2023-06-21, 00:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Att man vågar va 4 km under vatten med personer man ej känner

Ja, lite självskadebeteende över det hela! Om jag skulle gjort detta, såsom miljardär, så skulle faan i mig det vara i princip osänkbart, såsom Titanic, månne - hehe! Skämt åsido, vem bär ansvaret här, tror ni? Verkar finnas mängder med ifrågasättande bara kring farkostens väl och ve?
Citera
2023-06-21, 00:59
Avslutad
Citat:
Nej de kan öppna inifrån. De har väl nått att slå upp det med
Nej dom är fast asså… visst om dom hade pistol eller nåt, men tror inte det.
Citera
2023-06-21, 01:01
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Eller en spak snarare kan ha gått sönder men kan varit en späckhuggare som bitit av en sladd för de satt utanpå denna apparat såg man i ett videoklipp

Orcas är schyssta, mänsklig idioti bakom detta, som vanligt.

Nästan lite humor i detta ifall dom har tagit ner den på ett otestat djup med turister. Pengakåta akademiker.
Citera
2023-06-21, 01:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Enligt detta youtube-klipp som en föregående debattör länkade till i ett tidigare inlägg finns en del frågetecken att reda ut utöver spel-kontrollen:

- Titan hade inte dykt djupare än ca 3000 m innan. Häpnadsväckande om de inte provdykt med marginal. Brottsligt jävla befängt om det stämmer
- eventuellt finns ingen möjlighet att rena / skrubba luften, som kan bli mättad med syre -> extrem brandrisk, eller koldioxid eller annan skunkig gas som tar kol på ombordvarande.
Intressant.

Det verkar vara oklart om detta var första gången djupare än 3000 m. Se kommentarerna på YT.
Citera
2023-06-21, 01:03
Medlem
kukflashs avatar
Varför har man inte knutit ett rep omkring ubåten/farkosten. Om den befinner sig på 3000 meters djup så är det väl ingen konst att ta med sig ett långt rep och sedan kan fiska upp det ifall sånt här händer. Amatörer.
Citera
2023-06-21, 01:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Man har möjligen ganska precis fått den i vattnet, ja.

Du tycker inte att de kan få åtminstone till torsdag på sig att leta innan du börjar raljera?
Definiera ”ganska precis”. Du sitter och pojkgissar bara.
Citera
2023-06-21, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Härligt! Denna lilla ubåt såg ut att bli sjösatt från en gammal ankarhanterare i ett klipp jag såg tidigare så den lär väl inte gått för "egen maskin" därifrån?. I klippet på youtube som jag såg så dök den typ direkt efter den sjösatts så det borde ju finnas ett hum om vart den är någonstans, såvida den ligger på botten och inte drivit iväg med strömmen som du säger.

Alltså vet ju inte vad dom har för maskin men kan tänka mig att det är något i stil med dom där mexikanska hemmabyggda drogubåtarna. Då snackar vi väl kanske 5-7 knop. Funkar helt fint i normala fall då du kanske har 2 knop ström max.

Spontant tänker jag;

1. Fastnat i något nere vid vraket, ubåten har tippat så därför fungerar inte beaconen.
2. Totalt sprängd av trycket och systemet är efterblivet designat så beaconen får ström från det som driver ubåten istället för batteri.
3. Blackout med samma system som nr 2. I detta fall kanske situationen kan räddas av en duktig pilot men det bygger helt på vad man kommer åt att göra inifrån. Verkar ju som att dom designat det mer som att man ska sköta saker utifrån iom att dom är inbillade i kapseln :s

Kan för mitt liv inte förstå varför sånt här ska vara frisimmande istället för att ha det på wire till fartyget. Absolut får du mer frihet och kan röra dig runt men fan så mycket mer som kan gå fel. Sitter du i wire och något händer får fartyget bara börja wincha upp dig. Vanlig winch går med ca 2 meter i sekunder så på 30 min är du på ytan... dessutom kan du skicka all info via wiren även om den naturligtvis blir dyrare om du ska köra den spm umbilical.
Citera
2023-06-21, 01:06
Medlem
Citat:
Nej de kan öppna inifrån. De har väl nått att slå upp det med
Nej, den går inte öppna inifrån. Vad på farkosten ska du slå sönder, med det massiva trycket utanpå? Kolfiberkroppen? Decimetertjockt glas? Med vilken hävstång, i den lilla lilla farkosten?
Citera
2023-06-21, 01:08
Medlem
Herre jävlar vilken stämning det här kommer bli...
Citera
2023-06-21, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, kolfiber som material borde inte vara något problem. Det används sedan många år i exvis gastuber med i alla fall upp till 700 bars tryck, nästan dubbla trycket nere vid Titanic. Problemet är ju om det inte tillverkats korrekt och utan defekter, som jag uppfattade att den sparkade OceanGate anställde menade.

Det stämmer inte med nödsignal. Det verkar vara felaktiga antaganden från tvivelaktiga källor som inte kan ange ursprungskällan. Tvärtom så blev det ju känt i videon av experten där att det var "normalt" att de tappade kommunikation vid ca 3000m, vilket också förklarar varför det dröjde 8-12 h innan de larmade om att de saknade ubåten. (eller hur länge det nu var, olika uppgifter där).
Tackar för klargöranden. Så mycket olika uppgifter som snurrar kring detta.
Citera
2023-06-21, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Herre jävlar vilken stämning det här kommer bli...
Oceangate har ju garanterat avskrivit sig ansvar innan folk klev på. Men det lär det säkerligen bli iallafall, speciellt om man får tag i farkosten och får reda på vad som gått åt helvete.
Citera
2023-06-21, 01:11
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Det här får jag inte ihop. Har sett flera klipp idag där Oceangate haft folk nere vid vraket? Är det en annan farkost isåfall?

Ja nej får medge att jag inte får riktigt grepp alls om vad som gäller sett till alla uppgifter som florerar.

Här är en länk från deras egna YT-kanal där de till ett knulligt soundtrack besöker 3750 meter i Bahamas (enligt egen utsago). Ett fake-klipp med andra ord om detta inte är sant.

https://youtu.be/SOqnWon5hg0

Däremot verkar de initialt lyckats dyka ner några meter i en hamn för 5 år sedan men det kan fan jag med.

https://youtu.be/vNHXqOUtxgw

Om skrovet hållit så får man i den panik som måste råda eller rådit hoppas att de åtminstone nådde botten rättvänt. Om inte så varit fallet så har de fram till sin död fått kräla runt i innehållet från den tunna som de skitit och pissat i om nu länkad bild stämmer.

https://twitter.com/Artmant/status/1671290142043127808/photo/1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in