2023-06-22, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Äntligen är regnet här!

https://www.youtube.com/watch?v=uhYDM2Jo13A

Den där videon nejla verkligen känslan hahaha.
Citera
2023-06-22, 22:20
Medlem
BadPostures avatar
Första två tog torkan. Andra två tog rådjuret. Nu två nya i en klippskreva. Fröna har precis öppnat sig, typ 1 mm "svans". Visserligen i mager jord och i sydöstläge, men ändå. Hade med 1 halvliter jord per frö, och täckte med gräsklipp. 1,5 liter vatten per frö. Quick one auto. Tror det kan funka. Den som lever får se!

Det är väl egentligen skit samma för en 5:a räcker mer än två år med min ytterst lilla konsumtion. Mest en rebellisk princip att odla. Har kvar lite klent röka från förra sommarn.

Tack Perlite för konkreta personliga tips och bildexempel!
Citera
2023-06-22, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Första två tog torkan. Andra två tog rådjuret. Nu två nya i en klippskreva. Fröna har precis öppnat sig, typ 1 mm "svans". Visserligen i mager jord och i sydöstläge, men ändå. Hade med 1 halvliter jord per frö, och täckte med gräsklipp. 1,5 liter vatten per frö. Quick one auto. Tror det kan funka. Den som lever får se!

Det är väl egentligen skit samma för en 5:a räcker mer än två år med min ytterst lilla konsumtion. Mest en rebellisk princip att odla. Har kvar lite klent röka från förra sommarn.

Tråkig utgång det blev för dig i år då ;/

Perlite är en hyvens figur
Citera
2023-06-23, 00:08
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Tråkig utgång det blev för dig i år då ;/

Perlite är en hyvens figur

Nå, utgången är ännu oviss min vän. Men "ingången" hade klart kunnat vara fördelaktigare 😀

Jag tänker att med lite sörmländsk sol, och om regnet bara kunde kopplas på med någon regelbundenhet, så kan det nog ordna sig så pass att jag blir nöjd iaf.

Det är heller inte mycket jag kräver eller förväntar mig i resultat. Total kostnad för fågelfrö: 378 kr. Får jag ut en 5:a dugligt material så har jag typ gått plus (borträknat arbete givetvis, men det handlar ju om en hobby/naturupplevelse..)
Citera
2023-06-23, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture

Vad tråkigt att höra. Naturen är skoningslös. Jag har nu odlat i x antal år och jag misslyckas fortfarande. Det är aldrig någon garanti. Jag får fortfarande mina uppätna eller som nu sist så har jag kanske 10st earlys i riktig skit jord. Jag chansade och odlade ut dom där eftersom spoten låg på en jätte fin plats med sol och den var undangömd. Var och tittade till dom för några dagar sedan och dom var max 20cm och såg bedrövliga ut. Tro inte att vi som odlat i flera år alltid lyckas. Speciellt när man odlar i en ny spot som man aldrig odlat i och som man inte har någon bra uppfattning om.

Det enda sättet man kan väga upp oddsen med är att göra egna frön och välja flera spotar. Jag har sagt det många gånger i tråden. Med egna frön kan du göra många enkla spotar och om torka eller djur tar dina plantor så har du alltid andra. Det är så cannabisplantan gör. Dvs att producera tusentals frön för att vara säker på att några av dess frön överlever vintern för att nästa år kunna få avkomma. Du måste tänka på samma sätt. Kanske inte odla ut tusentals frön utan att sprida dina risker. Det är heller inte hållbart att köpa frön för 100kr/st och odla i en skoningslös natur.

Lycka till nu med dina nya plantor.
Citera
2023-06-23, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Vad tråkigt att höra. Naturen är skoningslös. Jag har nu odlat i x antal år och jag misslyckas fortfarande. Det är aldrig någon garanti. Jag får fortfarande mina uppätna eller som nu sist så har jag kanske 10st earlys i riktig skit jord. Jag chansade och odlade ut dom där eftersom spoten låg på en jätte fin plats med sol och den var undangömd. Var och tittade till dom för några dagar sedan och dom var max 20cm och såg bedrövliga ut. Tro inte att vi som odlat i flera år alltid lyckas. Speciellt när man odlar i en ny spot som man aldrig odlat i och som man inte har någon bra uppfattning om.

Det enda sättet man kan väga upp oddsen med är att göra egna frön och välja flera spotar. Jag har sagt det många gånger i tråden. Med egna frön kan du göra många enkla spotar och om torka eller djur tar dina plantor så har du alltid andra. Det är så cannabisplantan gör. Dvs att producera tusentals frön för att vara säker på att några av dess frön överlever vintern för att nästa år kunna få avkomma. Du måste tänka på samma sätt. Kanske inte odla ut tusentals frön utan att sprida dina risker. Det är heller inte hållbart att köpa frön för 100kr/st och odla i en skoningslös natur.

Lycka till nu med dina nya plantor.

Inte mina bönor hoppas jag! 🥺

Glad midsommar growers

Mvh bean
Citera
2023-06-23, 23:05
Medlem
Citat:
Inte mina bönor hoppas jag! 🥺

Glad midsommar growers

Mvh bean

Nää då. Det var några royal dane
Citera
2023-06-24, 03:51
Medlem
Citat:
Nää då. Det var några royal dane

Okey! Växer de bra?
Citera
2023-06-24, 07:13
Medlem
Citat:
Okey! Växer de bra?

Vad menar du? Dina? Eller royal dane? Jag har flera spotar med royal dane och jag har flera med dina.

Som sagt jag sprider mina risker.
Citera
2023-06-24, 12:46
Medlem
Citat:
Vad menar du? Dina? Eller royal dane? Jag har flera spotar med royal dane och jag har flera med dina.

Som sagt jag sprider mina risker.

sommaren är helt galen i år
Allt borde växa bra om dom får jord och vatten?

Hur går det för mina girls?
Citera
2023-06-24, 13:45
Medlem
Citat:
sommaren är helt galen i år
Allt borde växa bra om dom får jord och vatten?

Hur går det för mina girls?

Jag är bortrest nu och kommer inte tillbaka fören om 1 månad. Men kollade till dom precis innan jag åkte och dom växte på bra. Jag har ett tiotal precis intill en sjö på en avlägsen plats som jag vet kommer växa på bra även under torka. Jorden är jätte fuktig och suger åt sig massa vatten från sjön. Sen har jag ett gäng inne i skogen i jätte fin kompostjord med massa näring som jag till och med har fixat nät till så rådjuren inte rör dom. Dom borde vara i full blom eller precis börjat blomma när jag är tillbaka. Skickar bilder då.
Citera
2023-06-24, 15:42
Medlem
Citat:
Jag är bortrest nu och kommer inte tillbaka fören om 1 månad. Men kollade till dom precis innan jag åkte och dom växte på bra. Jag har ett tiotal precis intill en sjö på en avlägsen plats som jag vet kommer växa på bra även under torka. Jorden är jätte fuktig och suger åt sig massa vatten från sjön. Sen har jag ett gäng inne i skogen i jätte fin kompostjord med massa näring som jag till och med har fixat nät till så rådjuren inte rör dom. Dom borde vara i full blom eller precis börjat blomma när jag är tillbaka. Skickar bilder då.

Fan vad kul! Ser fram emot att se vad du tycker om dessa strains men dom borde gå ruskigt bra hos dig eftersom de blir dunder av dom här i norr

Ha de bäst boys

Mvh bean
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in