Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Men tänk själv hur illa det ser ut för Maja att berätta om det här för polisen. Hon sitter ju och berättar om så allvarliga saker som att Johanna ha planer på att döda andra och som Maja inte varken hindrat eller berättat för någon.
Om hon dessutom skulle ha varit med och/ eller varit med och planerat, varför skulle hon då avslöja det här, nu när Tove dödats och hon själv sitter misstänkt för mordet?
Det finns ju ingen logik i det, även om det nu skulle vara bara för att svartmåla Johanna.
Ser du inte hur dumt allt skulle vara om hon var skyldig?
De lama hoten från Johanna om att om hon inte håller tyst så hamnar de i fängelse och då tar Johanna livet av sig, placera sig i badrummet precis efter det att mordet ska ha skett, och så berätta om planer på att döda andra, även hennes bror som hon har dålig relation till.
Varför inte, om hon är skyldig och ljuger så mycket, ljuga om att Johanna har dödshotat henne, att hon aldrig var vare sig i badrum eller hall, inte erkänna gravfridsbrott, och hålla tyst om alla andra planer om mord.
För mig är det uppenbart och troligt att Maja känner en lättnad av att berätta och att hon innerst inne inte kunnat erkänna för sig själv, men fattar hur störd Johanna är.
Lite som när man är förälskad, så blundar man för en massa saker som man u grunden ser, men väljer istället att se det man vill se. En liknelse som alla kan känna igen sig i kanske. När rosenskimmer lagt sig, kan man inte förstå vad man såg och hur blind man varit.
Här är ett utdrag ur förhör med J som handlar om hur J ser på M och hennes familj. Sid 1003.
BF: Jag tänker om du någon gång har funderat på hur det skulle bli för Maja om hon
förlorade dig?
J: Ja, jo nej.
BF: Utifrån Majas perspektiv alltså.
J: Jag har ju, i och för sig uttryckt sig sen kanske inte det var på riktigt så klart men det är
klart att hon har uttryckt att det är liksom att hon kanske inte vet vad hon skulle göra. Jag har
ju tänkt att jag ibland ska flytta och plugga och så där och då har hon ju sagt att hon inte
riktigt kan se ett liv utan mig kanske men det är väl något man bara säger men, ja jag tror nog
hon menade till viss del för att hon har ju, alltså hon har inte riktigt haft så här vänner på det
sättet innan utan den första vän hon hade det var ju då kan man ju säga Alma och sen så
träffade hon ju mig och då umgicks vi ju istället. Så jag tror det skulle vara väldigt tomt utan
mig om jag får vara så självupptagen liksom så tror jag nog det skulle bli faktiskt lite tomt för
henne, ett tag i alla fall.
BF: Mmm. För om du tittar, om du med Majas ögon skulle titta på relationen mellan dig och
Maja och jämföra med Majas relation med Alma tyckte jag du sa nu att hon hade ju Alma.
J: Ja alltså min och Majas relation var ju mycket bättre alltså Maja umgicks ju mycket med
Alma tills hon träffade mig och sen så blev det ju att jag och Maja umgicks ju typ i stället kan
man säga så, så det vet jag att jag var Majas närmaste vän. Det kan säga med säkerhet tror jag
alltså. Vad jag vet så umgicks hon inte eller pratade med någon annan så mycket.
BF: Nej. I ditt umgänge med Maja. Hur mycket har du fått del av Majas familj och så där?
J: Ja alltså en del. Vi har ju pratat väldigt, väldigt mycket om hennes familj för att hon har
ganska stränga föräldrar på grund av att hon varit mycket sjuk och så och sen har vi pratat
mycket om just hennes adoption och så där så vi har ju pratat extremt mycket om hennes
föräldrar och hur hennes familjesituation såg ut. Hon var ganska eller är ju ganska utanför kan
man säga i hennes familj.
BF: Utanför sin familj?
J: Ja hon har ju inte alltid, alltså hennes bror som hon har upplevt det har ju inte varit så bra
person så vi har pratat mycket om det att det varit tufft med hennes bror och en speciell
situation med hennes föräldrar och så. Eh, och sen träffade jag ju dem ibland så där när jag
var över hos Maja men ja, alltså jag skulle inte säga att känner Majas föräldrar jätteväl det
skulle jag inte säga.
BF: Nej. Du sa att hennes bror inte var bra. Vad var det du?
J: Alltså han har ju, ja som hon har uttryckt det som jag har upplevt det också så är det väl att
han är arrogant och taskig person. Inte trevlig. Hackar på de flesta personer. Väldigt. Han är
ju väldigt fientliga liksom värderingar om invandrare och HBTQ människor, det är ju emot
väldigt mycket av det. Dels Maja och dels det jag tycker så att vi, Maja kan ju, kommer
liksom inte överens med honom för att dem har absolut inte samma värderingar och jag har ju
stöttat henne i det för att ja hållit med Maja helt enkelt så det har vi pratat mycket om.
BF: Mmm.
F: Hur är Majas relation med sina föräldrar tycker du?
J: Ja, den är lite speciell. Alltså den är väl bra men ur mitt perspektiv så tycker ju jag att den
är lite dysfunktionell. Hennes föräldrar har ju ett väldigt stort kontrollbehov och sätter henne i
situationer där hon känner sig mer beroende av dem och det har väl varit det vi har pratat
mest om att jag tycker det är väldigt konstig relation helt enkelt för att ja, att hennes föräldrar
sätter henne i situation där hon inte får i princip göra någonting själv och då har hon ju blivit
på andra hållet att hon gör väldigt drastiska saker för att hon inte får helt enkelt och jag har ju
pushat henne till att liksom gå hennes egen väg och göra det hon vill för att hon inte ska
känna sig så beroende av sina föräldrar helt enkelt.
F: Hur kan det yttra sig då? Vad kan det vara för saker Maja gör som, kan du beskriva det?
J: Ja, det kanske jag inte borde säga men en gång så vet jag att Maja om det var när hon
testade kokain eller någonting alltså något väldigt så där drastiskt och så, jag vet att vi har, ja
fifflat ganska mycket med att hon fick inte när hon var under 18 år så fick hon inte sova borta
så då hade hon ju min gamla mobil och grejer och sen så ja ljög vi helt enkelt för hennes
föräldrar och så där och hon sa att hon var hos mig istället så gjorde hon något annat.