2023-06-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Kort svar, men Nej!
Det låter inte alls som någon som blivit manipulerad, snarare någon som manipulerar förhörsledarna.

Är inne på samma linje. Annars är det ett märkligt sammanträffande att hon stötvis inser att hon blivit manipulerad i takt med att bevisen trillar in.
Citera
2023-06-23, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Är det inte mest troligt att M beklagat sig och J tipsat om lösning på problemet? Det tror jag.

M föreföll chockad över idén att röja dem ur vägen, så visst tog hon avstånd, om man väljer att tro henne.

Hur ser din analys ut för den fetade texten?

M: Det alltså jag går, alltså min bror, alltså vi är väldigt olika och går inte alltid ihop så bra
och ja, alltså man bråkar ju med sin familj ibland och så där. Och jag har ventilerat med
henne om ja det mesta liksom som jag har känt och upplevt och så där och hon, ja, alltså hon
har inte sagt liksom rakt ut att jag ska, alltså döda min bror så men hon har liksom, eh, sagt att
ja men att han, han, eh, han är ingen, alltså han är inte någon bra människa, att han försöker
bara göra mig illa. Eh, och att han, eh, är, ja att han är ond och ja men ungefär mitt liv hade
varit bättre utan honom. Och jag har ju sagt liksom att jag alltså det, jag, alltså inte för att jag
skulle döda eller skada någon annan men så men alltså där har jag verkligen sagt att jag kan
ju inte döda min egen familj.
Citera
2023-06-23, 14:38
Medlem
flashmaners avatar
Det har visat sig att allt Maja sagt sedan mitten december som kan kontrolleras har stämt. Det finns ingen anledning att tro något annat än att det Maja säger är sant.

Vad gäller Johanna så får man nog väga in att om hon mot förmodan inspirerats av någon annan än sig själv, så är det andra i hennes umgängeskrets som gjort det. Det finns trots allt fler människor än Johanna och Maja i universum och Vetlanda.

Det var modigt av Maja att berätta alla dessa sanningar om Johanna och det är tack vare Maja som Johanna kan fällas inte bara för mordet på Tove utan även branden hon dömdes för, liksom mordbranden hon säkert kommer att åtalas och dömas för.
Citera
2023-06-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, jag tänker att hennes mordbränder inte var hennes första "attacker". Hon har helt säkert gjort en hel del innan också. Det har eskalerat till fullskalig mordbrand som tonåring och ett brutalt mord utfört på det allra svåraste sättet, psykiskt sett, som en mördare kan ta till, manuell strypning framifrån, som 20-åring.

Gör man sådana saker redan i den åldern, då var man inte en oskyldig snäll liten flicka innan. Det är säkert många i Vetlanda för vilka poletten trillat ner under det senaste dryga halvåret.

Jag skulle säga som har en vän i Vetlanda att jag iaf inte vet nån där poletten inte trillat ner att det är både Maja och Johanna som är skyldiga
Citera
2023-06-23, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, det ser jag som troligt.

Om hon hade varit chockad över idén så kan man undra varför hon fortsatte sin vänskap med sin bästis. Hade du själv gjort det om din kompis föreslog att ni skulle tillsammans skada din bror? Nej, givetvis inte! Men så fort det kommer till Maja så ska det ursäktas och bortförklaras med hennes diagnos som f.ö över 20 000 andra ungdomar i Sverige lider av.

Att hon tog avstånd efter 10 förhör och månader i häktet har enligt mig sin förklaring i att hon efter ca 10 förhör valde att skylla precis allting på J, för att bevisen blev överväldigande.

Jag personligen hade nog där och då känt ett stort jäkla förakt mot den som föreslog att man skulle skada min bror. Hade fått tvinga mig själv att inte smälla till personen. Och att jag nånsin skulle prata med människan igen hade varit helt uteslutet. Men Maja hon fortsätter som att det inte är nånting.
Citera
2023-06-23, 15:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag skulle säga som har en vän i Vetlanda att jag iaf inte vet nån där poletten inte trillat ner att det är både Maja och Johanna som är skyldiga

Det finns många i Vetlanda som tror att Maja är oskyldig till mord. Precis som GW m.fl.
Citera
2023-06-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Är det inte mest troligt att M beklagat sig och J tipsat om lösning på problemet? Det tror jag.

