Att bara skruva på en mutter och Inte kontrollera installationen är inte godkänt.
Hur ofta och när
Citera
2023-06-25, 17:44
Medlem
Dödsolycka på Gröna Lund – Aftonbladet på plats.
https://www.youtube.com/watch?v=2YEzdmioqNk&ab_channel=Aftonbladet

– Parken töms och vi pratar med personer som har blivit vittnen till händelsen, det är en del i vårt påbörjade utredningsarbete, säger Helena Boström Thomas, presstalesperson på Stockholmspolisen.
Citera
2023-06-25, 17:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det var ju du som snurrade in dig på hur högintelligenta "ni" är så jag frågade dig bara hur du ser på detta i din värld? Eftersom du uppenbarligen inte förstår att man kan utkräva ansvar för olyckor som sker på grund av brister i verksamheten. Därav jämförelsen med om ett tåg spårar ur, ett flygplan kraschar osv så gör man en haveriutredning, alldeles oavsett om det är varje persons fria vilja om de sätter sig på ett tåg, flyg eller en berg och dalbana. Det är oväsentligt, eftersom det är verksamheten som ansvarar för säkerheten och om det förekommit brister som förorsakade olyckan, så kan man ställa verksamheten till svars. Är vi eniga här? Eller ska vi även skita i hur flygbolagen mfl underhåller flygplansflottan och säkerheten på flygplatsen? Om olyckor kunde ha undvikits så har någon begått ett dödligt misstag.

Nej, jag har inte asperger eller dylikt men har jobbat som vårdare för människor med funktionsnedsättningar och sett deras intelligens och går därför givetvis i försvar 😉 Dom förtjänar inte allt har dom får av det här vidriga samhället.
Och ingenstans har jag påstått att man inte ska utreda olyckan, så sluta lägg ord i min mun. Jag håller såklart med om att det ska utredas och ansvariga ska stå till svars, jag ville bara trycka till personen som upprepat slängt ut sig ord som ”autistiska apa” och påstår att grönan ska stängas ner pga en olycka. Helt orimligt, sker det olyckor konstant, ja då kan man givetvis börja fundera på att lägga ner men att i det här läget ”kräva” (som den härliga människan sa ordagrant i sitt inlägg) att grönan ska lägga ner är som sagt helt orimligt. Olyckor sker, men ingenstans sa jag att ingen ska stå till svars. Man läser det man vill läsa 😉
Citera
2023-06-25, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Är det ingen som reagerar på att Jet Line har funnits sedan 80-talet?
Jag har inte ens åkt ett flygplan som är byggt på 80-talet. Vilka här inne åker bilar som är tillverkade på 80-talet?

Ja ärligt talat, helt sjukt fan.

Hela skiten borde skrotas.

Snart spricker väl hela toppen på banan eller i någon kurva och alla vagnar ramlar av.
Citera
2023-06-25, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica

– Parken töms och vi pratar med personer som har blivit vittnen till händelsen, det är en del i vårt påbörjade utredningsarbete, säger Helena Boström Thomas, presstalesperson på Stockholmspolisen.
Tänker dom störa räddningstjänsten och ställa korkade frågor till folk som inte vet något?
Citera
Medlem
GamlaFalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Sen behöver man inte bli nojig heller. Det här är första olyckan på ett svenskt nöjesfält sen 1997 när jag googlar.

Då är du inte bra på att googla. Det förekommer olyckor varje år.
Citera
Medlem
Enligt artikeln i Aftonbladet, så skall den omkomne vara en kvinna i 35-årsåldern.
Mina tankar går till hennes anhöriga.
Citera
2023-06-25, 17:47
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tooonytiigerr
Ja ärligt talat, helt sjukt fan.

Hela skiten borde skrotas.

Snart spricker väl hela toppen på banan eller i någon kurva och alla vagnar ramlar av.
Till och med färgen påminner om äldre byggnader som har tappat färg.
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Du är gullig du. 3 timmar senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in