Citat:
Ursprungligen postat av
Dimpen
Intressant trådstart. Har funderat i samma banor. Om det är bara en liten grupp som beter sig illa så borde övriga invandrare ta BESTÄMT avstånd från detta men tystnaden är total. Vill dom förknippas med stuationen i Sverige eller tar dom avstånd mot den?
Bra trådstart och intressant att se svaren

Igår var det midsommar och fredag samtidigt. Gissa hur det såg ut utanför moskén där jag bor; ja nämligen fullt med midsommarfirande muslimer i långa abayas, turban på huvudet strosandes nedför gatan utan någon tillstymmelse till att smälta in.
Skulle Sverige kunna sägas ha haft en bra grupp av muslimer importerade genom åren så är det nog turkar och bosnier. För de är inte lika oberäkneliga som MENA eftersom de följer en Islam som är grundad i en madhab och tasawwuf (Hanafi, Sufiorder).
Alla andra länder är ofta ett mishmash av salafi, politisk, militant Islam och då blir deras moskéer smittade med samma retorik. De vill ofta inkräkta på andra därav deras extrema klädkod bestående av heltäckt i svart, abayas, turbner m.m.
I turkiska/bosniska moskéer har alla västerländska kläder, kanske en lite mössa på huvudet men inget mer. De odlar aldrig inget taliban skägg och luktar västerländsk parfym. I ghettomoskéerna finner du musk oljor, pinnar i munnen (siwak), avsky mot sufism, förkärlek till Islamism.
Nu har jag endast hårddragit. Det finns givetvis okunniga som rör sig i MENA kretsar som inte vet bättre. Värre då är att de antingen ger upp islam i äldre dar pga allt skit de får vara med om. Alternativ två att de söker sig till en mer traditionsenlig Islam med Sufism som inslag; Se Hamza Yusuf t.ex. eller Dr. Yassir Qadhi som först var Salafist men sen helt förkastade den.
I Turkiet/Bosnien är samtliga Imamer av den genren att man håller fast vid EN madhab!! och sufism som spirituell guide. (Leif Abd ElHaqq Kielan är en konvertit till denna variant) Oftast ser man lugnet i deras ansikten kontra BinLaden, BinSuleimen galningar.
Så svaret är att man bör vakna upp, ta sitt ansvar, förstå skillnader och ta parti på allvar. Vill man att Sverige ska likna Mogadisho eller Irak eller vill man att Sverige ska blomma i takt med folkets vilja och i harmoni med demokrati och alla människors inkludering. Ja för mig står alternativet klart, men tyvärr är många för dumma i huvudet för att någonsin fatta. Sverige är nog kört.