2023-06-25, 16:16
Medlem
Först och främst vill jag bara säga att det är super tråkigt över vad som har skett!

MEN... man får alltid ha i åtanke att olyckor sker över allt, i bilar,tåg flyg osv. DET får inte hända,men det kan hända allt kan hända. Det går att spekulera hur mycket som helst om vad som har hänt och skylla på ditt och datt. Men det tjänar inget till.Bättre och ta reda på ren fakta och se vad som orsaka det hela. Vi vet heller inte om media kommer gå ut med den inomationen eller så gör dom det.

som vissa skriver, att de tror att det handlar om sabotage för att det har varit rörigt på nöjesfältet men vafan man kan inte gå runt och diskutera den saken och tro att det är det som skulle ha skett.Då skulle det ju vara mer sabotage än vad det redan är.

Jag vet att såna här seriösa och stora arrangörer är seriösa och gör grundliga kollar och tänker på säkerheten.sen kan inte jag yttra mig om hur pass och hur stora koller dom har dagligen och årsvis.Men vi vet om att många av karuseller har automatiskta säkerhets program och nödbromser osv. Sånt KAN oxå gå snett. Man får alltid ha det o förbehåll.

Varje gång jag åker en karusell känner jag mig trygg men ändå vet jag att det kan hända något.Men så är det med allt.även när jag åker tåg buss osv. Man kan inte bli skyddad från allt.

50 olyckor per år i världen är väldigt liten siffra även fast den inte ska behöva finnas. Men en av dessa olyckor handlar även kanske bara om att en vagn stoppas under färden men ingen blev skadad. DET är inte ofta det händer såna här stora olyckor.Det är en gammal karusell kanske att det är så som jag läste någon annan skrev att de finns dolda skador i själva skrovet som gjorde att man inte såg kanske trasiga bultar osv.Detta är ju något som kommer undersökas grundligt.

Jag tycker inte man ska dra för stora slutsatser och vara förbannad på tivolit,mekaniker osv förens man vet hela sanningen. Lyssna heller inte på rykten utan läsa ren fakta istället.

Jag tycker det är skamligt att man sitter och skyller på det ena och det andra när man inte har en aning om vad som ligger till grund av detta.

Jag förstår att man blir rädd och aldrig mer vill åka, men då är det upp till var och än.jsg kommer inte sluta åka karuseller bara för att detta hände. Men därimot skulle jag nog inte vilja åka denna karusell förens jag vet vad dom har gjort för att det inte ska ske igen och vad som gjorde att detta hände.jag tror nog gröna lund kommer gå ut med information om det hela när dom har kontrollerat och gjort utredning på detta.gröna Lund skulle inte stänga hela parken om dom bara tänkte på pengar!!!

Jag ber er från botten av mitt mänskliga hjärta att inte vara rädda och arga och sprida massa onödig och felaktig information pga av att andra tror sig veta vad som skett. Lyssna inte på vad andra har sett utan folk kan även bevittna fel..
Citera
2023-06-25, 16:16
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karrankarran
Någon som vet var presskonferensen sänds klockan 17? TV4?

SVT, Aftonbladet, Expressen med flera kommer sannolikt sända den, det bör dyka upp information om de sänder presskonferensen inom kort.
Citera
2023-06-25, 16:17
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Förmodligen.
Frågan är då om man bör kunna kräva att detta upptäcks under säkerhetskontrollsrutiner.
Är det möjligt att detta är helt osynligt tills det brister helt?

Det är klart att dom lägger ner mycket pengar på säkerhet och underhåll, men man kan aldrig hålla en gammal åkattraktion 100.0 % säker, det skulle bli för dyrt. Det är antagligen 100 gånger farligare att ta sig till Gröna Lund än att åka dess attraktioner.
Senast redigerad av DARYL 2023-06-25 kl. 16:19. Anledning: Stavfel
Citera
Medlem
Sådan u-lands varning på denna olycka. Dödsolyckor på tivoli är sånt som sker(skedde?)i Egypten på 90-talet.