M föreföll chockad över idén att röja dem ur vägen, så visst tog hon avstånd, om man väljer att tro henne.
Om M hade tagit avstånd så hade hon inte suttit där hon sitter nu
Citera
2023-06-23, 18:46
Medlem
Citat:
Maja har berättat massvis med saker utöver det som polisen hade bevis för. Polisen hade inga bevis emot Maja alls. Inte ett enda. Ändå började hon berätta massvis med saker, och saker som Johanna gjort långt tillbaka. Det är enbart tack vare Maja som Johanna åtalas för branden, och säkert kommer åtalas för mordbrand också. Självklart skall Maja ha cred för detta. Ingen annan som vetat om dessa saker har berättat något. Bara Maja. Att i hennes situation våga sätta sig upp emot Johanna och berätta alla dessa saker, det är modigt och kräver rejält med civilkurage. Något som många i tråden saknar.
Civilkurage är det sista Maja har.
Hade Maja haft minsta lilla tecken på Civilkurage så hade hon haft MODET att göra det rätta från första början då hon fick vetskapen om alla händelser/situationer Johanna utsatt andra människor för eller tänkt utsätta dom för.

Maja visste om alla dessa mörka tankar Johanna hade om att skada folk i deras umgängeskrets men ändå gjorde Maja INGENTING.

Hade Maja haft Civilkurage så hade Tove varit vid liv idag. ( är jag 100% säker på )

Maja hade kunnat förändra denna tragiska utgång om hon hade haft just Civilkurage.

Att ha Civilkurage innebär att ha mod att stå för sin mening även när det innebär en personlig risk.

Det är inte Civilkurage när du sitter häktad misstänkt för mord och börjar först då öppna din käft.
Det kallas feghet och försöka lägga skulden på andra i ett försök att rädda dig själv.

Så nä...det sista Maja har är just egenskapen Civilkurage!
Citera
2023-06-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Här är ett utdrag ur förhör med J som handlar om hur J ser på M och hennes familj. Sid 1003.

BF: Jag tänker om du någon gång har funderat på hur det skulle bli för Maja om hon
förlorade dig?
J: Ja, jo nej.
BF: Utifrån Majas perspektiv alltså.
J: Jag har ju, i och för sig uttryckt sig sen kanske inte det var på riktigt så klart men det är
klart att hon har uttryckt att det är liksom att hon kanske inte vet vad hon skulle göra. Jag har
ju tänkt att jag ibland ska flytta och plugga och så där och då har hon ju sagt att hon inte
riktigt kan se ett liv utan mig kanske men det är väl något man bara säger men, ja jag tror nog
hon menade till viss del för att hon har ju, alltså hon har inte riktigt haft så här vänner på det
sättet innan utan den första vän hon hade det var ju då kan man ju säga Alma och sen så
träffade hon ju mig och då umgicks vi ju istället. Så jag tror det skulle vara väldigt tomt utan
mig om jag får vara så självupptagen liksom så tror jag nog det skulle bli faktiskt lite tomt för
henne, ett tag i alla fall.
BF: Mmm. För om du tittar, om du med Majas ögon skulle titta på relationen mellan dig och
Maja och jämföra med Majas relation med Alma tyckte jag du sa nu att hon hade ju Alma.
J: Ja alltså min och Majas relation var ju mycket bättre alltså Maja umgicks ju mycket med
Alma tills hon träffade mig och sen så blev det ju att jag och Maja umgicks ju typ i stället kan
man säga så, så det vet jag att jag var Majas närmaste vän. Det kan säga med säkerhet tror jag
alltså. Vad jag vet så umgicks hon inte eller pratade med någon annan så mycket.

