2023-06-23, 10:03
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Finns det överhuvudtaget några kvarlevor att bärga? Blir det inte så att säga pannkaka av allihopa pga trycket?

Det blev nog bara fiskmat skulle jag tro
Citera
2023-06-23, 10:05
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoyoyolo
Nu fattar jag att man inte ens kan koka kaffe till ett hjälpsamt grannskepp. Men håller ni med mig om OceanGate borde lägga ankare med PP eller annat fartyg i ett par veckor för att om inte annat visa skam och ånger?

Kostnaden för ett sådant skepp är USD 40k-80k per dygn, lite hög kostnad för att visa skam och ånger.
Citera
2023-06-23, 10:06
Bannlyst
Varför säger dom på tv4 att dom söker efter vrakdelar och kvarlevor på 5000 meters djup?
Var inte botten runt 4000?
Varför ska dom leta efter kvarlevor, dom kommer ju ändå bara hitta bitar av dom döda.
Låt dom ligga där dom ligger begravda bredvid andra från Titanic, det hade dom nog velat.
Citera
2023-06-23, 10:06
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Tydligen har ubåten imploderat på 2700 m fastän den egentligen var byggd för 4000 m.
Nu är ju frågan varför? Materialutmattning? De har varit nere på djupet med den ubåten en gång innan.

I övrigt är det en skitdålig idé att ge sig iväg på ett sådant djup. För att göra en jämförelse, svenska marinens ubåtar går max ner till 450 m.

En expert som arbetat med u-båtar i 47 år sa igår att den kan ha kolliderat med något på väg ner. Det räcker med att en liten del skadas för en implosion. Han hade tidigare fått möjligheten att åka med Titan men hade tydligen avböjt. Det säger en del om vad han tycker om säkerheten på den.
Citera
2023-06-23, 10:07
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Den är i för dåligt skick och skulle rasa samman, det skulle vara otroligt dyrt, det är en havsgrav man inte vill störa osv...

Åsså tänk på vad en sådan operation skulle kosta + att den är i delar.
Citera
2023-06-23, 10:11
Medlem
ErikPerSullivans avatar
Har dylika farkoster någon så kallad "svart låda" precis som flygplanen, så man kan se exakt vad som hände och när? Ifall man hittar den, vill säga.
Citera
2023-06-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Finns det någon chans att de egentligen aldrig var ombord eller att de på något vis tagit sig ut eller fejkat allt för att bli dödsförklarade? Vad var fransosens roll i det hela? Han hade ju besökt Titanic förr, skulle det bli en annan upplevelse med denna farkost (t ex större fönster) eller skulle han hålla föredrag om Titanic för de andra i båten? Fransmannen kanske också var rik men känns inte att han som expert betalade ca 3 miljoner för att åka ner? Lite som en Sherpa som skulle betala en massa pengar för att gå upp för Everest ännu en gång

Det är det jag tänkte,skulle man kunna utreda om deras liv mer
Citera
2023-06-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Du är säkert snygg snäll o smart i annat, men helt klart sov du på fysiklektionerna

Titanic var väl inte en helt tät ubåt?!? Hon fylldes sakta med vatten och luften hade möjlighet att lämna skeppet under hela färden ned i djupet. Alltså var trycket detsamma på insidan som utsidan skrovet.

Om du vill kommentera det här så tänk till ordentligt först, tack!

Aktern imploderade enligt denna video https://www.youtube.com/watch?v=FSGeskFzE0s
Citera
2023-06-23, 10:15
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikPerSullivan
Har dylika farkoster någon så kallad "svart låda" precis som flygplanen, så man kan se exakt vad som hände och när? Ifall man hittar den, vill säga.

Nej ingen svart låda eller dylikt.

Edit: Titan hade ingen, kan inte uttala mig med säkerhet om andra farkoster.
Senast redigerad av Marchioness 2023-06-23 kl. 10:18.
Citera
2023-06-23, 10:18
Medlem
ErikPerSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Nej ingen svart låda eller dylikt.

Edit: Titan hade ingen, kan inte uttala mig med säkerhet om andra farkoster.

Vilken budget-skorv.
Citera
2023-06-23, 10:23
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
The air inside a sub has a fairly high concentration of hydrocarbon vapors.

When the hull collapses it behaves like a very large piston on a very large Diesel engine.

The air auto-ignites and an explosion follows the initial rapid implosion.

Luft kan inte brinna ens under mycket högre tryck än de utsatts för på det djupet. Inte heller fanns det någon koncentration av kolväten i luften (det var ju ren andningsgas). Inte heller fanns några tankar med kolväten ombord på denna farkost. Så det är rent nonsens, luften har inte brunnit.
Citera
2023-06-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Så dom åkte ner oförsäkrade ?

De kan inte stämma bolaget, (de anhöriga alltså) vad deras privata försäkringar betalar ut är en annan sak, men misstänker att det finns en klausul mot just den här typen av aktiviteter.

Med tanke på vilka människor det rörde sig om tror jag inte 10-20 prisbasbelopp är det stora problemet nu för deras anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in