2023-06-20, 23:24
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smage
Ja jag funderar på det! Men hur är det att jobba som programmerare? Tänker att det kanske blir ohyggligt långa dagar? Började plugga det förr, men på grund av diverse anledningar så passade det sig inte just då. Jag vet att programmerare här där jag bor har en tämligen lägre lön än i andra delar av landet, men de har en bonus som gör att lönen går upp. Vilket kanske fungerar för vissa, men inte med min livssituation. Finns förstås fler firmor än en, men har så grönjäkla dålig koll på dem.
Det finns väl olika företag med olika kulturer.
Min kusin fick nyss jobb efter att ha gått treårig utbildning på en stor svensk industrikoncern. Där gidssar jag att det är 9-5 som gäller.
men det är nog en framtid där även om GPT kommer att göra/hjälpa till med mycket kodning
Arbetar man inte med hemligheter kan man nog tänka sig att kunna arbeta hemifrån/remote också då och då vilket ju är svårt som målare.
Finsnickeri? Är det tungt? Har du anlag/intresse för det?
Citera
2023-06-21, 05:47
Bannlyst
Citat:
Jo men jag kan inte jobba tillräckligt många helger för att få upp lönen tillräckligt, på grund av sonen då. Har funderat på vad för utgifter jag kan ta bort, och den enda egentliga utgiften jag kan styra över helt och få bort är kreditlån för ~2300 i månaden, vilket börjar kännas nära till hands, men det är fortfarande inte tillräckligt för att ha råd att studera heltid då det hade halverat min inkomst.

Det är inte lätt men vad gör du i händelse av sjukskrivning då?
Citera
2023-06-21, 07:13
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Att sälja huset är inte ett alternativ, sonen ska ha kvar huset.

Du är 34 bast, om du talar sanning. Hur gammal är den ungen? Vem har sagt att han vill ha kvar huset? Han kanske vill flytta till en tvåa i Vänersborg?
Citera
2023-06-21, 08:01
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Att skära ner kostnaderna är en liten möjlighet, men det är inte det huvudsakliga problemet. Att sälja huset är inte ett alternativ, sonen ska ha kvar huset. Hade jag inte haft en unge hade jag antagligen sålt huset så fort renoveringarna är klara för att sen bo billigare. Att jobba halvtid, eller ens deltid för den delen, tror jag inte min chef hade gått med på heller.

Jo jag har ju funderat på programmering.

Nej bara en idé så får man mycket mer fritid så får man må otroligt bra istället resten av livet.

Men det krävs lite uppoffringar förstås.

Ja prova programmering. Det är otroligt roligt. Men man måste ha ett väldigt starkt psyke för att klara av de mentala påfrestningarna. (Man förstår inte att man får problemen förrän det är försent).
Chefen står över axeln och frågar var femte minut. Är det klart snart ? (Skräckexempel men lite så är det).

Man lär sig inte säga nej förrän det är försent.
Citera
2023-06-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Det finns väl olika företag med olika kulturer.
Min kusin fick nyss jobb efter att ha gått treårig utbildning på en stor svensk industrikoncern. Där gidssar jag att det är 9-5 som gäller.
men det är nog en framtid där även om GPT kommer att göra/hjälpa till med mycket kodning
Arbetar man inte med hemligheter kan man nog tänka sig att kunna arbeta hemifrån/remote också då och då vilket ju är svårt som målare.
Finsnickeri? Är det tungt? Har du anlag/intresse för det?

Jo det är en grej jag funderat på länge. Men då blir det distansstudier i samband med jobbet, vilket jag är okej med då jag fortsätter som målare så länge jag kan.
Har inget anlag för finsnickeri, allt utöver målning så tror jag fan att tummen är felplacerad och hamnade mitt i handflatan!
Citera
2023-06-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Det är inte lätt men vad gör du i händelse av sjukskrivning då?

Då går försäkringen in på den enda kredit jag har. Har lite sparpengar som egentligen ska gå till husrenoveringar så i absolut värsta fall får man nalla av dem.
Citera
2023-06-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Du är 34 bast, om du talar sanning. Hur gammal är den ungen? Vem har sagt att han vill ha kvar huset? Han kanske vill flytta till en tvåa i Vänersborg?

Ja det vore väl en udda grej att ljuga om, tänker jag, haha! Ungen är just nu 4 år, hans mor bor i en lägenhet, men om man har möjligheten till att bo i hus med barn så anser jag det (för mig) vara det bättre alternativet. Att flytta från kommunen är hur som helst en omöjlighet sålänge hans mor inte flyttar med (vi är då inte tillsammans).
Citera
2023-06-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Nej bara en idé så får man mycket mer fritid så får man må otroligt bra istället resten av livet.

Men det krävs lite uppoffringar förstås.

Ja prova programmering. Det är otroligt roligt. Men man måste ha ett väldigt starkt psyke för att klara av de mentala påfrestningarna. (Man förstår inte att man får problemen förrän det är försent).
Chefen står över axeln och frågar var femte minut. Är det klart snart ? (Skräckexempel men lite så är det).

