2023-06-21, 18:46
Medlem
Nintendokids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Du förstår inte vad han menar.
Chansen att ölandsbron kollapsar:
1 på 10
Chansen att nått händer Titan farkosten
1 på 20

Det är nog vad min släkting menar.
Ändå verkar ngt ha hänt, mycket märkligt det här och högst osannolikt som det verkar..
Det där stämmer nog ganska bra. Med tanke på att ölandsbron har fler bultar än Titan ubåten
Citera
2023-06-21, 18:46
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Bara för att din farfar har arbetat på en fiskebåt så gör det inte honom till djuphavsexpert och konstruktion
Lol.

Min släkting har som jag berättat tidigare hamnst i sjönöd mellan Australien och nya Zeeland, helt själv.
Han simmade i 2timmar över 2 mil innan dom hittade honom
Sen har han varit å dykt på några av de djupaste ställen man kan dyka på och jobbat med svenska räddnings auktioner av militära ubåtar. Så jag tror han vet vad han pratar om
Citera
2023-06-21, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
5-10% är vad min släkting uppskattade chansen till jo det kanske är optimistiskt men som han sa är du pessimist på sjön så dör du ganska fort.

Håller med dig fullständigt.
Jag pratade med en släkting till mig som har erfarenhet av sjön han sa precis samma sak, man måste koncentrera sökningen i direkt närhet till vart man for ned.
Även om ubåten e tämligen liten så kan den inte röra sig några enorma sträckor utan egen kraft.

Hade man koncentrerat all sökning till runt Titanic så hade man hittat Titan ganska fort, nu börjar tyvärr tiden rinna ut. Och dom har slutat banka nu...
.
5-10% överlevnadschans?? Haha, nope. Mellan 0% till 0% chans har de, de är med allra största säkerhet redan döda. Det troligaste är att burken sprungit läck nånstans, möjligtvis via utkiksfönstret men egentligen var som helst. Det räcker med en pytteliten läcka så är det kört, de har inte en chans att täta, trycket utifrån är enormt.
Citera
2023-06-21, 18:47
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Oj är det så sällan? Då har jag missuppfattat. Dom 5 i farkosten är kanske utmattade, jag uppfattade det som var 30:e sekund.

Ser inte bra ut detta.
Det skulle ju kunna vara för att spara på syret men de borde ju ändå knacka SOS.....så just därför tror jag knackningarna är något annat
Citera
2023-06-21, 18:48
Avslutad
Ett spaningsplan har nyss hittat något vitt, rektangulärt på ytan i området
Citera
2023-06-21, 18:48
Avstängd
Med den sökinsats som nu satts in, borde de fått någon form av indikation.

Min teori, en ren gissning är att de plötsligt börjat ta in vatten.

Vilket i sin tur lett till att ubåten nu ligger på botten.
Är ingen expert på området, men det kanske är svårare att upptäcka ubåten på botten?
Citera
2023-06-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Förmodligen någon av alla självutnämnda experter i detta forum. Det finns ett antal inlägg där diverse användare föreslagit att man skall skicka ned dykare och kroka fast en vajer i Titan!! De absolut djupaste dyken görs av mättnadsdykare och de har ett maxdjup på cirka 500 meter. Och det efter veckor av förberedelser i bl.a tryckkammare.
Det finns ett begränsat antal fartyg i världen som har kapacitet att ens skicka ner en ROV på de djupen vi talar om här. Ett par av dem ligger vid kaj i Norge och har minst 5-6 dygns gångtid i full fart och perfekt väder. Jag har gärna fel men om inte Titan mirakulöst ploppar upp av sig själv så är räddningsinsatsen utsiktslös. Däremot är det möjligt att bärga henne efter att man lokaliserat Titan, om kanske 2-4-12 månader beroende på vem som är villig att betala och när. Fartygen med reell bärgningskapacitet kostar ”inte gratis” per dygn.

Håller helt med dig!
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
5-10% överlevnadschans?? Haha, nope. Mellan 0% till 0% chans har de, de är med allra största säkerhet redan döda. Det troligaste är att burken sprungit läck nånstans, möjligtvis via utkiksfönstret men egentligen var som helst. Det räcker med en pytteliten läcka så är det kört, de har inte en chans att täta, trycket utifrån är enormt.
Nämen har vi en expert här I tråden?
Varför berättar du inte detta för media och räddningspersonal då?
Känns ju helt onödigt att leta och stressa när du påstår att dom är döda?
Citera
Medlem
Zebogevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Recept på katastrof , både titan och kolfiber är hållfasta men till en viss punkt där det utsätts för stress och brister - man har ingen tålighet mot upprepad stress då man oftast går ned i material desutom

Gjutjärn används än idag då det är segt och förlåtande medans kolfiber o titan är sällsynt i bromsbultar o hjulaxlar om det inte byts ofta.

Håller bra till stresspunkten uppnåtts o då sticker det fort utan töjning.

Noll elastistiska förmågor som går att mäta

Denna hade väl elastiska mätare , skulle funkat på segjärn iaf

Vi får se
Titan är ett välbeprövat material vid konstruktion av ubåtsskrov.
Citera
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbster
Skojar du då kanske det är ubåten?
Citera
2023-06-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efrodite
Om de nu sökt av ett område stort som Connecticut, så borde de ha sett den. Lysande vit guppande sak, 7 meter lång. De har sökt.

Ptja, möjligen, vit är ju knappast en speciellt smart färg ute på havet dock, den borde vara typ klarorange eller nåt kan man tycka. Någon i tråden nämnde också att den i så fall skulle ligga och guppa strax under ytan, kommer inte ihåg anledningen, men det skulle ju definitivt göra sökinsatsen svårare. Sju meter är förövrigt försvinnande litet ute på öppet hav.
Citera
2023-06-21, 18:50
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbster

Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto