Citat:
Ursprungligen postat av
brunnsang
Härligt! Denna lilla ubåt såg ut att bli sjösatt från en gammal ankarhanterare i ett klipp jag såg tidigare så den lär väl inte gått för "egen maskin" därifrån?. I klippet på youtube som jag såg så dök den typ direkt efter den sjösatts så det borde ju finnas ett hum om vart den är någonstans, såvida den ligger på botten och inte drivit iväg med strömmen som du säger.
Alltså vet ju inte vad dom har för maskin men kan tänka mig att det är något i stil med dom där mexikanska hemmabyggda drogubåtarna. Då snackar vi väl kanske 5-7 knop. Funkar helt fint i normala fall då du kanske har 2 knop ström max.
Spontant tänker jag;
1. Fastnat i något nere vid vraket, ubåten har tippat så därför fungerar inte beaconen.
2. Totalt sprängd av trycket och systemet är efterblivet designat så beaconen får ström från det som driver ubåten istället för batteri.
3. Blackout med samma system som nr 2. I detta fall kanske situationen kan räddas av en duktig pilot men det bygger helt på vad man kommer åt att göra inifrån. Verkar ju som att dom designat det mer som att man ska sköta saker utifrån iom att dom är inbillade i kapseln :s
Kan för mitt liv inte förstå varför sånt här ska vara frisimmande istället för att ha det på wire till fartyget. Absolut får du mer frihet och kan röra dig runt men fan så mycket mer som kan gå fel. Sitter du i wire och något händer får fartyget bara börja wincha upp dig. Vanlig winch går med ca 2 meter i sekunder så på 30 min är du på ytan... dessutom kan du skicka all info via wiren även om den naturligtvis blir dyrare om du ska köra den spm umbilical.