2023-06-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Sverige har misslyckats totalt med underhåll och valt att skrota istället. Bra eller dåligt? Handlar nog om vanlig svensk lathet (gått på dagis osv)

Rysslands stridsvagnar förvaras i bergrum där luften kan hållas torr och med kontrollerad temperatur då undviker man rost.

Sen är hela systemet uppbyggt på att snabbt kunna göra 500 eller 1000 av dessa vagnar stridsberedda

Då behöver du reservdelar, underhållsplaner osv. Sverige har inget av det!

Dagens skämt. Nej, de står inte i några bergrum, snarare på stäppen. Värt att notera att flertalet inte är kopplade mot torrluft etc eller står inomhus. Fordonshallarna står och förfaller.
https://www.youtube.com/watch?v=2PHUK6zkbpc
Citera
2023-06-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Var inte för säker på det.

Ryssland har fortfarande olja och om kriget slutar så kan de börja sälja den igen.

Det finns många människor runt om i världen som ingen vill ha. För ett land med fungerande ekonomi är det är bara att öppna gränsen och fylla på.

Givetvis så är det inte enkelt. Men Ryssland var i en riktigt taskig sitts efter 91 också.

Inget är dock säkert. Ryssland kan eventuellt utvecklas till en demokrati efter nästa kollaps också.

Är din plan ett MENA-Ryzzland araber,negrer och slaver i samförstånd????
Citera
2023-06-21, 15:21
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ha ha ha, var väl en månad sedan Albaniens representant i FN roastade Ryssland och undrade vad som hänt med de USA/Ukraina-odlade biolabbs myggen ryssarna tidigare babblat om? Albanen undrade dock stillsamt hur dessa mygg, om de fanns, skulle kunna skilja på ukrainare och ryssar när det var dags för blodsugande

https://www.youtube.com/channel/UCYLLq6n-w88O2LjWaiYqV8A/community?lb=UgkxMBYrVDTZDD7wJZoeCyBATgTfqa8O1s2R

Nu vet vi. De ondskefulla, tillika ytterst intelligenta myggen som kan pinpointa ryssar, har nu släppts ut för en fullskalig attack. Som av en händelse precis efter den ryska sprängningen av Khavkovadammen vilken förorsakat läckage av förorenat vatten som i sig medför risk för utbrott av kolera och boutulism.....

Ryssen är en ständig källa till humor, mitt i allt det elände som Ukrainakriget innebär.
Ha ha! Detta hade jag missat! Så jävla bra! Snacka om att förnedra ryssen.

Hur kom ryssjäveln ur denna geniala fråga som vi själva ställt till våra egna foliehattar i tråden?
Citera
2023-06-21, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
.
Uppenbarligen går tyvärr inte offensiven så som man önskat.
Slår man ihop båda sidorna information och försöker dra någon linje där i mellan så är inte resultatet önskvärt. Detta kommer bli en hemsk sommar
Vilken av offensiverna? Ukraina har precis bara börjat.
Citera
2023-06-21, 15:25
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Sverige har misslyckats totalt med underhåll och valt att skrota istället. Bra eller dåligt? Handlar nog om vanlig svensk lathet (gått på dagis osv)

Rysslands stridsvagnar förvaras i bergrum där luften kan hållas torr och med kontrollerad temperatur då undviker man rost.

Sen är hela systemet uppbyggt på att snabbt kunna göra 500 eller 1000 av dessa vagnar stridsberedda

Då behöver du reservdelar, underhållsplaner osv. Sverige har inget av det!

Rysslands överskottslager av "stridsvagnar" är samtliga i stora säkra bergrum.

How Many Tanks Does Russia Really Have? And Where Are They?

Ja alla dessa sönderrostade kalla kriget stridsvagnarna är Putins ess i rockärmen.

Du kanske mera hoppas på att Admiral Kuznetsov snart kommer till undsättning.

De verkar ha skött underhållet bra på det hangarfartyget.
Citera
2023-06-21, 15:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Gissningar om hur länge de kan hålla på är extremt spekulativa.

Ryssland har trotts allt en positiv bytesbalans. Till stora delar pga sanktionerna som blockerar import.

Men den positiva bytesbalansen ersätter inte förlusterna i krigsmateriel. Snart kan de inte flyga guld från guldgruvorna i Sibirien heller eftersom flygplanen håller på att gå sönder. Hela tanken på att Ryssland kan fortsätta kriga mot Ukraina i år ut och år in är helt bisarr, vi ser att de använder historiska artefakter i fält.
Citera
2023-06-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Ryska stays-TV påstår att koleran som nu drabbat ryska soldater är pga att USA släppt ut förgiftade moskiter... Japp, tvåstjärnig general som hävdar det.

Att myggor sedan inte sprider kolera är förstås bara en detalj de hade lite otur med när de skulle googla efter fakta till sitt TV-program.
Citera
2023-06-21, 15:37
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Jag är i mot krig i vår närhet. Det är inte svårare än så.
Sen kan man självfallet få uttrycka sina sympatier för vilken sida man vill utan att åka ner.
Men att sitta och hetsa på nätet på ett aggressivt sätt och förvänta sig att andra ska göra jobbet åt en är både ryggradslöst och ynkligt. Det är min uppfattning.

