2023-06-22, 10:01
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Känner någon till om det finns en uppskattning på hur mycket trupper och olika vapentyper Ryssland har i Ukraina just nu? D.v.s. inte totalt i hela ryska armén.

Nicket Dryden har här på FB listat vilka enheter som Ukraina och Ryssland har på olika fronter men utan att ange hur många personer som finns på resp. enhet (b.la brigader för Ukraina och regementen för Ryssland).
Jag försökte själv uppskatta truppstorleken för Ukraina med utgångspunkt från förhållandena i Sverige.

En svensk brigad innehåller ca 5000 trupper men enligt Wikipedia är det generellt sett färre trupper i utändska trupper. Jag kom inte längre.
Tänk också på att truppstorleken varierar på typ av förband.
OM jag minns rätt skrev Dryden att en Ukrainsk brigad ungefär motsvarar ett rysktt regemente.
Citera
2023-06-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Nähe?

Vart ligger problemet då?
Skickar Väst för lite grejer enligt dig bara för att de är elaka, eller snåla?
Är det det du försöker säga eller?

Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Okej?
Och din husse förlorade samtidigt

personnel / about 222,650 (+650) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 4013 (+7) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 7783 (+12) units,
artillery systems – 3941 (+21) units,
RSZV / MLRS – 617 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 376 (+1) units,
helicopters – 307 (+1) units,
UAV operational-tactical level – 3438 (+10),
vehicles and fuel tanks – 6,678 (+11) units

AJ, aj aj. Över fyra TUSEN tanks, fyra TUSEN artilleripjäser, snart fyra TUSEN drönare, dom jävlarna är inte billiga

Lite för få helikoptrar känns det som om man följer i media. Vore bra om dom försvann snabbt.
Citera
2023-06-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russophobia
NRN.
Kan skriva om att broarna mellan Krim och Kherson - regionen som skadades av de brittiska Storm Shadow kryssningsmissilerna.

Kommer att börjas att repareras och återställas de närmaste dagarna där då skadorna är relativt marginella och enkla att repareras.

Det meddelar den tillförordnade guvernören Saldo nu på morgonen och som då ansvarar för regionens infrastruktur
En påse cement så är det klart.
Citera
2023-06-22, 10:18
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
AJ, aj aj. Över fyra TUSEN tanks, fyra TUSEN artilleripjäser, snart fyra TUSEN drönare, dom jävlarna är inte billiga
Sen har det ju gått åt lite folk också, men alla dem skiter ju tom. orcherna själva i: Inte ens ryzzar bryr sig om ryzzar...
Russia's losses - 22.06.2023

• wounded ~667.950
  • killed ~222.650 (+650)
Inte illa pinkat av Uralmongolerna att skicka ~600+ av sina mobiks i döden per dag? Det är en mindre ryzk stad tömd och förintad varannan vecka.
Citera
2023-06-22, 10:19
Medlem
Taggads avatar
Ett rimligt resonemang. Obekväma val för den valhänta ryssen.
Citat:
Analyser: Ukraina har flera skäl att skynda långsamt.
-- Medan Ryssland har ett alternativ – att uthärda – har de ukrainska styrkorna flera, enligt CNN:s Nick Paton Walsh. Och för att förvirra den ryska militären ser Ukraina till att regelbundet basunera ut besked om vinster och strider på olika håll, skriver han.

”Syftet är att tvinga Ryssland till obekväma val om vart de ska skicka förstärkningar”.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

https://edition.cnn.com/2023/06/21/europe/ukraine-counteroffensive-slow-analysis-intl/index.html
Senast redigerad av Taggad 2023-06-22 kl. 10:28.
Citera
2023-06-22, 10:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Nicket Dryden har här på FB listat vilka enheter som Ukraina och Ryssland har på olika fronter men utan att ange hur många personer som finns på resp. enhet (b.la brigader för Ukraina och regementen för Ryssland).
Jag försökte själv uppskatta truppstorleken för Ukraina med utgångspunkt från förhållandena i Sverige.

En svensk brigad innehåller ca 5000 trupper men enligt Wikipedia är det generellt sett färre trupper i utändska trupper. Jag kom inte längre.
Tänk också på att truppstorleken varierar på typ av förband.
OM jag minns rätt skrev Dryden att en Ukrainsk brigad ungefär motsvarar ett rysktt regemente.

Jag läste en pro-ryss som klagade på att alla ryska trupper i Ukraina var underbemannade. D.v.s. de hade färre soldater än de skall ha enligt reglerna. Men jag minns inte med hur mycket de var underbemannade.

