2023-06-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ha ha ha, var väl en månad sedan Albaniens representant i FN roastade Ryssland och undrade vad som hänt med de USA/Ukraina-odlade biolabbs myggen ryssarna tidigare babblat om? Albanen undrade dock stillsamt hur dessa mygg, om de fanns, skulle kunna skilja på ukrainare och ryssar när det var dags för blodsugande

https://www.youtube.com/channel/UCYLLq6n-w88O2LjWaiYqV8A/community?lb=UgkxMBYrVDTZDD7wJZoeCyBATgTfqa8O1s2R

Nu vet vi. De ondskefulla, tillika ytterst intelligenta myggen som kan pinpointa ryssar, har nu släppts ut för en fullskalig attack. Som av en händelse precis efter den ryska sprängningen av Khavkovadammen vilken förorsakat läckage av förorenat vatten som i sig medför risk för utbrott av kolera och boutulism.....

Ryssen är en ständig källa till humor, mitt i allt det elände som Ukrainakriget innebär.

Enkelt. Man gör myggorna till alkoholister. Sedan kommer de bara att söka sig till blod med mycket vodka i.
Citera
2023-06-21, 14:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Det kommer inte gå att dölja antalet döda ryssar hur länge som helst. Så länge de fortsätter dö i drivor kommer det förr eller senare bli socialt oroligt till max. Och om Ukraina förlorar så kommer de garanterat utföra terror i Ryssland i decennier. Utan västs tillåtelse Oljepipelines och infrastrukturen för det i kalla öst går inte att bygga upp på många, många år om de förstörs. Det blir en orolig värld framöver oavsett vad som händer
Vi har spekulerat om detta sedan krigets start. Protester i Ryssland lyser fortfarande med sin frånvaro.

Möjligtvis så är det överdrivna rökandet på olämpliga platser ett tecken på missnöjet. Men inget som hotar regimen.
Citera
2023-06-21, 14:36
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
När Ryssland lämnar Ukraina så kan många olika saker hända. Företag kan mycket väl återvända.

Jag kanske är överdrivet pessimistisk men 100 år av eliminerat hot är nog för mycket att hoppas på.
Jag tror inte några företag återvänder förrän det finns ett riktigt fredsavtal där ryssen godkänner att de ska betala för allt de förstört mm
Citera
2023-06-21, 14:44
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det kanske finns så mycket skyttegravar överallt så man har inte trupper att placera i alla, några är övergivna? Kanske inte så viktiga?

Kanske var så att de ryssar som låg och tryckte på fältet och sprang iväg mot slutet av filmen var i skyttegraven från början men övergav den när ukrainarna kom ner i andra änden? Då är ju valet slåss eller fly, och de valde fly.
Citera
2023-06-21, 14:44
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Jag tror inte några företag återvänder förrän det finns ett riktigt fredsavtal där ryssen godkänner att de ska betala för allt de förstört mm
Det har du antagligen rätt i. Men sedan då? Företagen bryr sig not inte så mycket om villkoren. Om Ukraina skriver på avtalet så är det legitimt.

Hur lång tid efter att avtalet blivit signerat innan Ryssland kan bli ett hot igen?

Ryssland kollapsade fullständigt 91 så vi har en historisk referens.
Citera
2023-06-21, 14:45
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
SVD refererar till ovanstående rapport: https://www.svd.se/a/onxWMK/ryssland-utgor-allvarligt-hot-mot-sverige.
Vad jag tycker är intressant, som du inte tar upp, är följande enligt SVD:

"Till det positiva för Sverige hör, enligt Robert Dalsjö, att det går dåligt för Ryssland i Ukraina. Desto mer negativt är tecken på att Rysslands president Vladimir Putin agerar känslomässigt och oförutsägbart" Jag vågar inte utesluta att om Sverige skulle göra nånting som förargar Putin så skulle han, bara för att trycka dit oss, kunna göra något, säger Robert Dalsjö.

Varför agerar då Putin känslomässigt och oförutsägbart? Ett skäl kan vara Putins hälsa som jag tog upp i ett tidigare inlägg. Hur som helst, det är förbannat obehagligt

Han är ute på djupt vatten, hur konflikten slutar är utom hans kontroll vilket måste vara svårt att hantera för någon med patologiskt kontrollbehov. Han stammar, flackar med blicken, harklar och avbryter sig själv mitt i en mening, i de få publika framträdanden som vi sett på sistone. Väsentlig skillnad mot den bild av stora starka ledaren som rysk media skapat. Jag har tyvärr inte hunnit läsa hela rapporten, jag började igår.
Citera
2023-06-21, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vi har spekulerat om detta sedan krigets start. Protester i Ryssland lyser fortfarande med sin frånvaro.

