2023-06-25, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElGubban
Orsaken till denna olycka är garanterat Materialutmattning. Bultarna som håller fast hjulparen (hjulsläden) har gått av och fått hela hjulsläden att lossna.

Kom ihåg var ni läste det först.

Förmodligen.
Frågan är då om man bör kunna kräva att detta upptäcks under säkerhetskontrollsrutiner.
Är det möjligt att detta är helt osynligt tills det brister helt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Jag tror inte de håller just den öppen om jag ska vara ärlig.

Sen finns det en risk att dö i alla åkattraktioner, men du kan också få en meteor i huvudet och dö.

Speciellt en högre risk att dö om ledningen för företaget har valt att strunta i underhåll.
Citera
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGubban
Orsaken till denna olycka är garanterat Materialutmattning. Bultarna som håller fast hjulparen (hjulsläden) har gått av och fått hela hjulsläden att lossna.

Kom ihåg var ni läste det först.

Lagerhaveri är med sannolikhet det utlösande faktorn, och som gammal DNV-inspektör är i övrigt min åsikt densamma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Orimligt. Då får de lägga ner helt. Ska vi säga så?

De klarar dom alldeles utmärkt, de kommer bli tufft, men de är de värt. En tjej i 35 års åldern har redan dött, och skulle inte förvåna mig om fler kommer dö. Då ska man fan få lida för de
Citera
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karrankarran
Någon som vet var presskonferensen sänds klockan 17? TV4?

Hasselbacken
Citera
2023-06-25, 16:10
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseLarsson
Vi har redan ÅKT till LISEBERG tidigare men hon VILL åka till GRÖNA LUND nu för där har hennes kompisar och någon som hon kollar på TicToc varit..

Men jag skall LYSSNA på vad dom säger på PRESSKONFERANS då.. men att åka någon FARLIG attraktion kommer det inte bli TAL om!
Bättre att invänta på presskonferansen så du vet mer.
Bra idé!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Varför hoppas du då att dom ansvariga "är så svensk man kan bli"?
🤯

För att alla rasister inte ska få vatten på sin kvarn...Va vad det jag sa, Ut med dom jävlarna osv osv.

Btw så är det väl dessa två som bär det yttersta ansvaret om det visar sig att Gröna Lund har brustit i säkerheten
https://www.expressen.se/ekonomi/qs/anonyma-syskonen-tjanar-en-miljon-varje-dag-pa-nojesparkerna/
Citera
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Usch, en död. Kände det nästan på mig när jag tittade på nyheterna tidigare idag Hur gammal blev stackaren?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av incinerate!
Dock undrar jag om någon insatt vet i vilken mån typ belastningskontroller/analyser osv görs vid besiktningar? Det säger sig självt att enkom okulära besiktningar inte räcker.

Kraven finns i Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om
besiktning av tivolianordningar. Varje år ska det göras en kontroll och vart femte år ska det ske en fördjupad kontroll där alla bärande delar kontrolleras, se 10 §.
Citera
Medlem
Slutar folk flyga när ett plan störtar? Detta är snart glömt, hemskt men det är så människan fungerar.
Citera
Medlem
DerStiefelknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Usch, en död. Kände det nästan på mig när jag tittade på nyheterna tidigare idag Hur gammal blev stackaren?
En hon i 35-årsåldern.
Citera
Medlem
Det är nog värmen i samband med hastigheten som påverkat till olyckan. Samma kan hända busshjul i hett väder på kurviga asfaltvägar om man kör fort och konstant och gasar och bromsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in