2023-06-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nej.

Som studerande anses du inte stå till arbetsmarknadens förfogande, och CSN (inkl låndelen och ev bostadsbidrag mm) ska täcka dom ekonomiska behoven.
Nej men under sommaren?
Citera
2023-06-10, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Antingen har du sjukintyg eller intyg på vad detta förhinder skulle vara eller så måste du aktivt söka arbete.
Ja ,men om jag har intyg att jag är sjuk! Hur mycket kan de tvinga mig till onödiga insatser? Har förklarat tydligt nu att det endast är psyk som kan behandla ,men inte gör o att de inte kan läka min arbetsförmåga
Citera
2023-06-10, 17:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Nej men under sommaren?

Du ska planera inför sommaruppehållet och lägga undan pengar/skaffa sommarjobb.
Citera
2023-06-10, 19:14
Medlem
LemPicas avatar
Har du sjukintyg och då är sjukskriven 100% kan dom inte tvinga dej att söka jobb under sjukskrivningsperioden.
Är du de facto sjukskriven?
Har du i så fall lämnat in pappret till soc?

Citat:
Ja ,men om jag har intyg att jag är sjuk! Hur mycket kan de tvinga mig till onödiga insatser? Har förklarat tydligt nu att det endast är psyk som kan behandla ,men inte gör o att de inte kan läka min arbetsförmåga
Citera
2023-06-10, 19:35
Medlem
Citat:
Nej men under sommaren?

En student kan få försörjningsstöd under sommaren. Rutinerna kan se lite annorlunda ut mellan olika kommuner. Men i regel förväntas man söka sommarjobb i god tid, flera månader innan sommarlovet. Har man inte fått jobb, så skriver man in sig på Arbetsförmedlingen första vardagen efter terminsslut (eller samma dag som terminen slutar). Därefter kan man ansöka om försörjningsstöd. Man förväntas fortfarande söka jobb etc.
Citera
2023-06-12, 14:39
Medlem
flykick666s avatar
Hur funkar det om jag sommarjobbar och har soc.. tänker om jag inte lyckas fixa jobb efter sommaren, hur vill soc att man ska göra med inkomsten? Ska man redovisa den och sen leva lika snålt som man gjort tidigare för att dom inte ska neka en för fortsatt bidrag till hösten om det behövs igen elr?
Citera
2023-06-12, 16:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flykick666
Hur funkar det om jag sommarjobbar och har soc.. tänker om jag inte lyckas fixa jobb efter sommaren, hur vill soc att man ska göra med inkomsten? Ska man redovisa den och sen leva lika snålt som man gjort tidigare för att dom inte ska neka en för fortsatt bidrag till hösten om det behövs igen elr?
Precis om du inte vill ha avdrag på ersättningen från Soc men ett bättre alternativ kan vara om du går med i ett program hos Arbetsförmedlingen så du får aktivitetsstöd från Försäkringskassan istället som inte drar av från din tidigare inkomst.
Citera
2023-06-12, 17:28
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flykick666

Du förväntas spara allt som skjuter över vad du skulle ha fått av soc och använda det att leva av (3mån bakåt iaf)
Citera
2023-06-20, 22:52
Medlem
danny79s avatar
Går tyvärr på försörjningsstöd. Fick förra månaden det gamla vanliga lilla bidraget från soc.
Några dagar senare fick jag något retroaktivt från försäkringskassan för aktivitetsstöd som jag ej räknat med eller visste.

Min fråga är ny om soc. Får per automatik vetskap om detta eller om dom enbart kollar personer sporadiskt.

Alltså kan jag skita redovisa den inkomsten från Försäkringskassan och hoppas dom inte märker eller kollar eller får dom alltid reda på onkomst från försäkringskassan oavsett så det inte går att dölja?
Citera
2023-06-21, 01:00
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danny79
Alltså kan jag skita redovisa den inkomsten från Försäkringskassan och hoppas dom inte märker eller kollar eller får dom alltid reda på onkomst från försäkringskassan oavsett så det inte går att dölja?
Försäkringskassan gör väl insättningar på samma konto som du har angett till socialen?
Behöver du ha försörjningsstöd fler månader så syns insättningen på kontoutdrag men behöver du inte längre försörjningsstöd eller har ett annat konto hos Försäkringskassan så kan det dröja innan det märks.
Citera
2023-06-21, 09:36
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Går tyvärr på försörjningsstöd. Fick förra månaden det gamla vanliga lilla bidraget från soc.
Några dagar senare fick jag något retroaktivt från försäkringskassan för aktivitetsstöd som jag ej räknat med eller visste.

Min fråga är ny om soc. Får per automatik vetskap om detta eller om dom enbart kollar personer sporadiskt.

Ja.
Citera
2023-06-21, 18:04
Medlem
Citat:

Ja, https://www.forsakringskassan.se/myn...partner/ssbtek
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in