2023-06-22, 14:07
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Precis, det finns inte ens sitsar att sitta på. Fatta vilken obekväm grej, sitta i ett rör. Kallt som fan måste det bli också. Såg att de hade täckjacka på på några bilder.

Ännu trängre och mysigare helt enkelt om dom har tjocka täckjackor på sig :P Fattar inte folk i den här tråden som spekulerar utan att ha läst något förutom aftonbladets rubriker
Citera
2023-06-22, 14:08
Avslutad
Varför är Ubåten så liten dock? Vad är anledningen den är så liten.
Citera
2023-06-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Kan du förklara varför revben, bröstkorg, ögon och faan och hans moster krossas, men inte hjärta och hjärnan? Klart som fan att de är borta på någon sekund - de uppfattar inte ett skit efter ditt scenario...

Det handlar om luftfyllda utrymmen som alltså har plats för att tryckas ihop.

Trycker man ihop lungorna så skjuts luften ut ur munnen och vips, bröstkorgen är sedan lätt att krossa.

Däremot hjärta och hjärna är inte luftfyllda (förutom när man är med i vänsterpartiet).

Här är ett ÄGG i tryck motsvarande 61500 meters djup i havet:

https://m.youtube.com/watch?v=9S2QMQQQxFk

Spoiler: Ägget klarar sig.

Ubåten sjönk på 4000 meters djup, by the way.
Senast redigerad av dextrodammit 2023-06-22 kl. 14:13.
Citera
2023-06-22, 14:09
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Naturligtvis kan flygplan krasha och bilar kan krocka. Men det här är ju på en helt annan nivå av risk. Det är en rent idiotisk nivå av risk man tar. Är livet en kärt så tar man helt enkelt inte sådana risker i onödan.
Jag hade INTE åkt ned till titanic även om jag var miljardär nej.

Vad tur att du har din åsikt, men vi människor fungerar olika. Som sagt, det som tagit oss såhär långt är våran vilja att utforska saker, om alla hade tänkt som dig hade vi aldrig korsat stora ytor vatten och hittat nya områden att bo på, Vi hade inte varit där vi är idag. Så du kan tacka personer som dessa miljonärer för egentligen allt du har.
Citera
2023-06-22, 14:11
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Sitter och storbölar, så jäkla tragiskt ändå.

X Japan - Endless Rain passar bra till känsloläget
Citera
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Bland annat har svenska Bo Rask, tidigare ubåtschef vid Kungliga Örlogsmannasällskapet, sagt att hans bedömning dessvärre är att ubåten imploderat och ligger på botten som en tillplattad ölburk.

Om så är fallet kommer den här farkosten aldrig att hittas tror jag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Gråter? Varför då? För att de är döda? För att det är sorgligt att de dog?

Du måste vara en extremt känslosam människa, såvida du inte kände personerna i farkosten.

Empati
Citera
2023-06-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
(Du nämner sträckgränsoberoendet vilket inte Euler fallen tar hänsyn till och det är helt riktigt. Däremot kan det tyckas märkligt att I.K.H ( Hiss- och krannormen) och stålbyggnadsnormerna faktiskt har med sträckgränsen som en positiv faktor.i formlerna. Jag har alltid utgått ifrån dem och än har mig veterligen ingenting kollapsat. &#128578

Jag gissar att anledningen till att sträckgräns finns med i vissa normer för buckling är att det kan spela in i de fall då sträckgränsen är väldigt låg i förhållande elasticitetsmodulen. Dvs, det behövs knappt nån deformation alls innan materialet flyter (och alltså under inga omständigheter kan fjädra tillbaka).
Citera
2023-06-22, 14:13
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Naturligtvis kan flygplan krasha och bilar kan krocka. Men det här är ju på en helt annan nivå av risk. Det är en rent idiotisk nivå av risk man tar. Är livet en kärt så tar man helt enkelt inte sådana risker i onödan.
Jag hade INTE åkt ned till titanic även om jag var miljardär nej.

Instämmer.
Det är skillnad på äventyr å äventyr. Denna lilla miljadärs-utflykt var mer än lovligt korkad.
Hur kan man ens tycka att det är äventyrligt att sitta ihopklämd i en sardinburk för att åka ner å glo på ett gammalt vrak? Ehh?

Det gamla hederliga ordspråket håller än:
”PENGAR KÖPER INGEN LYCKA”

Så sant! De dog som krossade, drunknande sardiner i en knöcklig plåtburk ensamma å bedrövliga i iskallt vatten, i mörker, utan tid eller ljus. Så äventyrligt! Vilken tur att de var rika å hade dyra täckjackor på sig ändå.

Vem är de lyckliga arvtagarna?
Citera
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Någon med länk till bankande/dunkande ljudet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungleBONGOS
Varför är Ubåten så liten dock? Vad är anledningen den är så liten.

Det är nog så enkelt att allt blir betydligt mer komplicerat och dyrare om farkosten görs större.
Citera
2023-06-22, 14:14
Medlem
gyldenbollockess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Inte expert på kolfiber, men jag har ett ganska bra hum om vanliga stålkonstruktioner.
Du har rätt i att kolfiber är bättre på dragspänningar. Max tryckspänning i kolfiber ligger bara på 10-60% av vad materialet klarar i dragspänning.

Att använda kolfiber i trycktankar, där övertrycket finns på utsidan känns alltså konstigt. Däremot kan det vara vettigt att använda kolfiber i tankar för att hålla vätska, ty där är ju övertrycket på insidan, vilket dels leder till dragspänningar istället för tryckspänningar och dels föreligger ingen bucklingsrisk.

Just det här med buckling är intressant, ty risken för buckling beror på materialets elasticitetsmodul och inte på dess sträckgräns (sträckgräns=hur höga spänningar det tål).

Elasiticitetsmodulen är ett mått på hur mycket ett material deformerar sig för en viss påfrestning.
Grejen är att kolfiber klarar mycket högre spänningar än stål, men dess elasticitetsmodul är bara ca 2x så stor.

Det innebär att ett skal av kolfiber som utsätts för ett tryck som kan leda till buckling inte är speciellt mycket bättre än ett stålskal.

Dessutom, och det reagerade jag på direkt när jag såg hur båtfan var tillverkad, så är den gjord som en cylinder, vilket inte är bra sett ur bucklingssynpunkt. Cylindern har en radie bara i ett plan, men längs cylindern är den ju "rak", dvs det finns ingen kurvatur. Båten borde varit lätt äggformad. Ett ägg är inte "rakt" någonstans. Hur man än lägger en linjal på ett ägg så är kontakten bara en punkt. Men lägger man en linjal i längsled på en cylinder finns kontakten längs hela linjalen (=ingen kurvatur).

Skillnaden i bucklingstålighet mellan ett ägg och en cylinder är enorm.

Jag blir alldeles lycklig när jag får läsa sådana här inlägg som verkligen bidrar med kunskap och förståelse av vad som kan ha gått fel.

Tack för att du delar med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in