2023-06-21, 19:19
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kan tänka mig att det vore otroligt läskigt att ligga på ytan, och inte kunna ta sig ut. Inte få kontakt. Eller har de någon möjlighet till kontakt på ytan? Det borde de ha.

Varför någon ger sig in i att dyka ner, har jag full förståelse för. Man måste våga klappa ormen. Men just en sådan tur hade jag undvikit.
Nej dom kan bara ligga där å guppa och hoppas.

Hade ju varit bra om man kunde öppna dörren inifrån isåfall hade man ju vattenfylld hela farkosten sen bara simmat ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Förmodligen någon av alla självutnämnda experter i detta forum. Det finns ett antal inlägg där diverse användare föreslagit att man skall skicka ned dykare och kroka fast en vajer i Titan!! De absolut djupaste dyken görs av mättnadsdykare och de har ett maxdjup på cirka 500 meter. Och det efter veckor av förberedelser i bl.a tryckkammare.
Det finns ett begränsat antal fartyg i världen som har kapacitet att ens skicka ner en ROV på de djupen vi talar om här. Ett par av dem ligger vid kaj i Norge och har minst 5-6 dygns gångtid i full fart och perfekt väder. Jag har gärna fel men om inte Titan mirakulöst ploppar upp av sig själv så är räddningsinsatsen utsiktslös. Däremot är det möjligt att bärga henne efter att man lokaliserat Titan, om kanske 2-4-12 månader beroende på vem som är villig att betala och när. Fartygen med reell bärgningskapacitet kostar ”inte gratis” per dygn.
Kändes dock ändå rimligt att militära submariner skulle kunna åka ner så långt, om deras sketna ubåt kan det.
Men uppenbarligen var det väll felaktig information då.
Citera
Medlem
Presskonferensen ger inga svar. Man blir inte klokare direkt.
Citera
Medlem
SodaFointains avatar
De komner hitta den i sista sekund
Citera
2023-06-21, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det är varierande svar från dessa experter. De som inte har militär bakgrund, utan mer forskningsbakgrund, verkar ha en liten annorlunda och mer pragmatisk syn på saken.

Jag citerade någon, en expert, för en stund sedan som sa precis som jag, hittar man bara ubåten är det inte så svårt att få upp den. Det är precis min inställning också. Det svåra är att hitta den.

Jo jag försökte väl vara lite positiv där. Totalt sett, att både hitta och lyckas bärga i tid är kanske inte mer än 1%, men jag är ändå optimist och menar att givet att vi har knackningar, så bör lokalisering kunna ske ganska omgående, och då bör de också kunna få upp den innan imorgon lunch. Jag tycker inte att 10% är helt orimligt ändå. Men allt hänger då på att de har den förmåga att lokalisera ljuden som jag förväntar mig att de har.

Hur ska det rent konkret gå till att få upp den? Kan man ens ”dra upp” den? Fungerar tryck etc inne i ubåten och kan det regleras när den stiger om den är trasig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Kan de ha åkt in i Titanic och fastnat?
Då kan de inte stiga upp till ytan, men de kan knacka.
Mycket möjligt, det är väll den teorin många har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Allra värst måste det kännas för miljardären. All denna rikedom som inte kan hjälpa honom ett dugg just nu, han ska vandra samma väg som random hittekatt - ofrivillig syrebrist. Inför döden är vi alla jämlika.

Du menar miljardärerna. Antar att pakistaniern är rikare än britten med tanke på att han är än av dem två rikaste männen i hela pakistan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kan tänka mig att det vore otroligt läskigt att ligga på ytan, och inte kunna ta sig ut. Inte få kontakt. Eller har de någon möjlighet till kontakt på ytan? Det borde de ha.
Tusen gånger värre att befinna sig i beckmörkt djuphav tycker jag i alla fall.

Och ja, om de låg på ytan borde de kunna kommunicera på något vis, och farkosten torde rimligen vara utrustad med GPS-tracker som funkar i ytläge. De har säkert(?) flera powerbanks ombord för att kunna ladda mobiler och annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Kan de ha åkt in i Titanic och fastnat?
Då kan de inte stiga upp till ytan, men de kan knacka.
Ja det är en av teorierna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Om de hittar dem måste de göra det innan mörkret kommer dvs blir natt

Varför? Spelar mörker någon roll på havets botten?
Citera
2023-06-21, 19:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Skulle de inte kolla på Titanic?
Kanske sonen har en ipad med sig och de kan kolla på filmen?
Citera
2023-06-21, 19:22
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Varför? Spelar mörker någon roll på havets botten?
Ja det blir svårare för dem att hitta dem spec om de flytit upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in