2023-06-22, 12:23
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuX
Går allt till fogden kan fogden frysan räntan och inte låta skuldberget växa trots inbetalningar/löneutmätning.

Kronofogden kan inte frysa räntan, det kan bara den man är skyldig pengarna göra.
Ligger ärendet hos kronofogden så måste man själv kontakta den man är skyldig pengarna och be om fryst ränta.

Från Kronofogdens hemsida:

"Kan du eller ditt företag inte betala skulden till privatpersoner eller företag – kontakta den du eller företaget är skyldig pengar eller hens ombud. Fråga om du kan få en avbetalnings*plan. Samma sak gäller om du vill diskutera räntan eller liknande."
Citera
2023-06-22, 12:33
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Varför alla dessa råd för att ts skall slippa betala sina skulder?

Är det bättre att du och samhället betalar av skulderna genom en sanering?

Det är en vanlig missuppfattning att ”Samhället” betalar skulderna vid en skuldsanering. Så är det inte, det är borgenärerna som får stå för fiolerna.
Citera
2023-06-22, 12:41
Medlem
FlyboySevens avatar
Från fattiga riddare:
Sök kommunens skuld och budgetrådgivare.
De verkar kunna detta. Där får du nog bra tips.

Och som Atamon sade nyss.

Du kan tydligen ringa alla bolag du har skulder hos och be dem frysa räntan.

Gör det nu.

Säger dem nej har du i alla fall försökt.

Tänk om du får skulden på 410.000 kr med 18 % ränta fryst.

Då har du helt plötsligt 6.000 kr i månaden att betala den statliga skulden med.

Prova

Men enligt fattigare riddare skulle man ju inte kontakta någon om man ville få preskriptionstiden kvar, men kan vara värt det ändå tycker jag så får du kanske massor räntor frysta så kan du börja betala av lånen ordentligt i tur och ordning med den med högst ränta först, eller den statliga skulden först.
Citera
2023-06-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Går det inte att ta ett banklån till lite rimligare ränta och samla lånen där? 4 miljoner är inte hela världen i det långa loppet om du har en överkomlig ränta.

Blankolån på 4 miljoner?

Jag gissar att banken i rådande tider lånar ut 2 miljoner till denne herre om det finns hus med högt värde bakom. Inte ett öre mer. Totalt då alltså.

Detta kräver även klanderfri kredithistorik. Jag misstänker att TS har svårt med impulskontrol. Vettiga lösningar på detta elände verkar långt bort.
Citera
2023-06-22, 12:46
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Hej,

Det är en lång historia här men ska väl försöka hålla den kort. Jag är snart 40 år gammal och har tre barn och familj. Inkomst på cirka 50.000 har jag. Universitetsutbildning.

Som dock yngre (för ca 10 år sedan) drog jag på mig uppskattningsvis 2.8 miljoner kronor i skuld, detta växer konstant eftersom att vissa utav skulderna har groteska räntor.

Jag har ansökt om skuldsanering men blir nekad då jag har skuld till staten på ca 150.000...
Jag har aldrig blivit dömd för något brott så ekonomisk brottslighet ligger inte till grund.

Vad i hela friden ska / kan man göra? Just nu lever jag med löneutmätning med 3 barn vilket i dessa dyra tider innebär efter hyran och räkningar är betalda så återstår det cirka 8.000 kronor. Hade man sett ljuset i tunneln hade det varit inga problem men jag gör ju inte det.

Tanken har slagit mig att man kanske skulle jobbat i Danmark (bor i Skåne) och börja på en ny kula men nackdelen där är ju att jag då definitivt är bränd för alla framtid och känns jävligt att barnen ska byta skola, miljö och så vidare...

Har ni några tips? Är mitt liv helt förstört eller vad kan jag göra?

Jag vet att jag är tjatig, men kan du skriva ut en skuld till du har?

Den med näst högst ränta efter den med 18 % (som är den högsta väl?).
Citera
2023-06-22, 13:16
Medlem
Jag kan inte hitta om detta är adresserat men bara en idé/tanke samt lite "pondus/mod" att genomföra och försöka.

1. Kolla med din arbetsgivare om du får övergå till att fakturera motsvarande belopp genom ett aktiebolag istället för att få ut det i lön. Erbjud att exempelvis "fakturera av" din semesterintäkt istället för att de ska skicka ut massa pengar som du ändå kommer skicka vidare till utmätningen.

