2023-06-24, 23:04
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.dagenshandel.se/article/view/1035983/100arig_blomsterhandel_tvingas_stanga

"Jönköpingsföretaget Höglunds blommor stänger efter över 100 år. Anledningen är att ingen vill ta över butiken när ägarna går i pension, trots att företaget gick bättre än någonsin under pandemiåren."

Ganska märkligt att ingen vill ta över en lönsam butik i "företagsamma Småland".

https://www.allabolag.se/5562121037/bokslut

https://www.facebook.com/HoglundsBlommor/
Brist på framtidstro.
Citera
2023-06-25, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Brist på framtidstro.

där jag bor verkar det som att nån bög invandrare tar över blomster affärerna
Citera
2024-01-12, 07:18
Bannlyst
Hedengrens Bokhandel i Sturegallerian ber om donationer, till sig själva alltså. Det bådar såklart illa.
Citera
2024-01-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Brist på framtidstro.
Vem fan köper blommor nu för tiden? Tidigare var det väl äldre kärringar och bögar. Är dagens kvinnor intresserade av blommor? Jag kör med japansk stenträdgård, gräs och buskar samt japanskinspirerade staket.
Citera
2024-01-13, 14:06
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Hedengrens Bokhandel i Sturegallerian ber om donationer, till sig själva alltså. Det bådar såklart illa.

De har varit på dekis i årtionden.
Citera
2024-01-13, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
De har varit på dekis i årtionden.

Ah. Ok. Synd dock. Jag tyckte deras bokhandel var "skitball" på 90-talet. Stor och med ett djäkla utbud och en snyggt inredd bokhandel.
Citera
2024-01-13, 14:10
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ah. Ok. Synd dock. Jag tyckte deras bokhandel var "skitball" på 90-talet. Stor och med ett djäkla utbud och en snyggt inredd bokhandel.

Ja, de har bytt till mindre och mindre lokaler men lönsamheten uteblir, jag är själv kund där.
Citera
2024-01-13, 14:16
Medlem
Citat:

Värdelöst att företagarna/butiksägarna måste tigga pengar för att göra miljardärerna till fastighetsägare ännu rikare
Citera
2024-01-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Värdelöst att företagarna/butiksägarna måste tigga pengar för att göra miljardärerna till fastighetsägare ännu rikare

ja man undrar vad som kommer hända med fastighets värderna när alla butiker flyttat ut eller konkat ock ingen vill hyra till vad fastighetsbolagen vill ha kommer det att dra med sig hela börsen ?
Citera
2024-01-13, 15:34
Medlem
Citat:

Hela konceptet med butikslokaler är liksom på avveckling. Det tillhör det förgångna. Det enda som princip fungerar är matbutiker, resten är idag sådant folk handlar online. Jag tycker snarare långt fler fastighetsvärdar istället helt borde lägga ner med sina butikslokaler och fundera på att göra något vettigare av denna ytan ex. lägenheter. Hur det skulle utformas för att det verkligen skulle fungerar att bo på bottenplan och man inte skulle behöva känna sig som en apa i en bur med massa passerande som kan glo in är dock den stora fråga, men jag tycker det är fel både till att lura in fler till att försöka öppna små butiker och bli ruinerade på det och fel att så gigantiskt mycket yta står alldeles för mycket tomt.
Citera
2024-01-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
ja man undrar vad som kommer hända med fastighets värderna när alla butiker flyttat ut eller konkat ock ingen vill hyra till vad fastighetsbolagen vill ha kommer det att dra med sig hela börsen ?

Inte alls så butikerna ligger i bottenplan o det är bara att plåga de på övervåningarna extra.

Det är galleriorna som är det stora problemet - de avsides o bilberoende om folk blir tunna i lädret o
inte vill handla eller än mindre vill inte åka bil dit.

Det är flera som gått i konkurs - boultbee är en - o Caroli City är en annan skit - någon får förklara för de har bra läge.

Sen är det reservation för de högbelånade oavsett vad
Citera
2024-01-14, 10:30
Medlem
Citat:
Inte alls så butikerna ligger i bottenplan o det är bara att plåga de på övervåningarna extra.

Det är galleriorna som är det stora problemet - de avsides o bilberoende om folk blir tunna i lädret o
inte vill handla eller än mindre vill inte åka bil dit.

Det är flera som gått i konkurs - boultbee är en - o Caroli City är en annan skit - någon får förklara för de har bra läge.

Sen är det reservation för de högbelånade oavsett vad

Caroli ligger centralt men ändå lite off på något sätt. Sedan har varje större omändring på blivit ännu sämre och gjort så möjligheterna att driva butik där är ännu värre. Jag tycker att det fungera så illa där, så man faktiskt borde helt ge dem näringslivsförbud att hyra ut butikslokaler där. Jag kan tänka mig att utifrån hur många som passerat där genom åren och hur snabba turerna har varit, så måste oddsen vara under 10% att lyckas driva butik och överleva där. Det senaste galna projektet där som jag känner till var en gigantisk klädesaffär som täckte upp typ halva deras yta nyligen kastade in handduken. Hur kunde man ens tro att det kunde överleva med butikspersonal och allt?
Caroli är en av de galleriorna som jag tycker verkligen borde helt fundera om hur förvalta butiksytan och göra om det till något helt annat, samt dra ett streck över hela konceptet.
Med det läget och all den yta, så är det också något man borde fundera på hur göra boendeyta också på bottenplan. I detta skulle man nog också kunna tänka sig boendeformer som ex. åldringsboende för det är med något man borde helt tänka om. Dagens åldringsvård baseras på i stort att gamlingar bor kvar hemma och sedan ska barnen hjälpa till mycket. Men med den idag stora grupp utan barn och singlar, så kommer detta bli ett gigantiskt problem framöver inkl. också det faktum att vi lever längre och blir allt mer multisjuka.
Något annat man skulle ex. kunna göra om är de butiksytorna till är ex. för barnpassning eller ex. härbärge för bostadslösa, studentboende eller kanske som bed and breakfast.
Ja, det blir en hel del att göra om och det kommer kosta pengar, men de har redan slängt ut kopiöst mycket pengar där genom åren och fortfarande fungerar det på samma sätt nya butiker och fler som går i konkurs, samt antagligen blir skuldsatta för livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in