2023-06-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Bra!

Undrar när poletten ska trilla ner i Kreml, vi backar aldrig ,Ukraina ska få stöd så länge det behövs!

Jag tror redan att ledarskiktet i Kreml förstår det, men min uppfattning är att de även inser att när kriget tar slut är de slut och de och deras familjer kommer att avrättas eller sätts i Gulag.
Citera
2023-06-21, 15:49
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Bra!

Undrar när poletten ska trilla ner i Kreml, vi backar aldrig ,Ukraina ska få stöd så länge det behövs!
Ja de borde ju vid det här laget förstått att deras resurser kommer att ta slut långt innan våra gör det.

De har ju förlorat enorma mängder material och vi har bara skickat några procent av vad vi kan skicka.
Citera
2023-06-21, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Sverige har misslyckats totalt med underhåll och valt att skrota istället. Bra eller dåligt? Handlar nog om vanlig svensk lathet (gått på dagis osv)

Rysslands stridsvagnar förvaras i bergrum där luften kan hållas torr och med kontrollerad temperatur då undviker man rost.

Sen är hela systemet uppbyggt på att snabbt kunna göra 500 eller 1000 av dessa vagnar stridsberedda

Då behöver du reservdelar, underhållsplaner osv. Sverige har inget av det!

Kan du hänvisa till ett inlägg du gjort som bygger på något annat än dina egna fantasier.
Att överhuvudtaget komma på en ide att ryssarna skulle underhålla något till en högre nivå än vad som gjörs i väst är inte fantasi. Det är dårskap utan dess like. Jag skäms å dina vägnar. Keep dreaming!
Citera
2023-06-21, 15:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag tror redan att ledarskiktet i Kreml förstår det, men min uppfattning är att de även inser att när kriget tar slut är de slut och de och deras familjer kommer att avrättas eller sätts i Gulag.

Med tanke på hur mycket alkohol de konsumerar i Kreml nu är det ganska uppenbart att de fattar att de lever på lånad tid.
Citera
2023-06-21, 15:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men den positiva bytesbalansen ersätter inte förlusterna i krigsmateriel. Snart kan de inte flyga guld från guldgruvorna i Sibirien heller eftersom flygplanen håller på att gå sönder. Hela tanken på att Ryssland kan fortsätta kriga mot Ukraina i år ut och år in är helt bisarr, vi ser att de använder historiska artefakter i fält.
Sovjet kunde bedriva vansinniga projekt under många år innan det sket sig. De offrade fler miljoner personer i WW2. Sedan avlivade de ännu fler i sina koncentrationsläger. Ekonomiskt krig är bara en av flera fronter. Men vi kan inte räkna en ekonomisk eller politisk kollaps. Det kanske händer men det finns inga garantier.
Citera
2023-06-21, 16:00
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Han är ute på djupt vatten, hur konflikten slutar är utom hans kontroll vilket måste vara svårt att hantera för någon med patologiskt kontrollbehov. Han stammar, flackar med blicken, harklar och avbryter sig själv mitt i en mening, i de få publika framträdanden som vi sett på sistone. Väsentlig skillnad mot den bild av stora starka ledaren som rysk media skapat. Jag har tyvärr inte hunnit läsa hela rapporten, jag började igår.

En mycket viktig fråga som vi aldrig kommer att få svar på är hur kontrollen (Chain of command) ser ut för avfyrande av kärnvapnen
. Ponera att Patrusjev, Gerasimov eller nån annan höjdare anser att PUtler blivit oförmögen att leda landet p g a sjukdom eller annat kan de då att stoppa Putin från att använda kärnvapnen?

(De amerikanska modellen har jag uppfattat som att underlydande personal "kontrasignerar" Presidentens "knapptryckning")
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Nu måste de, likt Tyskland och Japan efter WW2, göra upp med sitt dysfunktionella arv. Deras land har orsakat Ukraina och övriga omvärlden tillräckligt med elände. Det får räcka nu.
Lär tyvärr inte hända p.g.a. västs otroligt svaga militära stöd för Ukraina.
Hur många % av våra Leopard 2 stridsvagnar har vi skickat? 2%?
Hur många % av våra Archers har vi skickat? 1,5%?
Hur många % av våra Gripenplan har vi skickat? 0%.
Hur många % av USAs HIMARS har USA skickat? 0,1?
Hur många långdistansrobotar har USA skickat? 0%.
Hur många % av västs F16-plan kommer att skickas? 0,001?
Patriots då? 0,1%?
O.s.v.

Fan vad jag hatar väst p.g.a. dess velande, daltande och mjukhandskar. Alltid lika svagt och mesigt.

Skulle väst ta av silkesvantarna så skulle Ukraina vinna kriget på några månader och en massa ukrainare skulle slippa dö. Men det är tyvärr för mycket begärt. Så bra får vi ju inte ha det.
Senast redigerad av DeepDepp 2023-06-21 kl. 16:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Var inte för säker på det.

Ryssland har fortfarande olja och om kriget slutar så kan de börja sälja den igen.

Det finns många människor runt om i världen som ingen vill ha. För ett land med fungerande ekonomi är det är bara att öppna gränsen och fylla på.

Givetvis så är det inte enkelt. Men Ryssland var i en riktigt taskig sitts efter 91 också.

Inget är dock säkert. Ryssland kan eventuellt utvecklas till en demokrati efter nästa kollaps också.

