2023-06-21, 22:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valle75
ok , är du 100 säker på att skulderna finns kvar, jag tror faktiskt inte det är så, varför finns då personlig konkurs
Framförallt för att kunna komma åt folk som skänkt huset till frun strax före konkursen och andra avarter.
Det enda positiva med en personlig konkurs är att det är lättare att få skuldsanering efteråt.
Citera
2023-06-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Framförallt för att kunna komma åt folk som skänkt huset till frun strax före konkursen och andra avarter.
Det enda positiva med en personlig konkurs är att det är lättare att få skuldsanering efteråt.
ok--enda realistiska för ts verkar vara betala skatteskulden sen begära skuldsanering-
Senast redigerad av Valle75 2023-06-21 kl. 22:25.
Citera
2023-06-21, 22:23
Medlem
Tack för alla svar hittills. Hög nivå! Uppskattar det.
Citera
2023-06-21, 22:25
Medlem
pn222jws avatar
personlig...du får vara gift med en miljonär(ska) som bjuder dig på löjrom varje fredag - men inte skuldfri - många tror felaktigen dom slipper.
Citera
2023-06-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Men TS har 3 barn och 8000 kr som ska täcka mat och övrigt i husållet. Stentufft.

Ingen har sagt att det skall vara enkelt att låna 4 mille å komma undan med det. Bara politiker får göra så och då av svenska folket. Skämt å sido, det blir till att bita ihop. Ålder på barnen kommer gå upp och då kan äldsta stötta hemma mer medan TS jobbar extra eller vise versa. Ingen önskvärd situation men det är nog den rimligaste lösningen.
Hoppas TS orkar, vore ju en riktig styrkeboost och grymt bra att visa ungarna att man tar ansvar.
Citera
2023-06-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metaapiwokefail
Ingen har sagt att det skall vara enkelt att låna 4 mille å komma undan med det. Bara politiker får göra så och då av svenska folket. Skämt å sido, det blir till att bita ihop. Ålder på barnen kommer gå upp och då kan äldsta stötta hemma mer medan TS jobbar extra eller vise versa. Ingen önskvärd situation men det är nog den rimligaste lösningen.
Hoppas TS orkar, vore ju en riktig styrkeboost och grymt bra att visa ungarna att man tar ansvar.

Bra poäng.

Vill bara flika in att jag lånade drygt hälften men räntor har tillkommit på drygt lika mycket.
Citera
2023-06-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Bra poäng.

Vill bara flika in att jag lånade drygt hälften men räntor har tillkommit på drygt lika mycket.
tror du inte ändå att det går att betala skatten och sätta planen om skf i verket så blir du friare, att betala av detta verkar nästintill omöjligt och skulderna växer med räntorna
Citera
2023-06-21, 22:46
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Hej,

Det är en lång historia här men ska väl försöka hålla den kort. Jag är snart 40 år gammal och har tre barn och familj. Inkomst på cirka 50.000 har jag. Universitetsutbildning.

Som dock yngre (för ca 10 år sedan) drog jag på mig uppskattningsvis 2.8 miljoner kronor i skuld, detta växer konstant eftersom att vissa utav skulderna har groteska räntor.

Jag har ansökt om skuldsanering men blir nekad då jag har skuld till staten på ca 150.000...
Jag har aldrig blivit dömd för något brott så ekonomisk brottslighet ligger inte till grund.

Vad i hela friden ska / kan man göra? Just nu lever jag med löneutmätning med 3 barn vilket i dessa dyra tider innebär efter hyran och räkningar är betalda så återstår det cirka 8.000 kronor. Hade man sett ljuset i tunneln hade det varit inga problem men jag gör ju inte det.

Tanken har slagit mig att man kanske skulle jobbat i Danmark (bor i Skåne) och börja på en ny kula men nackdelen där är ju att jag då definitivt är bränd för alla framtid och känns jävligt att barnen ska byta skola, miljö och så vidare...

Har ni några tips? Är mitt liv helt förstört eller vad kan jag göra?

Hej,

De andra i tråden har nog bättre tips.

