2024-12-11, 20:02
  #1537
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Går det att stoppa butiksdöden? Är vi som medborgare och konsumenter intresserade av att stoppa den? Och hur ska det i så fall gå till?

Förbättrade öppettider hjälper kanske lite, men räcker det? Ett av de stora problemen som jag ser det är att vi knappt behöver staden längre. Allt som fanns inne i stan, och som bara fanns där, finns nu antingen på nätet, i din lokala närbutik (ICA-posten), eller är inte relevant längre.

För 20-30 år sen gjorde man en massa ärenden inne i stan. Posten, banken, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan mm. Backa ytterligare ett par decennier så fanns där sånt som slaktare och mjölkaffärer, skräddare, skomakare mm. Verksamheter som alla använde, om inte dagligen så åtminstone då och då, och som var smidiga att samla på en relativt liten yta.

Vad fan ska vi ha stan till?

2020 menade etnologen Cecilia Fredriksson att det skulle kunna bli som på 1910-talet.

Citat:
Butiksdöden kan vara på väg att föra svenska affärsgator tillbaka till 1910-talet.
Det menar Cecilia Fredriksson, professor i konsumtionskultur vid Lunds universitet.
– Vi ser allt mer skrädderier, skomakerier och cykelverkstäder av gammalt snitt, säger hon.
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-19/butiksdoden-tar-oss-tillbaka-till-1910-talets-affarsutbud
(FB) Butiksdöden, vilka butiker lägger ner härnäst?

Men hyrorna kan inte vara så höga att de äter upp hela vinsten. En duktig skräddare eller skomakare är förmodligen inte beroende av ett skyltfönster mot gågatan. Lokalen kan ligga vid en tvärgata eller utanför centrum.
Citera
2024-12-12, 08:23
  #1538
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
2020 menade etnologen Cecilia Fredriksson att det skulle kunna bli som på 1910-talet.


https://www.sydsvenskan.se/2020-02-19/butiksdoden-tar-oss-tillbaka-till-1910-talets-affarsutbud
(FB) Butiksdöden, vilka butiker lägger ner härnäst?

Men hyrorna kan inte vara så höga att de äter upp hela vinsten. En duktig skräddare eller skomakare är förmodligen inte beroende av ett skyltfönster mot gågatan. Lokalen kan ligga vid en tvärgata eller utanför centrum.
– Det räcker inte längre för handeln att bara sälja varor. Handeln måste också sälja tjänster för att laga de varor som sålts, säger Cecilia Fredriksson.

– Det är en typ av kundbemötande som ställer nya krav. Vi är ju på väg ut ur flera decennier av slit-och-släng och på god väg in i en mer hållbar konsumtion.
Butiker/verkstäder som säljer mobiltillbehör och byter batterier och spruckna skärmar har ju funnits i några år nu, men att vi skulle vara på väg ut ur slit-och-slängmentaliteten, det vete tusan. Jag säger bara Wish, Temu och Shein...
Forna dagars cigarr- och tobaksaffärer har blivit spelbutiker. De är numera träffpunkter för dem som intresserar sig för trav och tips eller ska hämta och lämna paket.
Hämta paket ja, men tips och trav har väl flyttat in på nätet. Tobaksaffären vi hade här i stan är nerlagd sedan flera år och spelhörnorna på ICA, Coop och Pressbyrån tycker jag blir allt mer övergivna.

Nåja, vi får väl se. Hon är ju ändå professor och bör väl ha ett bredare perspektiv än jag.
Citera
2024-12-12, 10:49
  #1539
Medlem
Limma skinkbits avatar
Ytterligare kommentar på artikeln i Sydsvenskan där Cecilia Fredriksson uttalar sig...

https://www.sydsvenskan.se/2020-02-20/butiksdoden-tar-oss-tillbaka-till-1910-talets-affarsutbud/
– Butiker som bara säljer varor har kanske varit en parentes i svensk handel. Vi ser en tydlig återgång till en handel som inte bara erbjuder mer av tjänster, utan som också erbjuder fler möjligheter till möten mellan människor.
Jo, men det låter ju ändå rimligt. Väldigt många typer av varor går ju minst lika bra, eller till och med bättre, att köpa på distans. Billigare, större utbud samt snabb frakt till en plats nära hemmet.

