2023-06-21, 18:39
Medlem
grungewhores avatar
Den enda trösten i den här tragedin är att dåren som är entreprenören bakom företaget, som klagade på att man lät passagerarsäkerhet alltid ska gå före innovation, själv sitter bakom som sin Xbox joystick i djupet.

Det enda verkliga offret här är 19-åringen, de andra borde läst på om företaget och den bristande säkerheten innan de gick på. Fast det står ju enligt uppgift på förstasidan i kontraktet de skriver på "i händelse av min död" inte mindre än tre gånger så...
Citera
2023-06-21, 18:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Eftersom de inte har någon luftcirkulation förutom det syre de har med sig att leva på, skulle en fis lukta förevigt där inne?
Borde det inte finnas ett cirkulationsysstem som på rymdstationen?
Kanske sista fisen ligger kvar. Det blir ju en del odörer ifrån liken dessutom. Kanske blir som att öppna en surströmmningsburk?
Citera
2023-06-21, 18:42
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Om jag satt instängd i en U-båt och skulle banka för att väcka uppmärksamhet hos räddningsstyrkor så skulle jag naturligtvis banka SOS-signaler och det får man förmoda även dessa nu instängda skulle göra. Så nej, bankningarna är nog med största sannolikhet inte uppkomna ifrån U-båten.

Ju mer du bankar ju mer syre använder du upp. Att banka varje halvtimme är ett inte dåligt sätt att säga "här är vi". Det är inte dumhjärnor som dök ner med ubåten.
Citera
2023-06-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Den här svenska gubben som är vän med fransmannen ombord, han har ju varit med om att ta upp delar från Titanic som vägt 17 ton.
Hur tog dom sig ner och gjorde det?
Med säkrare farkoster som är testade för att klara större djup än 4km.

Till exempel:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nautile

Eller den här som James Cameron tog ner 11km till botten av Mariannergraven:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Deepsea_Challenger

Ryssarna och Japanerna ska tydligen också ha farkoster.

Den svenska gubben har aldrig varit nere i djupet sa han.
Citera
2023-06-21, 18:43
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Han sa det idag..
Han menar på att konstruktionen av Titan är säkrare än Ölandsbron.
Alltså måste något gått väldigt väldigt fel, titan ska inte sänkas så lätt säger han.

Bara för att din farfar har arbetat på en fiskebåt så gör det inte honom till djuphavsexpert och konstruktion
Citera
2023-06-21, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Var 30:de minut hörde jag de säga på nyheterna

Oj är det så sällan? Då har jag missuppfattat. Dom 5 i farkosten är kanske utmattade, jag uppfattade det som var 30:e sekund.

Ser inte bra ut detta.
Citera
2023-06-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3r10
Hm, läste nånstans att det fanns, men måste isånnafall ha uppfattat fel, eller så var informationen bullshit
Förmodligen någon av alla självutnämnda experter i detta forum. Det finns ett antal inlägg där diverse användare föreslagit att man skall skicka ned dykare och kroka fast en vajer i Titan!! De absolut djupaste dyken görs av mättnadsdykare och de har ett maxdjup på cirka 500 meter. Och det efter veckor av förberedelser i bl.a tryckkammare.
Det finns ett begränsat antal fartyg i världen som har kapacitet att ens skicka ner en ROV på de djupen vi talar om här. Ett par av dem ligger vid kaj i Norge och har minst 5-6 dygns gångtid i full fart och perfekt väder. Jag har gärna fel men om inte Titan mirakulöst ploppar upp av sig själv så är räddningsinsatsen utsiktslös. Däremot är det möjligt att bärga henne efter att man lokaliserat Titan, om kanske 2-4-12 månader beroende på vem som är villig att betala och när. Fartygen med reell bärgningskapacitet kostar ”inte gratis” per dygn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Varför har man inte en lång sladd från moderfartyget så man kan prata med varandra:
- 500 meter: Allt bra?
Jajamän!

-1000 meter: Allt bra?
Vi har några droppar från fönstret.

1500 meter: Allt bra? Hallå? Hallå?? Hallå......

Vad väger en 4km lång signalkabel som håller för sin egen vikt?
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
Skulle en av Elon Musks bemannade rymdfärjor sväva ut i det mörka med ”turister” så ska du se att vi inte kan rädda dem heller.

Varken rymden eller 4000 meter under havsytan är till för att turister i dagsläget.
Känns som att marknaden för extremturism fick ett litet dipp nu.
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jo, självklart har något gått helt galet, men de facto hade din släkting då fel - vad som än hänt så var inte farkosten säkrare än att åka på Ölandsbron, eller hur?
Du förstår inte vad han menar.
Chansen att ölandsbron kollapsar:
1 på 10
Chansen att nått händer Titan farkosten
1 på 20

Det är nog vad min släkting menar.
Ändå verkar ngt ha hänt, mycket märkligt det här och högst osannolikt som det verkar..
Citera
2023-06-21, 18:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om man stryper några medresenärer så räcker syret längre. Undrar om de offrat någon för syret? Gamlingarna kanske?

Vore ju hyfsat makabert om u-båten flyter iland på Irland om en månad och miljardären sitter där ensam med lite människorätt mellan tänderna.
Citera
2023-06-21, 18:46
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Ju mer du bankar ju mer syre använder du upp. Att banka varje halvtimme är ett inte dåligt sätt att säga "här är vi". Det är inte dumhjärnor som dök ner med ubåten.
Ja men det utesluter ju inte att banka SOS och inte knacka som just dumhjärnor vilket de ju hur som verkligen verkar vara som åker ner 4k meter för att kolla på ett hundraårigt gammalt vrak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in