2. Om ja från arbetsgivare.
2.1 Om nej från arbetsgivaren. Försök hitta samma deal fast hos en konkurrent där du kan leverera dina tjänster, på minimum samma nivå av kvalité eller bättre.

3. Starta aktiebolag (behövs dock 25k - som du därefter kan plocka tillbaka i likvida medel exkl några tusen som går till bolagsverket, skatteverket mm vid starten).

4. Skriv avtalet med din/nya arbetsgivare när det AB't är färdigt samt säg upp dig. Du får sitta i styrelsen mm i ett AB utan att någon kan säga något emot det. Du får ha kronan mm och starta AB ja.

5. Du anställer dig själv i det nya företaget.

6. Du fakturerar motsvarande belopp du kostar till din arbetsgivare.

7. Aktiebolaget börjar nu göra vinst eftersom kostnader mm bör hållas låga. max mobilabonnemang och "rättfärdiga kostnader" skall kunna gå genom ABt.

8. Plocka ut minimalön (så ni överlever) så den lönenivå går ner (inte bra för UC) så att utmätningen blir mer baserad på din nya lön från din "nya anställning".

9. Bygg upp kapitalet genom vinst.

10. Nu har du ett likvit AB, som har regelbunden omsättning och som gör BRA vinst (viktigt med minst 20% vinst EBIT).

11. Gör utdelning om ca 150 tkr efterskatt (viktigt att inte göra maximal utdelning så du har likvider kvar).

12. Betala av statsskulden på 150tkr (du kan göra utdelning på minst ca 150 tkr efter skatt som schablonurdelning).

16. Skuldsanera dig nu när statliga skulden är klar.

17. Fortsätt fakturera och bygg upp ditt AB. Fortsätt med låg lön motsvarande saneringskravet i 5 år (eller hur länge det gäller).

18. Du är nu fri från skulderna.

19. Du har byggt upp en förmodad kassa på ca 200 tkr per år efter alla löner och kostnader i AB't under dessa 5 år. Så runt millen nu i kontanter. (grisiga 5 år jag vet)

19. Du har nu ett AB. +1 mkr i kontanter. Kan göra utdelning. Skuldfri. Kan plocka ut feta löner & fortsätter göra vinst om du har fortsatt utveckla ditt bolag som räddade dig från början.

20. Du är miljoner och slipper få lösningar på detta igen från flashback.

21. Alla eventuella "det går ej", "funkar ej" människor är dina största fiender - lyssna inte på de.

22. Det du gör är lagligt, skatteplaneringssmart och framförallt effektivt. Fråga affärsjurist under en rådgivning om detta är möjligt, vilket svaret blir ett Ja. Så vet du med säkerhet att du är på rätt spår.

23. Du kommer betala av ditt lån inom max 6 månader från att AB't är på plats. Därefter vet jag inte hur långtid det tar för skuldsaneringen. Skuldsanering på 5 år. Men säg att du isch är klar om 7 år kanske.

24. Du är 47 år då. Dina barn 7 år äldre och kommer vilja se en pappa som har pondus, mod och jävlar anamma att ge en revanch i livet.

25. Lycka till vännen. Jag tar gärna emot PM från dig eller andra som vill ha annan typ vägledning likt detta. Jag tycker det här är kul på riktigt.
Citera
2023-06-22, 13:40
Medlem
Roidberts avatar
Försök att betala av skulden till staten och ansök om skuldsanering igen. Funkar inte det, så går du ner i arbetstid till den grad att fordringsägarna inte får en enda krona. Antingen chillar du på deltid resten av livet, eller så jobbar du svart vid sidan om för att få in extra pengar.
Citera
2023-06-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeseR
Jag kan inte hitta om detta är adresserat men bara en idé/tanke samt lite "pondus/mod" att genomföra och försöka.

1. Kolla med din arbetsgivare om du får övergå till att fakturera motsvarande belopp genom ett aktiebolag istället för att få ut det i lön. Erbjud att exempelvis "fakturera av" din semesterintäkt istället för att de ska skicka ut massa pengar som du ändå kommer skicka vidare till utmätningen.

2. Om ja från arbetsgivare.
2.1 Om nej från arbetsgivaren. Försök hitta samma deal fast hos en konkurrent där du kan leverera dina tjänster, på minimum samma nivå av kvalité eller bättre.

