• 1
  • 2
2023-06-19, 21:26
Medlem
Tjena! Det finns med all skerhet en sjujkla massa trdar av detta slaget, men situationen r ju annorlunda fr var och en av oss.

Det r som s att jag just nu jobbar som mlare, trivs frhllandevis bra med det, vissa dagar r hemska, andra r bra. Men kroppen hller inte, jag r 34 r och har redan sdana problem med axlarna att jag inte lngre kan spackla/slipa tak ordentligt. Mla tak gr fortfarande bra, men det kan gra frbannat ont. Har gtt till fysioterapeut utan strre resultat, och trnar ven regelbundet.

Jag har funderat p detta ett lngre tag nu, men jag kommer verkligen inte p vad man annars kan gra. Tnkte frskte studera p deltid, distans, och jobba samtidigt. Det strsta problemet r att jag inte kan flytta. Dels fr att jag har hus, och dels fr att jag har barn.

Det str liksom helt still vad man ska jobba med. Har inte rd att g ner allt fr mycket i ln, s att stlla sig p Ica eller hoppa in i lderomsorgen fungerar inte. Ett jobb dr man hade kunna jobba hemifrn hade ju varit bra d man ibland mste ta hand om sjukt barn, och ibland r man ju sjuk sjlv!

Det enda intresse jag har som jag vet att jag skulle gilla, vilket i och fr sig inte gr att gra hemifrn, r att jobba p ett gym, men det finns liksom inte ekonomiska mjligheter fr det, och personlig trnare r inte enbart dyrt att utbilda sig till, utan det finns inte riktigt mjlighet till det heller nr man bor i en liten stad. Att utmrka sig tillrckligt online fr att gra det lnsamt r nog vldigt svrt utan att ens ha tvlat i ngonting.

Allt kan vara av intresse, men har inga som helst frkunskaper om t.ex. programmering vilket hade kunna varit ett alternativ, men som sagt, kan ingenting om det. Drav kan ven andra yrken vara intressanta.

Mvh!
Citera
2023-06-19, 21:48
Medlem
StudiumValors avatar
Programmering p YH?
data/IT
Citera
2023-06-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Programmering p YH?
data/IT

Ja jag funderar p det! Men hur r det att jobba som programmerare? Tnker att det kanske blir ohyggligt lnga dagar? Brjade plugga det frr, men p grund av diverse anledningar s passade det sig inte just d. Jag vet att programmerare hr dr jag bor har en tmligen lgre ln n i andra delar av landet, men de har en bonus som gr att lnen gr upp. Vilket kanske fungerar fr vissa, men inte med min livssituation. Finns frsts fler firmor n en, men har s grnjkla dlig koll p dem.
Citera
2023-06-19, 21:57
Medlem
Vill du vara Skapande? Vrdande? Underskande?
Eller korrupt ljugande Polis/Jurist/Politiker?
Vill du bli rik finns bara porr
Citera
2023-06-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Vill du vara Skapande? Vrdande? Underskande?
Eller korrupt ljugande Polis/Jurist/Politiker?
Vill du bli rik finns bara porr

Det r lite oklart! Tror jag kan ha en kreativ dra ngonstans, men den r lika outforskad som den djupaste delen av havet. Vrd passar inte speciellt bra tyvrr. Funderade ett tag p att bli polis, men en rlig sdan. Tyvrr r ingngslnen fr poliser fre skatt ungefr vad mlare fr ut efter skatt. Det va iallafall det d. Rik behver jag tmligen inte bli, men en ln p nrmare 40 n 30 fre skatt r vl att fredra.
Citera
2023-06-19, 23:16
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smage
Tjena! Det finns med all skerhet en sjujkla massa trdar av detta slaget, men situationen r ju annorlunda fr var och en av oss.

Det r som s att jag just nu jobbar som mlare, trivs frhllandevis bra med det, vissa dagar r hemska, andra r bra. Men kroppen hller inte, jag r 34 r och har redan sdana problem med axlarna att jag inte lngre kan spackla/slipa tak ordentligt. Mla tak gr fortfarande bra, men det kan gra frbannat ont. Har gtt till fysioterapeut utan strre resultat, och trnar ven regelbundet.

Jag har funderat p detta ett lngre tag nu, men jag kommer verkligen inte p vad man annars kan gra. Tnkte frskte studera p deltid, distans, och jobba samtidigt. Det strsta problemet r att jag inte kan flytta. Dels fr att jag har hus, och dels fr att jag har barn.

Det str liksom helt still vad man ska jobba med. Har inte rd att g ner allt fr mycket i ln, s att stlla sig p Ica eller hoppa in i lderomsorgen fungerar inte. Ett jobb dr man hade kunna jobba hemifrn hade ju varit bra d man ibland mste ta hand om sjukt barn, och ibland r man ju sjuk sjlv!

Det enda intresse jag har som jag vet att jag skulle gilla, vilket i och fr sig inte gr att gra hemifrn, r att jobba p ett gym, men det finns liksom inte ekonomiska mjligheter fr det, och personlig trnare r inte enbart dyrt att utbilda sig till, utan det finns inte riktigt mjlighet till det heller nr man bor i en liten stad. Att utmrka sig tillrckligt online fr att gra det lnsamt r nog vldigt svrt utan att ens ha tvlat i ngonting.