BF: Nej. I ditt umgänge med Maja. Hur mycket har du fått del av Majas familj och så där?
J: Ja alltså en del. Vi har ju pratat väldigt, väldigt mycket om hennes familj för att hon har
ganska stränga föräldrar på grund av att hon varit mycket sjuk och så och sen har vi pratat
mycket om just hennes adoption och så där så vi har ju pratat extremt mycket om hennes
föräldrar och hur hennes familjesituation såg ut. Hon var ganska eller är ju ganska utanför kan
man säga i hennes familj.
BF: Utanför sin familj?
J: Ja hon har ju inte alltid, alltså hennes bror som hon har upplevt det har ju inte varit så bra
person så vi har pratat mycket om det att det varit tufft med hennes bror och en speciell
situation med hennes föräldrar och så. Eh, och sen träffade jag ju dem ibland så där när jag
var över hos Maja men ja, alltså jag skulle inte säga att känner Majas föräldrar jätteväl det
skulle jag inte säga.
BF: Nej. Du sa att hennes bror inte var bra. Vad var det du?
J: Alltså han har ju, ja som hon har uttryckt det som jag har upplevt det också så är det väl att
han är arrogant och taskig person. Inte trevlig. Hackar på de flesta personer. Väldigt. Han är
ju väldigt fientliga liksom värderingar om invandrare och HBTQ människor, det är ju emot
väldigt mycket av det. Dels Maja och dels det jag tycker så att vi, Maja kan ju, kommer
liksom inte överens med honom för att dem har absolut inte samma värderingar och jag har ju
stöttat henne i det för att ja hållit med Maja helt enkelt så det har vi pratat mycket om.
BF: Mmm.
F: Hur är Majas relation med sina föräldrar tycker du?
J: Ja, den är lite speciell. Alltså den är väl bra men ur mitt perspektiv så tycker ju jag att den
är lite dysfunktionell. Hennes föräldrar har ju ett väldigt stort kontrollbehov och sätter henne i
situationer där hon känner sig mer beroende av dem och det har väl varit det vi har pratat
mest om att jag tycker det är väldigt konstig relation helt enkelt för att ja, att hennes föräldrar
sätter henne i situation där hon inte får i princip göra någonting själv och då har hon ju blivit
på andra hållet att hon gör väldigt drastiska saker för att hon inte får helt enkelt och jag har ju
pushat henne till att liksom gå hennes egen väg och göra det hon vill för att hon inte ska
känna sig så beroende av sina föräldrar helt enkelt.

F: Hur kan det yttra sig då? Vad kan det vara för saker Maja gör som, kan du beskriva det?
J: Ja, det kanske jag inte borde säga men en gång så vet jag att Maja om det var när hon
testade kokain eller någonting alltså något väldigt så där drastiskt och så, jag vet att vi har, ja
fifflat ganska mycket med att hon fick inte när hon var under 18 år så fick hon inte sova borta
så då hade hon ju min gamla mobil och grejer och sen så ja ljög vi helt enkelt för hennes
föräldrar och så där och hon sa att hon var hos mig istället så gjorde hon något annat.
Tack för inlägg
Det har inte jag läst tidigare

Den känslan har jag också fått utan någon inblick eller fakta om M familj
det är bara min egna känsla

Jag har tidigare sagt att jag tror att en av föräldrarna är kontrollfreak

Att vara rädd om sina barn det är förhoppningsvis alla föräldrar men ett kontrollfreak är något helt annat
Ni fattar så jag behöver inte gå in på det

Vi känner inte familjen så vi vet egentligen ingenting så jag spekulerar precis som vi alla gör här
Citera
2023-06-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag känner ingen i Vetlanda men jag tror att de flesta Vetlandabor ser både M och J som monster och skyldiga
Och nära anhöriga till T kallar dem för monster
Citera
2023-06-23, 20:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag känner ingen i Vetlanda men jag tror att de flesta Vetlandabor ser både M och J som monster och skyldiga
Och nära anhöriga till T kallar dem för monster

Dom flesta har förstått hur det ligger till och har förstått vad Johanna är. De har också insett att Maja är oskyldig. Det är vad jag tror.
Citera
2023-06-23, 21:05
Medlem
Citat:
Dom flesta har förstått hur det ligger till och har förstått vad Johanna är. De har också insett att Maja är oskyldig. Det är vad jag tror.

Då kan jag meddela att så är absolut inte fallet! Båda ses som lika skyldiga och lär inte sätta sin fot där om de har något vett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in