2023-05-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xgh64
Tjoo köpte denna gång ett par easy start kit från RQS, https://www.royalqueenseeds.com/growing/162-easy-start.html och läste snabbt igenom och kollade videon. Men dem sätter ju fröet rakt i jorden utan att haft det ex mellan blött papper i en tallrik och haft i ett mörkt ställe för att få fröet "att få ut en liten svans".

Med min teknik använder jag mig av 2 st genomskinliga "party muggar" som jag sätter min mix med jord i ena sätter i fröet med svans, på med den andra muggen och tejppar runt och några hål i så att det blir som ett litet lusthus.

Nu är jag dock lite skeptisk till det hela att inte förgro så att det får svans förrän man lägger i jord och undrar om jag ska skita i starter kittet och fixa på mitt sätt, alternativt låta det få svans med blött papper och tallrik och sedan använda starter kittet. Som jag trodde det var menat att bli använt.

Dels vill man ju också låta dom gro till ca 10cm förrän man sätter ut dom i naturen, eller sätter ni redan som på videon när dom är bara 2-3cm? Och låter dom då växa enda till 2-3cm endast i mörker? Någon som använt starter kittet och kan rekommendera/icke rekommendera? Vad tror ni? Man vill ju inte slänga iväg sina frön liksom.

Det där var 6.95 euro helt i onödan. Du hade fått ett bättre kit för 10kr på dollarstore eller bara använt en gammal vindruveförpackning, glass förpackning, mjölkförpackning etc etc.

Det är inget fel på din teknik. Du kan sätta ut dom när dom är så där små men då är dom inte lika livskraftiga och kan dö. Dom har satt ut dom så där på videon eftersom dom odlar inne under optimala förhållanden och inte ute.

När du förgror med svans så gör du egentligen samma sak som i videon. Du sätter fröet i fuktigt papper och väntar på svansen. Det är samma sak som att lägga fröet i fuktig jord. Anledningen till att man förgror i fuktigt papper är att man vill vara säker på att fröet gror och vill inte slösa en massa muggar eller yta på ett frö som inte gror.

Fortsätt med ditt ”lusthus” och lägg 6.95 euro plus frakt på något annat.
Citera
2023-05-16, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Hejhopp alla glada utomhusodlare.
Jag kör iår igen. Har precis satt fröna i papper för att få fram svans sen åker dom in i pappmuggar i fönstret tills någonstans i början av juni :-)
Lycka till alla

Hahaha välkommen! Du har varit saknad. Kul att folk återkommer.
Citera
2023-05-16, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Va ute idag med 160L naturgödsel och 160L pjord

(kvar på samma spot som innan)
krafsade/drog upp all gammal jord på platsen, la dit naturgödsel, täckte över med gamla jorden och en ny säck p-jord på gamla jorden. glömde ta med mig benmjöl tyvär.

har nu 4 spots där jorden är förberedd :-)
tänkte att iår satsar jag på att ha mer jord på plats och mindre plantor per spot, så dom får bästa förutsättningarna för att bli stora.

inte bestämt vad det blir för näring iår, har kvar ganska mkt av mina biobuzz flaskor så blir att kombinera dom med nå chickenshit pellets / koskit pellets, något som är lätt att ta med sig :-)

Dom är feminiserade så du får bara honor
Bio bizz håller ca 3 år innan den blir dålig!
Citera
2023-05-17, 18:34
Medlem
0xgh64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Det där var 6.95 euro helt i onödan. Du hade fått ett bättre kit för 10kr på dollarstore eller bara använt en gammal vindruveförpackning, glass förpackning, mjölkförpackning etc etc.

Det är inget fel på din teknik. Du kan sätta ut dom när dom är så där små men då är dom inte lika livskraftiga och kan dö. Dom har satt ut dom så där på videon eftersom dom odlar inne under optimala förhållanden och inte ute.

När du förgror med svans så gör du egentligen samma sak som i videon. Du sätter fröet i fuktigt papper och väntar på svansen. Det är samma sak som att lägga fröet i fuktig jord. Anledningen till att man förgror i fuktigt papper är att man vill vara säker på att fröet gror och vill inte slösa en massa muggar eller yta på ett frö som inte gror.

Fortsätt med ditt ”lusthus” och lägg 6.95 euro plus frakt på något annat.
Alright, trodde jag gjorde bra deal för 70kr med 20 st lite större pots man kan låta dom gro till 5-10cm i förrän man började läsa på efter man beställt. Skulle man sluppit bära omkring på alla jävla muggar men nej haha. Tror oavsett det blir att prova dem och så tidigt och testa. Slipper man bära på så in i helvete med saker. Får hålla tummarna bara att dom kommer upp i relativt samma takt att man inte hamnar börja flytta över en och en från "hållarn".
Citera
2023-05-18, 15:11
Medlem
Överlever nya plantor 3celcius??? Det har varit så kallt flera dagar i rad på natten.
Citera
2023-05-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Överlever nya plantor 3celcius??? Det har varit så kallt flera dagar i rad på natten.
Borde inte va några problem bra genetik överlever flera minus
Citera
2023-05-19, 11:23
Medlem
0xgh64s avatar
Vad tror ni om denna humiditets chamber? Har lite vatten på lägsta lagret, sen fröna som jag satte i papper och resten i ovanpå kittet. Locket för med ett par små mynt i var sida så att det kommer in lite luft och sen ha och stå i fönstret. Blir inte för varmt vällan?

https://ibb.co/tXD6wR9
Citera
2023-05-19, 15:36
Medlem
potsorks avatar
Lite overkill tycker jag.
beror ju iofs vad den kostade.
Citera
2023-05-19, 16:20
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potsork
Lite overkill tycker jag.
beror ju iofs vad den kostade.

Nu håller jag med om att hela konstruktionen känns helt och hållet onödig, men en frigolitlåda som varit emballage till något man tidigare köpt lär ju inte vara någon värre förlust. Och ett par assietter har nog alla hemma.
Citera
2023-05-21, 11:52
Medlem
Behöver svar ASAP, hur är det att odla i träskmark? Har ultimat spot i kanten av ett stort träsk i kanten där tallar växer. Ingen människa skulle gå ut där. Inget vatten förutom på små platser längre ut, men man känner att "stampar" man lite på underlaget känner man det är lite "halv blött".Kan man odla här eller kommer rötterna få jordröta?
Citera
2023-05-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov
Behöver svar ASAP, hur är det att odla i träskmark? Har ultimat spot i kanten av ett stort träsk i kanten där tallar växer. Ingen människa skulle gå ut där. Inget vatten förutom på små platser längre ut, men man känner att "stampar" man lite på underlaget känner man det är lite "halv blött".Kan man odla här eller kommer rötterna få jordröta?
Testa jag hadde samlat pinnar och grenar och lagt först så att du får upp bädden från marken sikta på att bygg 30cm på höjden !
Citera
2023-05-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cp barn
Testa jag hadde samlat pinnar och grenar och lagt först så att du får upp bädden från marken sikta på att bygg 30cm på höjden !
Kan tillägga att gick och testade med spaden omkring och när spaden är fullt ner så får man vatten emot nere. Skulle inte riktigt orka släpa mera jord till spotten då det var ett helvete att släpa dessa kilometerar redan eller tror du 300L räcker för 25 plantor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in