2024-01-15, 11:37
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Caroli ligger centralt men ändå lite off på något sätt. Sedan har varje större omändring på blivit ännu sämre och gjort så möjligheterna att driva butik där är ännu värre. Jag tycker att det fungera så illa där, så man faktiskt borde helt ge dem näringslivsförbud att hyra ut butikslokaler där. Jag kan tänka mig att utifrån hur många som passerat där genom åren och hur snabba turerna har varit, så måste oddsen vara under 10% att lyckas driva butik och överleva där. Det senaste galna projektet där som jag känner till var en gigantisk klädesaffär som täckte upp typ halva deras yta nyligen kastade in handduken. Hur kunde man ens tro att det kunde överleva med butikspersonal och allt?
Caroli är en av de galleriorna som jag tycker verkligen borde helt fundera om hur förvalta butiksytan och göra om det till något helt annat, samt dra ett streck över hela konceptet.
Med det läget och all den yta, så är det också något man borde fundera på hur göra boendeyta också på bottenplan. I detta skulle man nog också kunna tänka sig boendeformer som ex. åldringsboende för det är med något man borde helt tänka om. Dagens åldringsvård baseras på i stort att gamlingar bor kvar hemma och sedan ska barnen hjälpa till mycket. Men med den idag stora grupp utan barn och singlar, så kommer detta bli ett gigantiskt problem framöver inkl. också det faktum att vi lever längre och blir allt mer multisjuka.
Något annat man skulle ex. kunna göra om är de butiksytorna till är ex. för barnpassning eller ex. härbärge för bostadslösa, studentboende eller kanske som bed and breakfast.
Ja, det blir en hel del att göra om och det kommer kosta pengar, men de har redan slängt ut kopiöst mycket pengar där genom åren och fortfarande fungerar det på samma sätt nya butiker och fler som går i konkurs, samt antagligen blir skuldsatta för livet.

Vet att jag för många år sen hörde av frisören som fanns i caroli (som nu också har flyttat efter alla år) att ägarna vet inte om det var dom gamla för nu är det nya igen? att dom hade planer att göra sig av med dom flesta butiker och satsa på annat koncept, typ massa gym o liknande och inte många butiker hur fan nu det går ihop för en galleria... Idag är den bara tragisk och ja den stora nordic outlet fattade man ju sen länge det var bara ett trick från början fylla ut det stora tomma hålet men priserna var inget imponerande köpte som mest en tröja eller två till ok pris annars finns inget där som man inte hittade online... Fattar inte hur ägarna går med vinst med alla tomma lokaler där vad skickar det för signaler utåt.. Enda som går bra är matbutikerna ica o lidl och apoteket samt kanske dom som matställena gör väl ok vinst.....

Gissar hyrorna är inte att leka med i centrum idag... vem fan har råd i denna inflation ? Allt finns på nätet ändå
Citera
2024-01-15, 18:42
Medlem
godboys avatar
Jag är faktiskt lite förvånad över att vissa butiker fortfarande finns kvar. Till exempel Lindex på Avenyn, mitt emot Coop. KappAhl ligger ju även det kvar. Detta i Göteborg. Det är ju allt färre som strosar och småshoppar på stan nuförtiden, föga förvånande.

McDonalds är ju på väg att lämna och har lämnat ett antal citylägen runt om i landet, detta då de antagligen har insett att det är meningslöst och kostsamt att bedriva arabfritidsgård inne i stan. Max är ju en annan kedja, med Max har ju envisats med att boosta invandringens förträfflighet, men de kommer självklart komma till insikt med tiden.

Jag har två köpcenter som ligger nära varandra, Sisjön och 421, båda är helt okej och det är inte mycket blattar i omlopp där, vilket gör att många hellre satsar på att etablera sig här än i t ex Nordstan.
Citera
2024-01-15, 18:48
Medlem
Störst problem i småstäder och man undrar vem som ens handlar i centrum i småstäder? Bra förbindelser saknas, dyrt att parkera och dåligt utbud. Fortfarande rätt trevligt i storstäder att vistas i centrum.
Citera
2024-01-15, 18:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NoColorClothes
Störst problem i småstäder och man undrar vem som ens handlar i centrum i småstäder? Bra förbindelser saknas, dyrt att parkera och dåligt utbud. Fortfarande rätt trevligt i storstäder att vistas i centrum.