Ring alla 500 miljardärerna i Sverige och be om hjälp.

Starta en blogg och be om 1 krona från alla människor i hela Sverige.
Blogga varje dag och berätta hur det går med din historia.

Skicka ett öppet brev till politikerna och aftonbladet och expressen och ställ frågan. Hur kan vi tillåta ett samhälle som låter folk gå i fördärvet på grund av skulder på detta vis?
Jag menar. Du jobbar och betalar skatt till Sverige och Sverige tackar dig på detta viset?
Efter det kanske din blogg tar enorm fart ?

Skriv gärna ut alla skulder du har med ränta så kan vi hjälpa dig enormt mycket bättre.

Kanske finns någon skuld på 10.000 kr men med enorm ränta som du klarar av på en eller några månader med lite pepp från oss?

Kan man ringa alla bolagen du har skulder hos och be dem pausa betalning och ränta några år medans du koncentrerar dig på en enda av skulderna?

Tja lite idéer.

Hoppas det går bra
Senast redigerad av FlyboySeven 2023-06-21 kl. 22:56.
Citera
2023-06-21, 22:48
Medlem
Citat:
Tyvärr är det precis det man är. Jag får utmätning på min lön varje 25 men skulden bara ökar.

Hur? Vad går pengarna till som de drar?

Citat:
Läs på lite vad löneutmätning är. Det kan pågå så länge du har skulder, alltså hela livet.

Hur menar du? Nångång har de väl dragit tillräcklit?
Citera
2023-06-21, 22:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Hur? Vad går pengarna till som de drar?

Hur menar du? Nångång har de väl dragit tillräcklit?
TS har ju redan förklarat för dig. Den obetalda räntan på hans skuld ökar i snabbare takt än vad hans lön räcker till att betala skulden med. Skulden ökar alltså hela tiden. Det finns inget "tillräckligt" när skulden ökar för varje månad. Vad är det du inte fattar?
Citera
2023-06-21, 22:51
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Hej,

Det är en lång historia här men ska väl försöka hålla den kort. Jag är snart 40 år gammal och har tre barn och familj. Inkomst på cirka 50.000 har jag. Universitetsutbildning.

Som dock yngre (för ca 10 år sedan) drog jag på mig uppskattningsvis 2.8 miljoner kronor i skuld, detta växer konstant eftersom att vissa utav skulderna har groteska räntor.

Jag har ansökt om skuldsanering men blir nekad då jag har skuld till staten på ca 150.000...
Jag har aldrig blivit dömd för något brott så ekonomisk brottslighet ligger inte till grund.

Vad i hela friden ska / kan man göra? Just nu lever jag med löneutmätning med 3 barn vilket i dessa dyra tider innebär efter hyran och räkningar är betalda så återstår det cirka 8.000 kronor. Hade man sett ljuset i tunneln hade det varit inga problem men jag gör ju inte det.

Tanken har slagit mig att man kanske skulle jobbat i Danmark (bor i Skåne) och börja på en ny kula men nackdelen där är ju att jag då definitivt är bränd för alla framtid och känns jävligt att barnen ska byta skola, miljö och så vidare...

Har ni några tips? Är mitt liv helt förstört eller vad kan jag göra?

Om du sparar 3500 kr varje månad i avanza zero i 30 år har du 4 miljoner.

Såklart kanske ingen realistisk lösning för dig just nu.

Men bara säger att det går.

Förståss ingen garanterad avkastning och kan ju lika gärna gå åt andra hållet men hittills har det ju gått upp ca 10 % på börsen varje år om man sparar långsiktigt i säg 30 år.
Citera
2023-06-21, 22:53
Medlem
Citat:
TS har ju redan förklarat för dig. Den obetalda räntan på hans skuld ökar i snabbare takt än vad hans lön räcker till att betala skulden med. Skulden ökar alltså hela tiden. Det finns inget "tillräckligt" när skulden ökar för varje månad. Vad är det du inte fattar?

Möjligt att en skuld ökar, men gissar på att han har massa små blancolån? Nån lär väl minska? Eller är allt på utmätning eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in