Service och tjänster är svårare att sköta över nätet. Dels har vi ju de här tjänsterna där du de facto måste vara på plats. Caféer, frisörer, nagelsalonger och övrig skönhetsgrej mm. Sen har vi reparationer av lite dyrare prylar som till exempel mobiltelefoner. Visst går det smidigt att skicka en mobiltelefon med posten men personligen skulle jag dra mig för det. Det känns tryggare att lämna in den hos en servicetekniker hemma i stan och skulle man ens kunna hämta ut den igen utan Bank-ID? Risken att hamna i ett moment 22 är överhängande...

Vi åker ju idag omkring på allt dyrare (el-)cyklar som kräver service och reparationer ibland. Här borde finnas utrymme för reparatörer.

Verksamheter som kräver ganska lite utrymme, och därmed förhoppningsvis låga hyror, skulle t.ex. kunna vara optiker där man bara gör syntest. Glasögonen beställer man sen över internet. Eller varför inte klädbutiker med ett minimalt varulager (en av varje storlek) där du provar ut kläder och sen får dem hemskickade?

Vad tror ni? Vilken typ av butiker/verksamheter kommer att få svårast att överleva och vilka kommer att komma i dess ställe?
Citera
2024-12-16, 12:13
  #1540
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Går det att stoppa butiksdöden? Är vi som medborgare och konsumenter intresserade av att stoppa den? Och hur ska det i så fall gå till?

Förbättrade öppettider hjälper kanske lite, men räcker det? Ett av de stora problemen som jag ser det är att vi knappt behöver staden längre. Allt som fanns inne i stan, och som bara fanns där, finns nu antingen på nätet, i din lokala närbutik (ICA-posten), eller är inte relevant längre.

För 20-30 år sen gjorde man en massa ärenden inne i stan. Posten, banken, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan mm. Backa ytterligare ett par decennier så fanns där sånt som slaktare och mjölkaffärer, skräddare, skomakare mm. Verksamheter som alla använde, om inte dagligen så åtminstone då och då, och som var smidiga att samla på en relativt liten yta.

Vad fan ska vi ha stan till?
Tjaa, politiker av alla färger jobbar ju väldigt aktivt för att tränga ihop så många boende som möjligt på liten yta i städerna. Detta främst för att de menar att det minskar behovet av bil och är allmänt miljövänligt, 15-minutersstaden.

Men följden blir att många verksamheter (allt från bussgarage och sjukvård till fotbollsplaner) flyttas ut från innerstäderna, och andra verksamheter, t ex en hel del butiker, tvingas flytta när lokalhyrorna stiger. Kvar blir en rätt utarmad, blek innerstad.

Litet som med kärnkraften. Politikerna förstod inte vilken nytta den gjorde förrän den var nedlagd.
Citera
2024-12-16, 12:32
  #1541
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Vad tror ni? Vilken typ av butiker/verksamheter kommer att få svårast att överleva och vilka kommer att komma i dess ställe?
Jag tror på två olika kategorier, om vi talar innerstäder:

1: Mindre lokaler i bottenvåningar på bostadsrättsföreningar. Här är hyrorna mer vettiga medan läget för det mesta inte är i affärsdistrikten. Här finns redan saker som kemtvättar, frisörer, cykelverkstäder, övrig lokal service samt en och annan butik som säljer varor men som inte ingår i någon butikskedja. Dessa verksamheter riktar sig nästan uteslutande till folk i närområdet. Tror att dessa verksamheter och butiker kommer att finnas kvar och kanske öka litet i antal.

2: Medelstora och större lokaler i hus ägda av fastighetsbolag. Här tycker jag det är svårare att förutspå framtiden. En enkel gissning är att antalet butiker kommer att fortsätta minska. En del av de lokaler som blir lediga kommer nog att ersättas av saker som gym och kontor. Jag kan inte komma på någon ny typ av butik som kan ersätta. På kort till medellång sikt kan nog vakanserna komma att öka. Det kan bli så att fastighetsbolagen tvingas skruva ned hyrorna. Vad det leder till tycker jag är svårt att förutse. Det kommer nog att komma in diverse fastighetsutvecklare som prövar olika koncept. Det är väl inte omöjligt att övervåningarna i innerstadsbutiker som är i två plan görs om till bostäder.
Citera
2024-12-16, 15:26
  #1542
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag tror på två olika kategorier, om vi talar innerstäder:

1: Mindre lokaler i bottenvåningar på bostadsrättsföreningar. Här är hyrorna mer vettiga medan läget för det mesta inte är i affärsdistrikten. Här finns redan saker som kemtvättar, frisörer, cykelverkstäder, övrig lokal service samt en och annan butik som säljer varor men som inte ingår i någon butikskedja. Dessa verksamheter riktar sig nästan uteslutande till folk i närområdet. Tror att dessa verksamheter och butiker kommer att finnas kvar och kanske öka litet i antal.

