2023-06-21, 00:18
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Kapten inom offshore numera men 10 år av fisktittande som erfarenhet

Alltså svårt, varit med och sökt rörliga mål på betydligt grundare vatten och det har varit ett helvete. Tror chansen här är att dom lyckas blåsa ur båten så den tillslut stiger upp, om dom nu sitter fast i något eller tappat strömmen, räknar med att någon med koll på det elektriska är med ombord på ubåten.

Ligger dom och driver utan ström hittar vi dom om 3 -6 månader... kolla på Malaysia flyget

Härligt! Denna lilla ubåt såg ut att bli sjösatt från en gammal ankarhanterare i ett klipp jag såg tidigare så den lär väl inte gått för "egen maskin" därifrån?. I klippet på youtube som jag såg så dök den typ direkt efter den sjösatts så det borde ju finnas ett hum om vart den är någonstans, såvida den ligger på botten och inte drivit iväg med strömmen som du säger.
Citera
2023-06-21, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Är man miljardär och vill göra en sådan tur så har man råd, då kan man som tex Spielberg ta sig ner med MIG-1an som klarade det galant, som annan användare nämnde. Eller så kan man be ett expertföretag att bygga en egen sådan båt om det så kostar 100 mille. Det är enormt mycket mer tryck på 4000 meter än på 1000 meter. Men jag är ingen expert, det kanske är så att flera andra åkt ner med båten innan och det gått bra, att den skall klara det, kan vara så att man har brustit i underhållet gällande denna vilket är något oerhört viktigt i sådana här sammanhang.
Cameron var det väl ändå, inte Spielberg. Rolex gjorde en grej av det och hade en klocka på utsidan av ubåten som fixade trycket.

Du får 100 mille att låta som en droppe i havet. Så mycket är inte en miljard eller två när man börjar slänga sig med sådana belopp. MEN, absolut. Det här är en billig resa för dom, och jag SJÄLV hade absolut sett över alternativen om det var jag som skulle åka.

Farkosten har ju varit nere vid vraket vid flertalet tillfällen, vissa har gått bättre än andra (läste om ett dyk där de "kört vilse" i tvåtimmar och fick börja om vid senare tillfälle.

I min värld är det oklart vad det är man faktiskt vill se. För det är väl typ inte mycket man faktiskt ser. Skeppet har börjat braka ihop, kass syn och ja... 4000m ner. Men alla gillar olika.
Citera
2023-06-21, 00:21
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Härligt! Denna lilla ubåt såg ut att bli sjösatt från en gammal ankarhanterare i ett klipp jag såg tidigare så den lär väl inte gått för "egen maskin" därifrån?. I klippet på youtube som jag såg så dök den typ direkt efter den sjösatts så det borde ju finnas ett hum om vart den är någonstans, såvida den ligger på botten och inte drivit iväg med strömmen som du säger.
Har de gått på ubåten ute på havet eller har de åkit i ubåten från land? antar de åkit ut till ubåten i ett fartyg som ubåten var på. Det fartyget var då alltså ej kvar på platsen som de åkit ut med. Alla hade alltså egen matsäck med på båten för en servering lär ej funnit isåfall var det mer än 5 på för nån måste ha jobbat i serveringen
Citera
2023-06-21, 00:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Enligt detta youtube-klipp som en föregående debattör länkade till i ett tidigare inlägg finns en del frågetecken att reda ut utöver spel-kontrollen:

- Titan hade inte dykt djupare än ca 3000 m innan. Häpnadsväckande om de inte provdykt med marginal. Brottsligt jävla befängt om det stämmer
- eventuellt finns ingen möjlighet att rena / skrubba luften, som kan bli mättad med syre -> extrem brandrisk, eller koldioxid eller annan skunkig gas som tar kol på ombordvarande.

Det var en riktigt riktigt bra video.

Framförallt så framkommer det varför det dröjde så länge innan man larmade. Att tappa kontakten under 3000m djup var "normalt" och väntat. Och man förväntade sig inte att få kontakt med ubåten igen förrän vid uppstigning.

