2023-06-21, 17:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
7 meter "flaskpost"... Inget kul öppna luckan om den hittas.

Huga! Speciellt inte om några veckor..
Citera
2023-06-21, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Vare sig med eller utan implosion så är besättningen rökt…

Ja, absolut. Men de dör på olika sätt.

Implosion = Omedelbar död.

Långsamt läckage = Om läckan finns i taket kommer all luft ersättas av vatten och de drunknar. Om läckan sitter lågt kommer vatten tränga in och komprimera luften i en ficka. I takt med att trycket ökar kommer de svimma av och sedan dö, ty människan kan inte andas luft som är trycksatt till flera hundra bar.
Citera
2023-06-21, 17:39
Medlem
Halte Haralds avatar
Jag har pratat med min släkting nu som varit med om liknande olyckor ute till havs. Han säger att det är ungefär 5-10% chans att hitta dom levandes nu tyvärr. Så tyvärr..
(Min släkting har som sagt varit med om liknande situationer).
Citera
2023-06-21, 17:39
Medlem
tarek90s avatar
Har de kollat runt vraket titanic än ?
Citera
2023-06-21, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jag har pratat med min släkting nu som varit med om liknande olyckor ute till havs. Han säger att det är ungefär 5-10% chans att hitta dom levandes nu tyvärr. Så tyvärr..
(Min släkting har som sagt varit med om liknande situationer).

5-10% låter tyvärr nästan för optimistiskt.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
4 Indianbarn varav två under 5 år klarar 40 dagar i djungeln.
5 miljardärer på hobbyresa klarar sig i 96 timmar på sin höjd. Vem ska man hålla i handen när apokalypsen rullar?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Huga! Speciellt inte om några veckor..

Om man stryper några medresenärer så räcker syret längre. Undrar om de offrat någon för syret? Gamlingarna kanske?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ser inte jättebra ut i media om man avbryter insatsen innan de med all sannolikhet är döda...

Nu är det en världsnyhet o viktigt visa sig som handlingskraftig. Kostar mycket pengar att försöka rädda 5 idioter som gett sig iväg på en korkad utflykt tyvärr.

Absolut, men det går också att skriva upp kostnaden på övnings- och erfarenhetskontot för alla inblandade. Så går det kanske snabbare och effektivare nästa gång.
Citera
2023-06-21, 17:42
Medlem
Jofandus avatar
De säger att farkosten är svår att finna och att det är som en nål i en höstack. Farkosten har ett moderfartyg på ytan och farkosten sjunker i princip rakt ner. Det ska väl inte vara svårt att finna om de skickar ner en obemannad sök-farkost?

Visst, något kan hänt vilket gjort att farkosten dragit iväg åt något håll, men det kan väl inte handla om mil snarare några kilometer.
Citera
2023-06-21, 17:44
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Om man stryper några medresenärer så räcker syret längre. Undrar om de offrat någon för syret? Gamlingarna kanske?
Gamlingarna borde offrat sig själva. Fadern före sonen. Men i dessa kretsar är det nog tvärtom.
Citera
Bannlyst
Flera kanaler visar livecam från..” View of St John's Harbour, Newfoundland where Titanic submarine departed from”
Händer ju inget där, varför tittar folk på det?
Finns ju en livechatt, men ändå 🤷🏻‍♂️

https://m.youtube.com/watch?v=Sw2l9ecjFOw&pp=ygUVUmVzY3VlIHN1Ym1hcmluZSB saXZl
Citera
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vet inte med denna sub men kan tänka mig att man använt kolfiber i konstruktionen och det används inte i själva kulan/tuben utan i omkringliggande system ,mediafel som omskrivs som vanligt
Dessa är ofta oljefyllda och kan inte då komprimeras som luft utan används mer som höljen till thrusters aka propellersystem då man har mekanik roterande som kräver smorning men dom utsätts för omgivande vattentryck dock utan saltvatten penetration.

Överförning sker till titan/gjutjärns tryckskottet med trycksäker kontakt.
Typ konisk gjutmassa(som typ alla fönster till dessa för o fördela kraften) med genomborrade bultar

Kan ju vara ett dålig hobby projekt som gått fel

Dessa 3 klipp förklarar rätt bra hur det är byggt.
Titaniumcylinder där de sedan snurrat kolfiber runt.
Sedan limma på titaniumringar på cylindern.
Sedan är öppningen gjort i titanium utan kolfiber

https://youtu.be/Vi4J1LDS504?t=13
https://youtu.be/WK99kBS1AfE?t=85
https://www.youtube.com/watch?v=DGxkHYnuHCM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här