2: Medelstora och större lokaler i hus ägda av fastighetsbolag. Här tycker jag det är svårare att förutspå framtiden. En enkel gissning är att antalet butiker kommer att fortsätta minska. En del av de lokaler som blir lediga kommer nog att ersättas av saker som gym och kontor. Jag kan inte komma på någon ny typ av butik som kan ersätta. På kort till medellång sikt kan nog vakanserna komma att öka. Det kan bli så att fastighetsbolagen tvingas skruva ned hyrorna. Vad det leder till tycker jag är svårt att förutse. Det kommer nog att komma in diverse fastighetsutvecklare som prövar olika koncept. Det är väl inte omöjligt att övervåningarna i innerstadsbutiker som är i två plan görs om till bostäder.
En uppdatering av mitt tidigare inlägg kanske kan vara intressant.
Området ligger centralt, men utanför centrum. Med kollektivtrafik tar man sig in till centralstationen på ca 5 minuter och det är täta avgångar.
Det jag trodde skulle bli en minigalleria är nu ett gym, som tar upp i stort sett hela lokalen, samt en sushibar, samma som i förra inlägget.
Kontorsplanen verkar användas, det sitter loggor på väggarna. I markplan har Västtrafiks kundtjänst stängt, övrigt finns kvar. Det har öppnat några matställen som huvudsakligen verkar fokusera på lunch. De tre bostadshusen är inflyttade och det finns saker som en obemannad matbutik, fastighetsmäklare (vilket kan tyda på att allt inte är sålt eller uthyrt), tandläkare och mer pressbyrå.
Det misstänkta hotellet blev två bostadshus, själva husen är klara och inflyttade, men gator mm är inte helt klart. I en bottenvåning finns ännu ett gym (annan kedja). Plats ser ut att finnas för ett hus till.
Inga synliga P-platser för längre uppställning, men det finns garage.
Det finns även en stor pendelparkering för cyklar. Den kan beskrivas som "anpassad för framtiden" om man vill vara snäll.
Citera
2024-12-16, 16:07
  #1543
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

En uppdatering av mitt tidigare inlägg kanske kan vara intressant.
Området ligger centralt, men utanför centrum. Med kollektivtrafik tar man sig in till centralstationen på ca 5 minuter och det är täta avgångar.
Det jag trodde skulle bli en minigalleria är nu ett gym, som tar upp i stort sett hela lokalen, samt en sushibar, samma som i förra inlägget.
Kontorsplanen verkar användas, det sitter loggor på väggarna. I markplan har Västtrafiks kundtjänst stängt, övrigt finns kvar. Det har öppnat några matställen som huvudsakligen verkar fokusera på lunch. De tre bostadshusen är inflyttade och det finns saker som en obemannad matbutik, fastighetsmäklare (vilket kan tyda på att allt inte är sålt eller uthyrt), tandläkare och mer pressbyrå.
Det misstänkta hotellet blev två bostadshus, själva husen är klara och inflyttade, men gator mm är inte helt klart. I en bottenvåning finns ännu ett gym (annan kedja). Plats ser ut att finnas för ett hus till.
Inga synliga P-platser för längre uppställning, men det finns garage.
Det finns även en stor pendelparkering för cyklar. Den kan beskrivas som "anpassad för framtiden" om man vill vara snäll.
Diverse verksamheter för lokalinvånarna, verkar det som? I takt med att städerna förtätas och det blir allt fler boende per kvarter så blir det väl allt fler sådana områden. Det område du beskriver verkar ligga hyfsat nära centrum. Kanske gör medför den här förtätningstrenden att lokalområdesprägeln kryper allt närmare stadskärnorna? De där levande och spännande citykärnorna, där folk från alla delar av staden blandas med turister, kanske blir allt mindre?

Ett par siffror som jag tycker är värda att fundera över:

- Monaco har 20.000 invånare per kvadratkilometer och är därmed mest tättbefolkade landet.