Nog om detta.
Slår man ihop båda sidorna information och försöker dra någon linje där i mellan så är inte resultatet önskvärt. Detta kommer bli en hemsk sommar

Hur kan man ha en krigarkung som Gustav II Adolf som avatar som slogs mot Moskoviten med den äran, och vara ryssvän? Och du är emot krig i vår närhet? Hur långt bort ska ett krig vara enligt din mening för att det ska vara ok? Afrika? Södra Afrika? Amerika? Asien? Jag tror inte heller att det är någon som förväntar sig att "andra ska göra jobbet åt oss". Ukraina slåss mot angreppet från den ryska fascistiska staten av eget intresse för att bevara sin frihet och uppnå fred. Vi ger det stöd vi kan få fram. Att vi sedan har nytta av deras kamp genom att det försvagar Ryssland är en bieffekt, och inget syfte i sig och det är vare sig ryggradslöst eller ynkligt. Att däremot stödja ett fascistisk makts angrepp i erövringssyfte på sin mindre granne men död och förintelse som följd. Det är ynkligt och det är min uppfattning.

Sen ser jag att du menar att offensiven inte går som önskvärt, det är lite svårt att tolka. Den rimliga uppfattning man kan ha är väl att den går för långsamt. Tex jag hade hoppats på ett snabbare genombrott/förlopp och jag uppfattar att du faktiskt tycker detsamma. Där håller jag med dig och att det enda sättet för att få ett slut på detta inom en snar framtid är att offensiven får upp tempot så då är vi väl också överens om att det bästa är att se till att Ukraina ges resurser och Ryssland tas ifrån dem så att offensiven kan bryta igenom. Deal?

Sen att vi kanske har en hemsk sommar att se fram emot kan vara riktigt och då kan vi väl också vara överens om att det helt är Rysslands fel som ensidigt inledde kriget? Först genom angreppet 2014 och sedan med upptrappningen 2022? Snabbaste sättet, om än inte troligt, för att få stopp på eländet är att ryssen backar till gränserna för 2014.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2023-06-21 kl. 15:41.
Citera
2023-06-21, 15:38
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Att myggor sedan inte sprider kolera är förstås bara en detalj de hade lite otur med när de skulle googla efter fakta till sitt TV-program.
Sjukt kul!

Rysk statstelevision är på samma begåvningsnivå som våra egna foliehattar i tråden.

Hur många gånger har de inte dragit upp detta med Biolabb och biologiska vapen som bara dödar ryssar?
Citera
2023-06-21, 15:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Mer strider i skyttegravarna, med översättning av vad de säger. Ibland känns det som om de bara skjuter utan att riktigt se något.
https://twitter.com/wartranslated/status/1671445107915063297
Snyggt jobb. Men detta är väl en bit ifrån den verkliga ryska befästa linjen med de maskingrävda skyttegravarna vi såg häromdagen. Typiskt att ryssarna flyr från denna vid minsta kontakt med fienden. Djupförsvar kan man anta.

Jag är fortfarande frågande till att man attackerar dessa isolerade värn utan understöd av pansarfordon.
Citera
2023-06-21, 15:44
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Eu enigt om nytt sanktionspaket . Bra för Europa/Ukraina dåligt för ryssland. 💪🇺🇦

https://twitter.com/sweden2023eu/status/1671501823084052486?t=M-O0NCUeX4XxIOeJT-ZT0g&s=19
Bra!

Undrar när poletten ska trilla ner i Kreml, vi backar aldrig ,Ukraina ska få stöd så länge det behövs!
Citera
2023-06-21, 15:46
Medlem
Citat:
Jag är i mot krig i vår närhet. Det är inte svårare än så.
Sen kan man självfallet få uttrycka sina sympatier för vilken sida man vill utan att åka ner.
Men att sitta och hetsa på nätet på ett aggressivt sätt och förvänta sig att andra ska göra jobbet åt en är både ryggradslöst och ynkligt. Det är min uppfattning.

Nog om detta.

Du är av de flesta i tråden klassad som 100 % ryssvän trots dina påståenden om att du är "neutral". Om man inte kan ta ställning mot aggressorn Ryssland och för offret Ukraina är man inte neutral utan ryssvän. Du har också öppet uttryckt dig negativ om Ukraina genom att t ex kalla Ukrainas president "juden Zelensky". Den självklara slutsatsen blir då att du inte alls är emot krig i vår närhet generellt utan bara vill ha stopp på krig när din sida (Ryssland) håller på att förlora. Att "frysa konflikten" är ett av ryssens allra hetaste topics just nu och det är uppenbart varför det ligger till på det viset; ryssen står inför en kommande pinsam förlust. Denna förlust ser ca 97 % av det svenska folket fram emot, bara några enstaka outcasts som är ledsna, bl a du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in