Det är i storstäderna som pengarna finns och därmed förutsättningar för fysiska butiker.
Dessutom är det för mig ganska uppenbart att folk tröttnade på onlinehandel under pandemin.
Såvida du inte bor i landsbygd så finns det ingen anledning att inte gå till en fysisk butik, prata med butikspersonalen, få goda råd och klämma och känna på varorna
Enda undantaget är mat, där är onlineförsäljning fortfarande ökande även efter pandemin, dock inte lika mycket som tidigare
Citera
2024-01-15, 21:40
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
--- text---

Gissar hyrorna är inte att leka med i centrum idag... vem fan har råd i denna inflation ? Allt finns på nätet ändå

Konstigt ekonomiskt tänkande för oss vanliga dödliga, men fastighetsägarna ser inte till hyresinkomster, utan fastighetens värde

https://www.sydsvenskan.se/2024-01-09/manga-lediga-lokaler-ar-ett-samhallsproblem
Citat:
Förenklat kan man säga att en fastighet som är värd mer får bättre finansieringsvillkor hos banken. Därför väljer fastighetsägare ofta att ha lokalen tom en längre period istället för att sänka hyran.
Citera
2024-01-16, 10:02
Medlem
swebarbs avatar
Nu är det webhallens tur att stänga 5 butiker i landet, då blir det inga butiker kvar i skåne alls.

Vid årsskiftet lades butiken i Linköping ned och nu stänger ytterligare fyra ned. Bland annat avvecklas butiken i Liljeholmen i Stockholm, Sisjön utanför Göteborg samt båda butikerna i Malmö, vilket betyder att kedjan försvinner från Skåne helt. Butiken i Emporia i Malmö stänger dock inte förrän 31 januari.
https://www.sweclockers.com/nyhet/38018-webhallen-stanger-fem-butiker-pa-en-manad
Citera
2024-01-27, 10:13
Medlem
Nu är det helt kört för Teknikmagasinet. Ingen ville köpa konkursboet denna gången
Citera
2024-01-27, 10:15
Medlem
Elgiganten i Nordstan stänger. Det går snart inte titta på elektronik utan att ta kollektivtrafiken till en köplada i en förort.
Citera
2024-01-27, 11:49
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu är det helt kört för Teknikmagasinet. Ingen ville köpa konkursboet denna gången

Äntligen! Det var fan bara 15 år för sent att den skiten konkade för evigt...
Citera
2024-01-27, 11:52
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Elgiganten i Nordstan stänger. Det går snart inte titta på elektronik utan att ta kollektivtrafiken till en köplada i en förort.

Nordstan undviker ju alla vettiga människor ändå, så inte så konstigt. Hade det inte varit för kollektivtrafiken i närheten hade hela komplexet fått slå igen. Köpte nyligen en grej för halva priset på amazon istället för att masa mig till en köplada. Fri frakt dessutom.
Citera
2024-01-28, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Konstigt ekonomiskt tänkande för oss vanliga dödliga, men fastighetsägarna ser inte till hyresinkomster, utan fastighetens värde

https://www.sydsvenskan.se/2024-01-09/manga-lediga-lokaler-ar-ett-samhallsproblem

Intressant! Men det kan väl inte vara evinnerligen? Även bankfolk går väl på stan ibland och ser att det är glugg på glugg på glugg i butikslägena.

Så med tiden inser de väl att värderingarna är ruttna och att de ska efterfråga vilka hyresintäkter som faktiskt kommer in.

Inte vilka som skulle kommit in om alla butikslägen vore uthyrda.
Citera
2024-02-06, 22:04
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Hur det skulle utformas för att det verkligen skulle fungerar att bo på bottenplan och man inte skulle behöva känna sig som en apa i en bur med massa passerande som kan glo in är dock den stora fråga, men jag tycker det är fel både till att lura in fler till att försöka öppna små butiker och bli ruinerade på det och fel att så gigantiskt mycket yta står alldeles för mycket tomt.

Att det inte ska bli en apa i bur-känsla är nog den lättare biten att lösa, värre är nog att exempelvis vatten och avlopp inte är dimensionerad för tre till fyra lägenheter istället för en butikslokal.

Citat:
Ursprungligen postat av Arthemis
Det är i storstäderna som pengarna finns och därmed förutsättningar för fysiska butiker.
Dessutom är det för mig ganska uppenbart att folk tröttnade på onlinehandel under pandemin.
Såvida du inte bor i landsbygd så finns det ingen anledning att inte gå till en fysisk butik, prata med butikspersonalen, få goda råd och klämma och känna på varorna
Enda undantaget är mat, där är onlineförsäljning fortfarande ökande även efter pandemin, dock inte lika mycket som tidigare

Mat en sådan sak jag helst vill klämma, känna och se på, även typ skor och vissa kläder. En HDMI-kabel, strumpor och mycket annat kan man dock lika gärna köpa online.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in