- New York City har 10.500 per kvadratkilometer.

- Södermalm i Stockholm har 19.000.
Citera
2024-12-16, 19:24
  #1544
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Diverse verksamheter för lokalinvånarna, verkar det som? I takt med att städerna förtätas och det blir allt fler boende per kvarter så blir det väl allt fler sådana områden. Det område du beskriver verkar ligga hyfsat nära centrum. Kanske gör medför den här förtätningstrenden att lokalområdesprägeln kryper allt närmare stadskärnorna? De där levande och spännande citykärnorna, där folk från alla delar av staden blandas med turister, kanske blir allt mindre?

Ett par siffror som jag tycker är värda att fundera över:

- Monaco har 20.000 invånare per kvadratkilometer och är därmed mest tättbefolkade landet.

- New York City har 10.500 per kvadratkilometer.

- Södermalm i Stockholm har 19.000.
Just det där området/kolletivtrafikknutpunkten/torget verkar riktat mot lokalbefolkningen, fast med fördelen, på gott och ont, att det är bytesplats på väg till några av de billigare förorterna.
Och alldeles intill ligger Slakthusområdet, med diverse hipsterverksamheter, där (m) "vill ha ölmingel över utskänkningsgränserna".
Citera
2025-01-16, 15:24
  #1545
Avslutad
Få se hur länge till.
Heminredningskedjan Lagerhaus, med över 50 butiker runt om i Sverige och Norge, har fått en ansökan
om en rekonstruktionsprocess beviljad av Göteborgs tingsrätt, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

- Lagerhaus AB inleder företagsrekonstruktion för att säkra
framtiden verksamheten fortsätter som vanligt.

https://www.mynewsdesk.com/se/lagerhaus-ab/pressreleases/lagerhaus-ab-inleder-foeretagsrekonstruktion-foer-att-saekra-framtiden-verksamheten-fortsaetter-som- vanligt-3363862
https://www.expressen.se/ekonomi/lagerhaus-ansoker-om-rekonstruktion/
Citera
2025-01-21, 20:05
  #1546
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Få se hur länge till.
Heminredningskedjan Lagerhaus, med över 50 butiker runt om i Sverige och Norge, har fått en ansökan
om en rekonstruktionsprocess beviljad av Göteborgs tingsrätt, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

- Lagerhaus AB inleder företagsrekonstruktion för att säkra
framtiden verksamheten fortsätter som vanligt.

https://www.mynewsdesk.com/se/lagerhaus-ab/pressreleases/lagerhaus-ab-inleder-foeretagsrekonstruktion-foer-att-saekra-framtiden-verksamheten-fortsaetter-som- vanligt-3363862
https://www.expressen.se/ekonomi/lagerhaus-ansoker-om-rekonstruktion/

Med reservation för att det är tråkigt om folk blir av med sina jobb är Lagerhaus ett exempel på en butikskedja som inte direkt har något speciellt att erbjuda. Således är det i dessa tider faktiskt fullt rimligt att den tackar för sig. Krimskrams till överpriser, tveksam kvalitet och hopplöst efter t.ex inredningstrender. Så gott som allt som finns på Lagerhaus går att hitta i andra butiker och dessutom till lägre priser.

Butiken i Sollentuna C har för övrigt utförsäljning med 50% på allt. Eller rättare sagt det är 50% på allt som inte skickats till andra butiker. Så bara skräp kvar.

/#LOUDmouth#
__________________
Senast redigerad av #LOUDmouth# 2025-01-21 kl. 20:07.
Citera
2025-01-22, 18:50
  #1547
Medlem
shinystars avatar
Buttericks! Och det förstår jag tyvärr. Närstående köpte en tomteluva där före jul för ockerpris jämfört med vilken annan affär som helst, och luvan var det tunnaste och sladdrigaste jag sett. Inget man vill gå tillbaka till och köpa mera av.
Citera
2025-01-25, 11:01
  #1548
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinystar
Buttericks! Och det förstår jag tyvärr. Närstående köpte en tomteluva där före jul för ockerpris jämfört med vilken annan affär som helst, och luvan var det tunnaste och sladdrigaste jag sett. Inget man vill gå tillbaka till och köpa mera av.

Butiken och varumärket lär överleva, tror Partykungen köper det.

Annars lär väl Bröd & Salt vara intresserade av lokalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in