Citat:
Caroli ligger centralt men ändå lite off på något sätt. Sedan har varje större omändring på blivit ännu sämre och gjort så möjligheterna att driva butik där är ännu värre. Jag tycker att det fungera så illa där, så man faktiskt borde helt ge dem näringslivsförbud att hyra ut butikslokaler där. Jag kan tänka mig att utifrån hur många som passerat där genom åren och hur snabba turerna har varit, så måste oddsen vara under 10% att lyckas driva butik och överleva där. Det senaste galna projektet där som jag känner till var en gigantisk klädesaffär som täckte upp typ halva deras yta nyligen kastade in handduken. Hur kunde man ens tro att det kunde överleva med butikspersonal och allt?
Caroli är en av de galleriorna som jag tycker verkligen borde helt fundera om hur förvalta butiksytan och göra om det till något helt annat, samt dra ett streck över hela konceptet.
Med det läget och all den yta, så är det också något man borde fundera på hur göra boendeyta också på bottenplan. I detta skulle man nog också kunna tänka sig boendeformer som ex. åldringsboende för det är med något man borde helt tänka om. Dagens åldringsvård baseras på i stort att gamlingar bor kvar hemma och sedan ska barnen hjälpa till mycket. Men med den idag stora grupp utan barn och singlar, så kommer detta bli ett gigantiskt problem framöver inkl. också det faktum att vi lever längre och blir allt mer multisjuka.
Något annat man skulle ex. kunna göra om är de butiksytorna till är ex. för barnpassning eller ex. härbärge för bostadslösa, studentboende eller kanske som bed and breakfast.
Ja, det blir en hel del att göra om och det kommer kosta pengar, men de har redan slängt ut kopiöst mycket pengar där genom åren och fortfarande fungerar det på samma sätt nya butiker och fler som går i konkurs, samt antagligen blir skuldsatta för livet.
Caroli är en av de galleriorna som jag tycker verkligen borde helt fundera om hur förvalta butiksytan och göra om det till något helt annat, samt dra ett streck över hela konceptet.
Med det läget och all den yta, så är det också något man borde fundera på hur göra boendeyta också på bottenplan. I detta skulle man nog också kunna tänka sig boendeformer som ex. åldringsboende för det är med något man borde helt tänka om. Dagens åldringsvård baseras på i stort att gamlingar bor kvar hemma och sedan ska barnen hjälpa till mycket. Men med den idag stora grupp utan barn och singlar, så kommer detta bli ett gigantiskt problem framöver inkl. också det faktum att vi lever längre och blir allt mer multisjuka.
Något annat man skulle ex. kunna göra om är de butiksytorna till är ex. för barnpassning eller ex. härbärge för bostadslösa, studentboende eller kanske som bed and breakfast.
Ja, det blir en hel del att göra om och det kommer kosta pengar, men de har redan slängt ut kopiöst mycket pengar där genom åren och fortfarande fungerar det på samma sätt nya butiker och fler som går i konkurs, samt antagligen blir skuldsatta för livet.
Vet att jag för många år sen hörde av frisören som fanns i caroli (som nu också har flyttat efter alla år) att ägarna vet inte om det var dom gamla för nu är det nya igen? att dom hade planer att göra sig av med dom flesta butiker och satsa på annat koncept, typ massa gym o liknande och inte många butiker hur fan nu det går ihop för en galleria... Idag är den bara tragisk och ja den stora nordic outlet fattade man ju sen länge det var bara ett trick från början fylla ut det stora tomma hålet men priserna var inget imponerande köpte som mest en tröja eller två till ok pris annars finns inget där som man inte hittade online... Fattar inte hur ägarna går med vinst med alla tomma lokaler där vad skickar det för signaler utåt.. Enda som går bra är matbutikerna ica o lidl och apoteket samt kanske dom som matställena gör väl ok vinst.....
Gissar hyrorna är inte att leka med i centrum idag... vem fan har råd i denna inflation ? Allt finns på nätet ändå