Kommer säkerligen visa sig att det fuskats med driftkontroller och underhåll
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxelAxelrod
Kraven finns i Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om
besiktning av tivolianordningar. Varje år ska det göras en kontroll och vart femte år ska det ske en fördjupad kontroll där alla bärande delar kontrolleras, se 10 §.
Trodde det var hårdare än så. Man kan ju tänka sig att på vintern så gås allt igenom ordentligt och alla delar på vagnar som kan tänkas vara slitna byts ut. utöver det kan man ju tänka sig att på sommaren så har man veckoinspektioner innan eller efter varje dag.
Man kan göra materialutmattnings test. Görs tex på gaffeltruckar så det borde gå att göra på dessa saker också?

Tråkigt för det som skadades och dog. Känns lite som en mardröm eller skräck film, man går ut för att ha en trevlig dag med barnen på tivoli så går det åt helvete.

Får se om någon får fängelse. Flygplan som störtat PGA dålig eller felaktig service/underhåll har resulterat i fängelse för ansvariga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Enbart blattar som jobbar på Gröna Lund numer. Säkerhetsinspektionerna blir naturlighvis därefter.

Det är utbildade personer som serbtill att berg ich dalbanorna fungerar och att dom inte åker bort av spåret dom 16 år Personerna som jobbar med att sätta fast folk i den har inte tagit sönder tåget
Citera
2023-06-25, 16:18
Medlem
Eastwings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Trådsanning att de struntat i underhåll.

Hur ofta dör människor på tivoli i Sverige och hur ofta dör människor i trafikolyckor?

Vi får se vad utredningen visar.

Underhåll kostar, och parkens bolag blöder dollar i enorma mängder sedan morden på apor i Furuviksparken tidigare i år.
Citera
2023-06-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Nej de ska hålla stängt tills utredningen är klar. Det går aldrig på en vecka.

Självklart kommer det att öppna igen, tar kanske en dag eller ett par, krishantering av personalen, genomgång av alla attraktionen för ett minsta tillbud igen får inte hända. När det är klart är det business as usual på hela stället förutom på Jetline.

Den attraktionen kommer säkert att hålla stängt länge. Vad som sen händer med Jetline beror på vad utredningen kommer fram till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
En fördjupad röntgenkontroll bör ske, med tanke på krafterna, i alla fall 1gg/år…

Den årliga kontrollen föreskriver inget sådant krav, genom den behöver det bara ske kontroll av de delar av anordningen som är av betydelse för säkerheten med avseende på slitage, sprickor, skador, korrosion, och inte heller genom oförstörande provning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbowarren
Är gröna lund stängd just nu efter olyckan eller åker folk vidare på andra attraktioner?
Stängd, hela dagen sa en i personalen, såg även gråtandes personal etc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikPerSullivan
Ja, läste det tidigare i tråden. Det är ju knappast nån avancerad gissning du kommer med.

Nä jag vet.
Min bror är den som svetsade bågarna vid hjulparen senast när Liseberg renoverade sina karuseller, och han visade mig var och hur de slits. Det var oroväckande många sprickor i ramarna (bågarna). Bultarna är värst utsatt för tryck, men har ändå bara hårdhet ISO 8.8

Det som gör det hela ännu mer tragiskt är att vid nytillverkningen så krävs det licenssvetsare. (svetsare med internationell licens) men vid reparationer så krävs det inte alls. Även bultarna har krav på sig vid tillverkningen, men ofta så görs dessa med tumstorlek vid nybyggen, men vid reparation använder man oftast millimeterbult här i EU. Det finns inga skriftliga ISO-krav på bultarna alls, endast ungefärliga mått.

Materialutmattning går inte att se med blotta ögat heller, utan när en bult smäller av blir belastningen för hög på resterande, och de smäller då av i snabb följd de med så klart.

Olyckan hade kunnat undvikas med högre krav på utbytesdetaljer vid reparation och service.
Men eftersom vi är med i EU så får inte reparatörer/svetsare lämna in klagomål ens.
"Reglerna följs" säger cheferna, och arbetaren ska bara hålla klaffen.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
En kvinna är död. Det förvånar mig inte. Kvinnor åker berg- och dalbana lika mycket som män - det borde de inte - men de gymmar inte lika mycket som män och är inte förberedda på att t.ex. hugga tag i balkar och hejda sitt fall som en vältränad man skulle vara.
Hahaha
Okej…
Visste inte att Chuck Norris är i farten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in