3. Starta aktiebolag (behövs dock 25k - som du därefter kan plocka tillbaka i likvida medel exkl några tusen som går till bolagsverket, skatteverket mm vid starten).

4. Skriv avtalet med din/nya arbetsgivare när det AB't är färdigt samt säg upp dig. Du får sitta i styrelsen mm i ett AB utan att någon kan säga något emot det. Du får ha kronan mm och starta AB ja.

5. Du anställer dig själv i det nya företaget.

6. Du fakturerar motsvarande belopp du kostar till din arbetsgivare.

7. Aktiebolaget börjar nu göra vinst eftersom kostnader mm bör hållas låga. max mobilabonnemang och "rättfärdiga kostnader" skall kunna gå genom ABt.

8. Plocka ut minimalön (så ni överlever) så den lönenivå går ner (inte bra för UC) så att utmätningen blir mer baserad på din nya lön från din "nya anställning".

9. Bygg upp kapitalet genom vinst.

10. Nu har du ett likvit AB, som har regelbunden omsättning och som gör BRA vinst (viktigt med minst 20% vinst EBIT).

11. Gör utdelning om ca 150 tkr efterskatt (viktigt att inte göra maximal utdelning så du har likvider kvar).

12. Betala av statsskulden på 150tkr (du kan göra utdelning på minst ca 150 tkr efter skatt som schablonurdelning).

16. Skuldsanera dig nu när statliga skulden är klar.

17. Fortsätt fakturera och bygg upp ditt AB. Fortsätt med låg lön motsvarande saneringskravet i 5 år (eller hur länge det gäller).

18. Du är nu fri från skulderna.

19. Du har byggt upp en förmodad kassa på ca 200 tkr per år efter alla löner och kostnader i AB't under dessa 5 år. Så runt millen nu i kontanter. (grisiga 5 år jag vet)

19. Du har nu ett AB. +1 mkr i kontanter. Kan göra utdelning. Skuldfri. Kan plocka ut feta löner & fortsätter göra vinst om du har fortsatt utveckla ditt bolag som räddade dig från början.

20. Du är miljoner och slipper få lösningar på detta igen från flashback.

21. Alla eventuella "det går ej", "funkar ej" människor är dina största fiender - lyssna inte på de.

22. Det du gör är lagligt, skatteplaneringssmart och framförallt effektivt. Fråga affärsjurist under en rådgivning om detta är möjligt, vilket svaret blir ett Ja. Så vet du med säkerhet att du är på rätt spår.

23. Du kommer betala av ditt lån inom max 6 månader från att AB't är på plats. Därefter vet jag inte hur långtid det tar för skuldsaneringen. Skuldsanering på 5 år. Men säg att du isch är klar om 7 år kanske.

24. Du är 47 år då. Dina barn 7 år äldre och kommer vilja se en pappa som har pondus, mod och jävlar anamma att ge en revanch i livet.

25. Lycka till vännen. Jag tar gärna emot PM från dig eller andra som vill ha annan typ vägledning likt detta. Jag tycker det här är kul på riktigt.

Mycket givande inlägg. Något för mig i framtiden kanske.

Men en sak tror jag du missar. Om du äger något säg en bil eller ett AB med pengar. Eller för den delen en sommarstuga och båt.

Då utmäter KFM detta.

Tack ändå för grymt inlägg.
Citera
2023-06-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Mycket givande inlägg. Något för mig i framtiden kanske.

Men en sak tror jag du missar. Om du äger något säg en bil eller ett AB med pengar. Eller för den delen en sommarstuga och båt.

Då utmäter KFM detta.

Tack ändå för grymt inlägg.

AB't går inte att utmäta, det är en egen identitet.
Han kan även skriva över 51% till någon han vet är lojal såsom syskon, förälder eller partner.
Citera
2023-06-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadGod
8000kr över och du gnäller!

Alltså hade jag levt själv hade det inte varit några problem men bara förskolans avgift för 3 barn är cirka 3.000...
Citera
2023-06-22, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeseR
AB't går inte att utmäta, det är en egen identitet.
Han kan även skriva över 51% till någon han vet är lojal såsom syskon, förälder eller partner.

Är du säker på detta?
Citera
2023-06-22, 14:56
Medlem
HeseR.

Går inte att skicka PM till dig & du kan förmodligen inte svara heller.

Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) konton får bara skicka PM till administratörer samt moderatorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in