Knappast över 3% sannolikhet att något dylikt skulle inträffa. Det har tagit hundra år att indoktrinera ryssarna till den nivå av oförmåga att tänka självständigt som dom är på nu. I bästa fall kan man säga att det tar kanske halva den tiden att få med dom på banan igen. Ok dom kan väl få lite rabatt på den siffran, det var ju några år där när dom gjorde ett skakigt försök att göra ryssar till människor. Tyvärr så grusades dom förhoppningarna snabbt när Putin kom till makten.
Citera
2023-06-21, 16:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Sovjet kunde bedriva vansinniga projekt under många år innan det sket sig. De offrade fler miljoner personer i WW2. Sedan avlivade de ännu fler i sina koncentrationsläger. Ekonomiskt krig är bara en av flera fronter. Men vi kan inte räkna en ekonomisk eller politisk kollaps. Det kanske händer men det finns inga garantier.

1. Sovjet var betydligt större än Ryssland.
2. Sovjet lyckades inte komma undan med det. Systemfelen i Sovjet var tydliga redan på 1950-talet och runt 1958 hade de förlorat vapenracet med USA genom att de satsade på mekaniska datorer istället för elektroniska datorer vilket gjorde att de inte kunda utföra lika snabba beräkningar för kärnvapensystem.
Citera
2023-06-21, 16:06
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Är ju bara spekulationer, men är inte en väsentlig skillnad mellan Sovjet då och Ryssland nu, den omfattande korruptionen som gör att systemet dräneras på stora summor pengar. I Sovjet var det mer makt som gällde och humankapitalet man tog av, genom tvångsarbete, Gulag, avrättningar eller småflickor till Berija. Det tror jag gjorde att kollapsen tog längre tid än som nu när politiker och oligarker direkt plundrar landet på pengar. Men som sagt, ren spekulation, eller förhoppning.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2023-06-21 kl. 16:16.
Citera
2023-06-21, 16:06
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag är i mot krig i vår närhet. Det är inte svårare än så.
Sen kan man självfallet få uttrycka sina sympatier för vilken sida man vill utan att åka ner.
Men att sitta och hetsa på nätet på ett aggressivt sätt och förvänta sig att andra ska göra jobbet åt en är både ryggradslöst och ynkligt. Det är min uppfattning.

Nog om detta.
Uppenbarligen går tyvärr inte offensiven så som man önskat.
Slår man ihop båda sidorna information och försöker dra någon linje där i mellan så är inte resultatet önskvärt. Detta kommer bli en hemsk sommar

Frågan om ifall Ukrainas offensiv går som önskat eller inte är svår att svara på. Man har gjort framsteg och kommer att köra ut ryssen så småningom om det kommer att fortsätta precis som de gjort de senaste veckorna. Normalt sett är det naturligtvis parten som går på offensiv som lider störst förluster, men jag tror inte att det är så idag. Inte i relation till vad som kan mobiliseras i form av trupper, motivation, utrustning och ekonomiska resurser. På så sätt så är detta, om man ogillar Ryssland, bättre än om de hade gett upp mer yta men förlorat mindre resurser. Men min position är att det är upp till Ukrainas befolkning att avgöra vilket pris de är beredda att betala för sin frihet och det är inget du eller någon annan ska lägga sig i.

Vill du förresten sätta din uppfattning om att "hetsa" och en hemsk sommar i realtion till detta ganska hetsiga inlägg som också har din signatur:

"Ja ska ja vara riktigt ärligt så njuter ja till fullo när dessa saker händer.
Varje katastrof, självmordsbombare som tar med sig några svartskallar till helvetet,Så blir de mindre av parasiterna kvar på vår vackra jord
De ställer enbart till med skit här i världen och sprider ut sig som pesten.
Nej gott folk inse att naturen är de som hjälper oss vita på traven.
Nästa steg är WW3 mot muslimerna.
Och de är inget att oroa oss för för vi kommer sitta i flygplan och bomba ´skiten ur dem
Nog många självmordsbombare och sinnessjuka negrer i Danmark kommer att få gemene man att ta till våld... militärt så kör vi över hela den muslimska världen på någon månad. Pakistan kommer inte våga ingripa med sina kärnvapen ändå."

Konstigt att du tar parti för ryssen med ditt hat mot svarta och muslimer. Det är ju bara i afrikanska länder som putin har starkt stöd och en stor del av hans soldater är med din retorik muslimska parasiter. Jag är inte den som dömer personer på grund av gamla flashbackinlägg, men här känns dissonansen ganska extrem mellan olika roller du spelat på forumet. Eller är det något jag inte förstår?
Citera
2023-06-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Lär tyvärr inte hända p.g.a. västs otroligt svaga militära stöd för Ukraina.
Hur många % av våra Leopard 2 stridsvagnar har vi skickat? 2%?
Hur många % av våra Archers har vi skickat? 1,5%?
Hur många % av våra Gripenplan har vi skickat? 0%.
Hur många % av USAs HIMARS har USA skickat? 0,1?
Hur många långdistansrobotar har USA skickat? 0%.
Hur många % av västs F16-plan kommer att skickas? 0,001?
Patriots då? 0,1%?
O.s.v.

Fan vad jag hatar väst p.g.a. dess velande, daltande och mjukhandskar. Alltid lika svagt och mesigt.

Skulle väst ta av mjukhandskarna så skulle Ukraina vinna kriget på några månader. Men det är tyvärr för mycket begärt. Så bra får vi ju inte ha det.

Man kan inte skicka och det finns ingen som kan använda, det tar tid att lära folk, minns i lumpen, fick en jävla 2 timmars undervisning på en jävla morakniv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in