Möjligtvis så är det överdrivna rökandet på olämpliga platser ett tecken på missnöjet. Men inget som hotar regimen.
De diskuterade förhållandena i Ryssland och opinionsläget och en akademiker från Ryssland uttryckte det som så att mellan tummen och pekfingret så ger kanske 80% av alla äldre sitt stöd till Putin och kriget medan 80% av alla under 35 vill få slut på kriget. Vidare påpekade han att priset på s.k. Z-t-tröjor har sjunkit i pris med närmare 80% sedan starten av kriget, d.v.s. förhållandet mellan efterfrågan och försäljning visar på apati och minskat intresse. Långsiktigt så klarar sig Putin-regimen då ingen aktivt på organiserat sätt opponerar sig. All media är under statens kontroll. Folk hoppas väl bara att det hela ska återvända till normalitet på något magiskt sätt utan egen inblandning.
Citera
2023-06-21, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske

Tror inte det räcker med fredsavtal samt att skadestånd betalas. Så länge det ryska storhetsvansinnet lever kvar i Ryssland, under eller över ytan, lär inga företag våga satsa där. När som helst kan ju galenskapen blossa upp igen. Ryssland fick en ärlig chans av omvärlden att, trots Sovjets vidriga facit, bli en del av den övriga världen. De failade grovt. Nu måste de, likt Tyskland och Japan efter WW2, göra upp med sitt dysfunktionella arv. Deras land har orsakat Ukraina och övriga omvärlden tillräckligt med elände. Det får räcka nu.
Citera
2023-06-21, 14:54
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Yury Bezmenov var en gåva till alla demokratier – en hjälte som troligen mördades vid en ålder av 53. Hans föreläsningar och böcker om rysk destabiliseringskrigföring borde vara kunskap känd för alla medborgare i demokratier – därför borde Jurij Bezmenov vara en del av läroplanen av alla gymnasieskolor och institutioner för högre utbildning, för att förhindra att rysk destabilisering blir så framgångsrik som man måste anta att den har varit i till exempel Sverige. Statyer av Yury Bezmenov bör resas i alla frihetsälskande demokratiska länder, för att hylla en av de största kämparna mot despotism.

Jag håller med dig till 100%.

Bezmenov menar att Sun Tzus Krigskonsten var obligatorisk att läsa på universitet i Sovjetunionen på den tiden. Jag tror att denna literaturstudie är bortagen i dagens ryssland med tanke på hur undermåligt de presterar.
Citera
2023-06-21, 15:11
Medlem
Taggads avatar
Eu enigt om nytt sanktionspaket . Bra för Europa/Ukraina dåligt för ryssland. 💪🇺🇦
Citat:
Paketet fokuserar på att stoppa att befintliga sanktioner kringgås, skriver svenska EU-ordförandeskapet på Twitter.
https://twitter.com/sweden2023eu/status/1671501823084052486?t=M-O0NCUeX4XxIOeJT-ZT0g&s=19

Citat:
welcome the political agreement on our 11th sanctions package.
It will deal a further blow to Putin’s war machine with tightened export restrictions, targeting entities supporting the Kremlin.

https://twitter.com/vonderleyen/status/1671502787295821824?t=LbjV-uQFw677QOXoIQXhlg&s=19
Senast redigerad av Taggad 2023-06-21 kl. 15:35.
Citera
2023-06-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Sverige har misslyckats totalt med underhåll och valt att skrota istället. Bra eller dåligt? Handlar nog om vanlig svensk lathet (gått på dagis osv)

Rysslands stridsvagnar förvaras i bergrum där luften kan hållas torr och med kontrollerad temperatur då undviker man rost.

Sen är hela systemet uppbyggt på att snabbt kunna göra 500 eller 1000 av dessa vagnar stridsberedda

Då behöver du reservdelar, underhållsplaner osv. Sverige har inget av det!

Så när öppnas dessa torra bergrum med krigsmateriel upp.
Eller finns de här ”torra” utrymmena bara i din fantasi?
Citera
2023-06-21, 15:13
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Ursäkta, men detta är så jävla fånigt!

Varför måste så många av er som kalla er neutrala gång på gång lyfta fram alla alla som uttrycker kraftigt negativa åsikter om rysslands misslyckade erövringskrig i Ukraina själva borde bege sig till fronten? Den utsagan dyker upp flera gånger varje dag, som att det är jätteviktigt att säga det fast det inte finns någon logik i den överhuvudtaget.

Det finns mycket en normal svensk kan göra, utan att lämna jobb och familj, för att stödja Ukraina. Att bemöta troll i tråden är faktiskt en uppgift som kan ha viss betydelese. Om än liten eftersom maktförhållandena i "propagandekriget" talar så starkt till Rysslands nackdel. Har du förresten samma jättebarnsliga uppfattning om alla ryssvänner här i tråden, att de oavsett ålder och inriktning i livet borde ta sig till fronten för att överhuvudtaget ha rätt ha skriva på Flashback?

Att uttrycka stöd för ett land som försvarar sig är inte att "hetsa" för krig. Att du hävdar det är naturligtvis väldigt talande.

Jag är i mot krig i vår närhet. Det är inte svårare än så.
Sen kan man självfallet få uttrycka sina sympatier för vilken sida man vill utan att åka ner.
Men att sitta och hetsa på nätet på ett aggressivt sätt och förvänta sig att andra ska göra jobbet åt en är både ryggradslöst och ynkligt. Det är min uppfattning.

Nog om detta.
Uppenbarligen går tyvärr inte offensiven så som man önskat.
Slår man ihop båda sidorna information och försöker dra någon linje där i mellan så är inte resultatet önskvärt. Detta kommer bli en hemsk sommar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in