Citat:
Tjoo köpte denna gång ett par easy start kit från RQS, https://www.royalqueenseeds.com/growing/162-easy-start.html och läste snabbt igenom och kollade videon. Men dem sätter ju fröet rakt i jorden utan att haft det ex mellan blött papper i en tallrik och haft i ett mörkt ställe för att få fröet "att få ut en liten svans".
Med min teknik använder jag mig av 2 st genomskinliga "party muggar" som jag sätter min mix med jord i ena sätter i fröet med svans, på med den andra muggen och tejppar runt och några hål i så att det blir som ett litet lusthus.
Nu är jag dock lite skeptisk till det hela att inte förgro så att det får svans förrän man lägger i jord och undrar om jag ska skita i starter kittet och fixa på mitt sätt, alternativt låta det få svans med blött papper och tallrik och sedan använda starter kittet. Som jag trodde det var menat att bli använt.
Dels vill man ju också låta dom gro till ca 10cm förrän man sätter ut dom i naturen, eller sätter ni redan som på videon när dom är bara 2-3cm? Och låter dom då växa enda till 2-3cm endast i mörker? Någon som använt starter kittet och kan rekommendera/icke rekommendera? Vad tror ni? Man vill ju inte slänga iväg sina frön liksom.
Med min teknik använder jag mig av 2 st genomskinliga "party muggar" som jag sätter min mix med jord i ena sätter i fröet med svans, på med den andra muggen och tejppar runt och några hål i så att det blir som ett litet lusthus.
Nu är jag dock lite skeptisk till det hela att inte förgro så att det får svans förrän man lägger i jord och undrar om jag ska skita i starter kittet och fixa på mitt sätt, alternativt låta det få svans med blött papper och tallrik och sedan använda starter kittet. Som jag trodde det var menat att bli använt.
Dels vill man ju också låta dom gro till ca 10cm förrän man sätter ut dom i naturen, eller sätter ni redan som på videon när dom är bara 2-3cm? Och låter dom då växa enda till 2-3cm endast i mörker? Någon som använt starter kittet och kan rekommendera/icke rekommendera? Vad tror ni? Man vill ju inte slänga iväg sina frön liksom.
Det där var 6.95 euro helt i onödan. Du hade fått ett bättre kit för 10kr på dollarstore eller bara använt en gammal vindruveförpackning, glass förpackning, mjölkförpackning etc etc.
Det är inget fel på din teknik. Du kan sätta ut dom när dom är så där små men då är dom inte lika livskraftiga och kan dö. Dom har satt ut dom så där på videon eftersom dom odlar inne under optimala förhållanden och inte ute.
När du förgror med svans så gör du egentligen samma sak som i videon. Du sätter fröet i fuktigt papper och väntar på svansen. Det är samma sak som att lägga fröet i fuktig jord. Anledningen till att man förgror i fuktigt papper är att man vill vara säker på att fröet gror och vill inte slösa en massa muggar eller yta på ett frö som inte gror.
Fortsätt med ditt ”lusthus” och lägg 6.95 euro plus frakt på något annat.