Citat:
Ursprungligen postat av
Gustav2adolf
Jag är i mot krig i vår närhet. Det är inte svårare än så.
Sen kan man självfallet få uttrycka sina sympatier för vilken sida man vill utan att åka ner.
Men att sitta och hetsa på nätet på ett aggressivt sätt och förvänta sig att andra ska göra jobbet åt en är både ryggradslöst och ynkligt. Det är min uppfattning.
Nog om detta.
Uppenbarligen går tyvärr inte offensiven så som man önskat.
Slår man ihop båda sidorna information och försöker dra någon linje där i mellan så är inte resultatet önskvärt. Detta kommer bli en hemsk sommar
Hur kan man ha en krigarkung som Gustav II Adolf som avatar som slogs mot Moskoviten med den äran, och vara ryssvän? Och du är emot krig i vår närhet? Hur långt bort ska ett krig vara enligt din mening för att det ska vara ok? Afrika? Södra Afrika? Amerika? Asien? Jag tror inte heller att det är någon som förväntar sig att "andra ska göra jobbet åt oss". Ukraina slåss mot angreppet från den ryska fascistiska staten av eget intresse för att bevara sin frihet och uppnå fred. Vi ger det stöd vi kan få fram. Att vi sedan har nytta av deras kamp genom att det försvagar Ryssland är en bieffekt, och inget syfte i sig och det är vare sig ryggradslöst eller ynkligt. Att däremot stödja ett fascistisk makts angrepp i erövringssyfte på sin mindre granne men död och förintelse som följd. Det är ynkligt och det är min uppfattning.
Sen ser jag att du menar att offensiven inte går som önskvärt, det är lite svårt att tolka. Den rimliga uppfattning man kan ha är väl att den går för långsamt. Tex jag hade hoppats på ett snabbare genombrott/förlopp och jag uppfattar att du faktiskt tycker detsamma. Där håller jag med dig och att det enda sättet för att få ett slut på detta inom en snar framtid är att offensiven får upp tempot så då är vi väl också överens om att det bästa är att se till att Ukraina ges resurser och Ryssland tas ifrån dem så att offensiven kan bryta igenom. Deal?
Sen att vi kanske har en hemsk sommar att se fram emot kan vara riktigt och då kan vi väl också vara överens om att det helt är Rysslands fel som ensidigt inledde kriget? Först genom angreppet 2014 och sedan med upptrappningen 2022? Snabbaste sättet, om än inte troligt, för att få stopp på eländet är att ryssen backar till gränserna för 2014.