2023-06-24, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrattan
Hundra år är en absurt överskattad tidshorisont. Redan nu är svenskar i minoritet under 30 års ålder, vilket är varför stadsbilden ser ut som den gör. Den brytpunkten stiger dessutom kraftigt i takt med att 40- och 50-talisterna dör.

Men segregationen är omfattande. Tar tid före hela den etniskt svenska befolkningen är uppblandad med nykomlingarna. Det kommer ske om inte något drastiskt ändras, mer tar mer än 100 år. Minoritetsställning däremot rör vi oss emot i rasande tempo, som du tar upp.
Citera
2023-06-24, 17:16
Medlem
Om tio år är det antagligen Abdullah på Liseberg som gäller och man allsjunger arabpop istället...
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Ex jag brukar kolla hur många negrer som är på Lotta på Liseberg, det brukar vara ca två stycken i hela publiken
Citera
2023-06-24, 17:19
Medlem
Eftersom invandrare inte är någon enhetlig etnisk grupp utan minst hundra olika så lär ändå svenskarna vara den största etniska gruppen ganska länge till antar jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Qlean
Men segregationen är omfattande. Tar tid före hela den etniskt svenska befolkningen är uppblandad med nykomlingarna. Det kommer ske om inte något drastiskt ändras, mer tar mer än 100 år. Minoritetsställning däremot rör vi oss emot i rasande tempo, som du tar upp.
Citera
2023-06-24, 17:21
Medlem
De dras givetvis till välståndet och den höga levnadsstandarden. Bara för att man vill hit behöver man ju inte tycka om oss svenskar utan mer den bekväma livsstil, jobb etc vi kan erbjuda här. Tvärtom vill ju många leva i närheten av sin egen etniska grupp när de kommer hit.
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ok ändå lustigt att de väljer just Europa och speciellt Skandinavien att bosätta sig i då om de är allergiska mot vita människor? Någonstans felar logiken.
Citera
2023-06-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Pepper
Kan jag få fråga dig varför du mår dåligt när du ser detta? Så länge invandrare uppför sig, inte ställer till problem, och bidrar till samhället; vad är då problemet?
Problemet är att Sverige då inte längre är svenskt.

Om t. ex. svarta afrikaner skulle komma i miljoner och äntra låt säga Turkiet eller Japan så skulle det vara helt OK bara de svarta afrikanerna var anständiga?! Nä, du. Det skulle vare sig accepteras av turkar eller av japaner ty dessa vill behålla sin ursprungsbefolkning som majoritet och de vill vara sina egna härskare.

Horsvenne har dock en insmord röv och har låtit shlomo ta över sen lång tid tillbaka.
Citera
2023-06-24, 18:47
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Jo. Det var bara ett försök till förklaring.

Jag förstod det .

Det var bara min reflektion över en vecka i Visby under ”lågsäsong ” .
tar vi annan random stad i Sverige så ser det ju ut som TS skriver
Citera
2023-06-24, 18:55
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Dom kanske är kannibaler och skulle älska att sätta tänderna i ditt vita kött.. Dom bara väntar på att det ska bli tillräckligt fett och mört medan dom vässar knivarna i bakgrunden.. Vilken logik snackar du om?

Väldigt enkel logik. Om jag skulle hata svarta människor tex då skulle jag inte bosätta mig i Afrika. Om jag skulle hata muslimer så skulle jag inte bosätta mig i ett muslimskt land. Skulle jag hata kristna så skulle jag inte bosätta mig i ett kristet land osv.
Citera
2023-06-24, 18:56
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
De dras givetvis till välståndet och den höga levnadsstandarden. Bara för att man vill hit behöver man ju inte tycka om oss svenskar utan mer den bekväma livsstil, jobb etc vi kan erbjuda här. Tvärtom vill ju många leva i närheten av sin egen etniska grupp när de kommer hit.

Du har antagligen rätt
Citera
2023-06-24, 18:57
Medlem
Frågan är hur länge invandrare i småstäder kommer bli kvar där. Jag tror i alla fall att invandrare i mindre städer så småningom kommer urbanisera sig i högre utsträckning. Jag har en känslan av att den framtida segregationen kommer gå mellan landsorten och de större städerna.
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Jag förstod det .

Det var bara min reflektion över en vecka i Visby under ”lågsäsong ” .
tar vi annan random stad i Sverige så ser det ju ut som TS skriver
Citera
2023-06-24, 18:59
Medlem
Ja det är väl snarare helt osannolikt att det var svenskarna i sig och den svenska kulturen som lockade folk hit.
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Du har antagligen rätt
Citera
2023-06-24, 19:06
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Frågan är hur länge invandrare i småstäder kommer bli kvar där. Jag tror i alla fall att invandrare i mindre städer så småningom kommer urbanisera sig i högre utsträckning. Jag har en känslan av att den framtida segregationen kommer gå mellan landsorten och de större städerna.

Antagligen är inte de invandrare som bor på landsorten nöjda med sin tillvaro. Man vill till de större städernas förorter och fränder. Man får inte glömma bort att miljonprogrammen här är som hemma för många invandrare. De är i sådana områden den urbana medelklassen bor i tex i Beirut, Damaskus eller Kairo. Enda skillnaden är att våra bostäder håller mångdubbelt högre standard än deras.
Citera
2023-06-24, 19:19
Medlem
Citat:
Problemet är ju att det är ju det så många av dem inte gör. Åk till en hyffsat centralt badstrand och du har en massa grillos från femtielva storfamiljer. Hucklen och burka, balkongflickor, klaner, massa moskeer med böneutrop, det pratas en massa olika språk överallt osv. Sen alla kriminaliteten och skjutandet på det.

Nej det är väldigt tråkigt att det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in