Allt kan vara av intresse, men har inga som helst frkunskaper om t.ex. programmering vilket hade kunna varit ett alternativ, men som sagt, kan ingenting om det. Drav kan ven andra yrken vara intressanta.

Mvh!

Prova att g ner i arbetstid till 4 timmar per dag.

Du kommer knappt f ngon ln men du kommer f din frihet.

Du kanske inte kan ha hus men du kanske kan titta p andra lsningar. Enklare, lugnare liv men med frihet.

Programmering kan du lra dig sjlv p ntet om du vill. Kolla youtube. Finns hur mycket som helst.

Men som ngon sade g en KY utbildning.
Det r nra kopplat till jobb ocks. Praktisera p ett stlle dr du tnker dig att du kanske kan jobba sedan.

Men tnk p att du ltt kan g in i vggen som programmerare. Stressen r mycket tyngre n man kan frst. Mentalt, inte fysiskt.

Var vldigt frsiktig hr och lr dig sga nej p ett bra och proffesionellt stt p jobb.
Citera
2023-06-20, 05:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smage
Det str liksom helt still vad man ska jobba med. Har inte rd att g ner allt fr mycket i ln, s att stlla sig p Ica eller hoppa in i lderomsorgen fungerar inte.

Kan de kan du men ICA r inte hur ltt som helst att f. Inte utan erfarenhet.

Vad kan du slja av? Du kan visst banta ned p utgifter. Du vill inte men det r en annan sak det.
Citera
2023-06-20, 06:49
Medlem
Baalzamons avatar
Hemligheten r att lgga om sitt liv s att man klarar sig p mycket mindre pengar. Sedan kan man vlja ngot smre avlnat jobb om man vill, eller g ner i arbetstid. Man mste gra sig fri.
Citera
2023-06-20, 08:16
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven

Du kanske inte kan ha hus men du kanske kan titta p andra lsningar. Enklare, lugnare liv men med frihet.

Programmering kan du lra dig sjlv p ntet om du vill. Kolla youtube. Finns hur mycket som helst.

Det r nra kopplat till jobb ocks. Praktisera p ett stlle dr du tnker dig att du kanske kan jobba sedan.

Men tnk p att du ltt kan g in i vggen som programmerare. Stressen r mycket tyngre n man kan frst. Mentalt, inte fysiskt.

Var vldigt frsiktig hr och lr dig sga nej p ett bra och proffesionellt stt p jobb.

Han kommer inte g ned till 4 timmars arbetsdag, det fattar vem som helst som inte har hippie mentalitet.

TS: vill du vara kvar inom bygg/hantverkarbranschen s finns det olika administrativa poster man kan ta sig till.
Sitta p en administrativ post p ett bygge kan ju vara vrt det, eller som detaljkonstruktr eller liknande.
Du behver inte byta inriktning totalt fr att gra ngot helt annat d du jobbar redan i en vldigt stor bransch.
Dock gr bygg branschen sdr just nu, vrt att ha i beaktning.
Citera
2023-06-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven

Att skra ner kostnaderna r en liten mjlighet, men det r inte det huvudsakliga problemet. Att slja huset r inte ett alternativ, sonen ska ha kvar huset. Hade jag inte haft en unge hade jag antagligen slt huset s fort renoveringarna r klara fr att sen bo billigare. Att jobba halvtid, eller ens deltid fr den delen, tror jag inte min chef hade gtt med p heller.

Jo jag har ju funderat p programmering.
Citera
2023-06-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Kan de kan du men ICA r inte hur ltt som helst att f. Inte utan erfarenhet.

Vad kan du slja av? Du kan visst banta ned p utgifter. Du vill inte men det r en annan sak det.

Jo men jag kan inte jobba tillrckligt mnga helger fr att f upp lnen tillrckligt, p grund av sonen d. Har funderat p vad fr utgifter jag kan ta bort, och den enda egentliga utgiften jag kan styra ver helt och f bort r kreditln fr ~2300 i mnaden, vilket brjar knnas nra till hands, men det r fortfarande inte tillrckligt fr att ha rd att studera heltid d det hade halverat min inkomst.
Citera
2023-06-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Han kommer inte g ned till 4 timmars arbetsdag, det fattar vem som helst som inte har hippie mentalitet.

TS: vill du vara kvar inom bygg/hantverkarbranschen s finns det olika administrativa poster man kan ta sig till.
Sitta p en administrativ post p ett bygge kan ju vara vrt det, eller som detaljkonstruktr eller liknande.
Du behver inte byta inriktning totalt fr att gra ngot helt annat d du jobbar redan i en vldigt stor bransch.
Dock gr bygg branschen sdr just nu, vrt att ha i beaktning.

Ja jag har kollat lite p vad det finns! Jag trivs tmligen inom byggbranchen, och hade det inte varit fr axlar (karpaltunnlarna har ocks brjat djvlas) och lite andra smkrmpor s hade jag antagligen varit mlare livet ut. Hade ven kunna tnka mig att jobba fackligt inom mlarna, men de har inte riktigt rd att anstlla just nu (jag har frgat). Tror ven att det kan bli problematiskt att jag inte r tillrckligt vnster fr det, har ftt ngra frfrgningar om varfr jag intresserar mig i det hela nr jag inte stdjer samma parti. Men det r frsts en helt annan femma!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in