Ryssarna har (Eller hade vid invasionens start) "Bataljonsstridsgrupper". De är större än en vanlig bataljon för de har eget artilleri, luftvärn och annat med sig som vanligtvis tillhör en brigad. Så de kan vara upp till 1000 personer.
Citera
2023-06-22, 10:24
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Vet inte vad du menar med finit och ja jag är enormt avundsjuk, varför är det fel att vara det? Kom inte med att jag också kan sälja vapen och vaccin för det kan jag inte. Jag driver jordbruk och får ibland trolla med knäna för att få det att gå ihop. När pandemi och krig dyker upp pumpas det ut ofantligt stora mängder pengar till redan rika företag och personer som höjer priserna på sina produkter. Jag kan däremot inte höja priset för då springer alla till Lidl istället och köper kött från Ungern Polen eller Uruguay. Är nära på att lägga ner för inhemsk mat behövs tydligen inte.
Krig hoppas jag vi alla är överens om att vi inte ska ha så varför inte gå in och göra processen kort med allt man har i västvärlden? Bortsett från att Ryssland och Kina är oberäkneliga, vad är det jag inte förstår? Ett långt krig borde väl kosta mer än ett kort?

Tråkigt att du drabbats.

Krig tar tid, finns ingen magisk knapp att trycka på så att alla otåliga genast blir tillfredställda och kan gå tillbaka till att sippa sin kaffelatte. Politiska beslut, leveranser av vapensystem, utbildning, förberedelser, operationer osv tar tid. Vi har två val, låta ukrainarna gör det nu eller så får vi själva göra det om 5-10 år till en betydligt större kostnad samtidigt som vi betalar med vårt eget blod. Ukrainarna har indirekt sagt att de kan göra jobbet åt oss. Ge oss verktygen så kastar vi ut ryssen.
Citera
2023-06-22, 10:25
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
En påse cement så är det klart.
Kommer inte köras några lastbilar över de där hålen, så Uralmongolernas logistik behöver nu ta en +18 timmars omväg för att komma runt.
https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1671745644438986753
Citat:
Chonhar bridge, one of a few bridges connecting Crimea to mainland Ukraine, was hit last night
https://pbs.twimg.com/media/FzM7rRNWcAIcQpl?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FzM7rRUXoAIitOO?format=jpg&name=large
Citera
2023-06-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Kommer inte köras några lastbilar över de där hålen, så Uralmongolernas logistik behöver nu ta en +18 timmars omväg för att komma runt.
https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1671745644438986753
Jorååå. Fast det kanske behövs flera påsar cement.
Citera
2023-06-22, 10:34
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag läste en pro-ryss som klagade på att alla ryska trupper i Ukraina var underbemannade. D.v.s. de hade färre soldater än de skall ha enligt reglerna. Men jag minns inte med hur mycket de var underbemannade.
Jag skulle väl ha lagt till det i mitt inlägg, men det gäller väl i viss mån även Ukrainska förband.

Sen handlar det ju naturligtvis inte bara om numerären utan kvalitén på förbanden. Med tanke på allt drägg som nu i allt större utsträckning bemannar de ryska förbanden kan man nog dra slutsatsen att Ukrainas personalmässiga övertag har ökat, kvalitativt sett.
Citera
2023-06-22, 10:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Krig hoppas jag vi alla är överens om att vi inte ska ha så varför inte gå in och göra processen kort med allt man har i västvärlden? Bortsett från att Ryssland och Kina är oberäkneliga, vad är det jag inte förstår? Ett långt krig borde väl kosta mer än ett kort?

Ryssland hotar med kärnvapenkrig. Hade inte Ryssland haft kärnvapen hade NATO-flyg och medeldistansrobotar slagit ut allt ryskt luftvärn, flygvapen och helikoptrar även på ryskt territorium och sänkt hela ryska Svartahavsflottan.

Men tänk också på att Putin i lugn och ro byggt upp sin armé i över 20 år. Ukraina (Med hjälp av väst) håller på och bygger upp sin armé mitt under brinnande krig och har bara haft 1½ år på sig.
Citera
2023-06-22, 10:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag skulle väl ha lagt till det i mitt inlägg, men det gäller väl i viss mån även Ukrainska förband.
Sen handlar det ju naturligtvis inte bara om numerären utan kvalitén på förbanden. Med tanke på allt drägg som nu i allt större utsträckning bemannar de ryska förbanden kan man nog dra slutsatsen att Ukrainas personalmässiga övertag har ökat, kvalitativt sett.

Men min fråga var baserad på dessa dagliga uppdateringar från Ukraina över ryska förluster. Där är det antalet som räknas: Hur stor andel av de ryssar/materiel som är i Ukraina dödar/förstör man? Hur många finns kvar? D.v.s. från vilket tal skall dessa förluster subtraheras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in