Man lär sig inte säga nej förrän det är försent.

Tenderar till att bli oerhört rastlöst och stillasittande när jag får för mycket fritid, vill ta tag i saker men det händer inte någonting. Eller så händer allting på en gång, vilket leder till att ingenting blir klart! Möjligtvis någon odiagnostiserad ADHD eller nå, inte vet jag.

Är det roligt med programmering i det långa loppet? Man tröttnar inte på att det blir mycket av samma? Eller är det mer varierat än man tänker sig?
Citera
2023-06-21, 21:27
Medlem
Citat:
Tjena! Det finns med all säkerhet en sjujäkla massa trådar av detta slaget, men situationen är ju annorlunda för var och en av oss.

Det är som så att jag just nu jobbar som målare, trivs förhållandevis bra med det, vissa dagar är hemska, andra är bra. Men kroppen håller inte, jag är 34 år och har redan sådana problem med axlarna att jag inte längre kan spackla/slipa tak ordentligt. Måla tak går fortfarande bra, men det kan göra förbannat ont. Har gått till fysioterapeut utan större resultat, och tränar även regelbundet.

Jag har funderat på detta ett längre tag nu, men jag kommer verkligen inte på vad man annars kan göra. Tänkte försökte studera på deltid, distans, och jobba samtidigt. Det största problemet är att jag inte kan flytta. Dels för att jag har hus, och dels för att jag har barn.

Det står liksom helt still vad man ska jobba med. Har inte råd att gå ner allt för mycket i lön, så att ställa sig på Ica eller hoppa in i älderomsorgen fungerar inte. Ett jobb där man hade kunna jobba hemifrån hade ju varit bra då man ibland måste ta hand om sjukt barn, och ibland är man ju sjuk själv!

Det enda intresse jag har som jag vet att jag skulle gilla, vilket i och för sig inte går att göra hemifrån, är att jobba på ett gym, men det finns liksom inte ekonomiska möjligheter för det, och personlig tränare är inte enbart dyrt att utbilda sig till, utan det finns inte riktigt möjlighet till det heller när man bor i en liten stad. Att utmärka sig tillräckligt online för att göra det lönsamt är nog väldigt svårt utan att ens ha tävlat i någonting.

Allt kan vara av intresse, men har inga som helst förkunskaper om t.ex. programmering vilket hade kunna varit ett alternativ, men som sagt, kan ingenting om det. Därav kan även andra yrken vara intressanta.

Mvh!

Lärare kanske kan vara något, typ gympalärare kombinerat med målarlärare om det finns nåt yrkesgymnasium i närheten.
Citera
2023-06-21, 22:19
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Tenderar till att bli oerhört rastlöst och stillasittande när jag får för mycket fritid, vill ta tag i saker men det händer inte någonting. Eller så händer allting på en gång, vilket leder till att ingenting blir klart! Möjligtvis någon odiagnostiserad ADHD eller nå, inte vet jag.

Är det roligt med programmering i det långa loppet? Man tröttnar inte på att det blir mycket av samma? Eller är det mer varierat än man tänker sig?

Som hobby när man inte har krav eller stress på sig över huvud taget är det fantastiskt.
Lärandet tar aldrig slut.

Men som jobb är det nog väldigt stressigt mentalt.

Men det är fortfarande väldigt kul för man får lära sig nya saker hela tiden och får fortsätta utveckla sig hela tiden.

Men jag tror man kanske tröttnar till slut om man inte får prova att göra nya sorters projekt hela tiden.

Man kanske kan hålla på i 10
år i alla fall och tycka det är riktigt roligt.
Om man blir senior till slut fortsätter det nog vara kul i 30 år för då får man ju göra de stora nya intressanta sakerna som ingen annan klarar av.

Men som sagt. Lär dig säga nej till chefen på ett proffesionellt sätt, typ, jag tackar nej till det här men kan göra det här istället som passar bättre med min mentala stressnivå).
Senast redigerad av FlyboySeven 2023-06-21 kl. 22:21.
Citera
2023-06-22, 00:49
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jo det är en grej jag funderat på länge. Men då blir det distansstudier i samband med jobbet, vilket jag är okej med då jag fortsätter som målare så länge jag kan.
Har inget anlag för finsnickeri, allt utöver målning så tror jag fan att tummen är felplacerad och hamnade mitt i handflatan!
distansstudier och jobba under tiden tycker jag låter perfekt.
blir väl några arbeten på plats och lite skrivningar kanske.
ta tag i det nu innan du får besvär som blir bevärliga efter att du lagt av.
Citera
2023-06-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Lärare kanske kan vara något, typ gympalärare kombinerat med målarlärare om det finns nåt yrkesgymnasium i närheten.

Jo jag grunnade på målarlärare, men den positionen här där jag bor blev nyligen tillsatt av en person runt min ålder, så den kommer nog inte öppnas på några år iallafall. Men jag har som sagt haft tanken om det, så vem vet, kanske blir det i slutändan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in