2023-06-25, 16:04
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXPulseXx
Bevis för vad? Att en snubbe sitter på en balk eller att skadade personer kan finnas med på videon? Hade ju varit en helt annan sak om man råkar filma när olyckan sker.

Tror ju knappast dessa idioter filmar i bevissyfte.
Både olyckan och eftermälet är bra att ha så dokumenterat som möjligt när allt ska utredas. Att filma är definitivt mer handlingskraftigt än att bara stå och glo som nån fågelholk.
Citera
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Nej.
Detta är enbart på Liseberg:
Vi pratar dödsfall i åkattraktioner.
Då är detta (hitills) det andra dödsfallet) och det föregående 66 år sedan.
Citera
Medlem
ErikPerSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGubban
Orsaken till denna olycka är garanterat Materialutmattning. Bultarna som håller fast hjulparen (hjulsläden) har gått av och fått hela hjulsläden att lossna.

Kom ihåg var ni läste det först.

Ja, läste det tidigare i tråden. Det är ju knappast nån avancerad gissning du kommer med.
Citera
2023-06-25, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Jag kom att tänka på den där pojken i USA som blev halshuggen i en vattenattraktion. Fullständigt barockt att man ska kunna bli lemlästade på detta sätt i en nöjespark år 2023 :-(

Och den kraftigt överviktade 14-åringen som föll från en hög åkattraktion i Florida
Citera
2023-06-25, 16:05
Medlem
TordesPungs avatar
Sjukt. man är lite försiktig när det kommer till tattarnas tivolin och jag hoppar inte bungyjump i Spanien men att Gröna Lunds åkattraktion ballar ur .... ja det trodde man inte.

VIF
Citera
2023-06-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseLarsson
Jag har LOVAT mitt barnbarn att vi skall åka till STOCKHOLM och GRÖNA LUND om en VECKA. Hon kommer bli förfärad om det INTE blir så.. kommer bli JÄTTEBESVIKEN. Vet någon när dom skall ÖPPNA igen egentligen? Hoppas inte vi BEHÖVER ändra om RESAN.
Har du tur är det öppet om en vecka beror på hur snabbt utredningen sker.. Är nog inte stängt allt för länge förhoppningsvis
Citera
2023-06-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElGubban
Orsaken till denna olycka är garanterat Materialutmattning. Bultarna som håller fast hjulparen (hjulsläden) har gått av och fått hela hjulsläden att lossna.

Kom ihåg var ni läste det först.
Bristande underhåll precis som Mindbender-olyckan i så fall.
Citera
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Intressant, Lisebergbanan har samma konstruktion och konstruktör.

Den har dock förvarats under tak i skydd från yttre påverkan av väder i 37 år... temperatur och allt därtill, sånt kan nöta på materialet.

Jag misstänker just materialutmattning som felande faktor här. Slitningar i svetsfog kanske.
Citera
Medlem
Åkte den där mycket som ung och senast förra året med systerbarnen. Den kändes lite sliten och det kändes som att allt var lite glappt och hjulen var nog slitna för det var det karakteristiska klonandet som finns på tåg och eller truckar när ett hjul är slitet eller blivit platt. Det var lågt men det fanns där så jag tog för givet att det nog kommer bytas ut vilken dag som helst...kanske inte.
Får se vad som orsakade olyckan.

Antar att dom snålat in med servicen och säkert skitit i att kolla alla hjul och banan ordentligt
Citera
Medlem
Någon som vet var presskonferensen sänds klockan 17? TV4?
Citera
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Man får panik när man ser det inslaget.

https://youtu.be/JfNpvDboD-4

Detta visar på att Jetlines bygelsystem inte fungerar bra när den givit vika tidigare.
Citera
2023-06-25, 16:09
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Bristande underhåll precis som Mindbender-olyckan i så fall.

Vilken olycka var det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in