Detta innebär alltså att ubåten mycket väl kan ha fortsatt att fungera flera timmar efter att kontakten förlorades, och att förlusten av kontakt inte behöver ha något alls med de problem som uppstått att göra. Avståndet för att kommunikationen skulle fungera blev helt enkelt bara för stort.

Det där med luften ombord har jag funderat en del kring, just detta med hur de hanterar den för att hålla ordning på syresättning och kvalitet. Det är ju lite märkligt att det inte finns någon information alls om det, vilket leder till att man antar att de inte har några särskilda sådana system. Och denna killen som verkar vara expert, kunde inte se några tecken på sådana system ombord.

Det ser bara sämre och sämre ut för de ombordvarande ju mer som kommer fram om detta experiment till "ubåt".
Citera
2023-06-21, 00:22
Medlem
Hoppas de kunde få se titanic iaf
To soon?

Alltid tänkt på det, ubåt-drunkna vs rymdfarkost där kroppens organ i princip spricker pga tryckfallet

Som någon sa.. riktigt läskigt :/
Vilka var passagerarna?
Citera
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Cameron var det väl ändå, inte Spielberg. Rolex gjorde en grej av det och hade en klocka på utsidan av ubåten som fixade trycket.

Du får 100 mille att låta som en droppe i havet. Så mycket är inte en miljard eller två när man börjar slänga sig med sådana belopp. MEN, absolut. Det här är en billig resa för dom, och jag SJÄLV hade absolut sett över alternativen om det var jag som skulle åka.

Farkosten har ju varit nere vid vraket vid flertalet tillfällen, vissa har gått bättre än andra (läste om ett dyk där de "kört vilse" i tvåtimmar och fick börja om vid senare tillfälle.

I min värld är det oklart vad det är man faktiskt vill se. För det är väl typ inte mycket man faktiskt ser. Skeppet har börjat braka ihop, kass syn och ja... 4000m ner. Men alla gillar olika.
Ja och finns dels en massa filmer räcker väl se dem. Det är dels fullt med alger och sånt men nu såg man en massa sladdar från ubåten satt utanpå så en val kan ha bitit sönder en sladd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Har de gått på ubåten ute på havet eller har de åkit i ubåten från land? antar de åkit ut till ubåten i ett fartyg som ubåten var på. Det fartyget var då alltså ej kvar på platsen som de åkit ut med. Alla hade alltså egen matsäck med på båten för en servering lär ej funnit isåfall var det mer än 5 på för nån måste ha jobbat i serveringen
Finns väl inget bra ord på svenska men det är en "submersible" och inte en "submarine" (ubåt).
Dvs den sänks i från fartyg, och kör inte själv från någon hamn.
Citera
2023-06-21, 00:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jojo, man har fortfarande inte hittat flight MH370

Vet man exakt var MH370 gick ner? Det visste inte jag.
Men Titanic har man hittat, och den vet man var den ligger, och denna ubåten vet man var den gick ner och den rörde sig inte framåt riktigt lika fort som ett trafikflygplan, så det är ett lite mindre område än halva jordklotet att leta på.
Citera
2023-06-21, 00:30
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain

Dom måste ha åkt dit med en annan båt och sedan sjösatts på plats. Är ju aslångt från land och tar flera dagar att komma dit så tror det är i princip omöjligt att ens köra den båten dit med tanke på drivmedel etc. Sen rullar nog den där lilla baljan nått så fruktansvärt i ytläge och lite sjö så det hade nog inte gått många sjömil innan passagerarna bett om att vända båten tillbaks mot säker hamn.

Hur som haver så måste moderskeppet legat standby i närområdet, finns liksom ingen anledning för den att röra på sig när det är flera dagar till land och dom bara ska va nere en kortare stund.
Citera
2023-06-21, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang

Som jag ser det har dom garanterat både två och tre reservbeacon på den där saken men risken är väl att det är någon dålig surveydude som inte lyckats sätta ihop dom korrekt eller liknande.

För oss händer det någon gång per år att vi dränker en sändare, en oring som går sönder eller liknande. Betydligt oftare på djupt vatten jämfört med grundare. Det man ser på bilderna verkar det sitta i vart fall en per sida och dom verkar sitta externt på ubåten vilket vore vettigt. Går en sån sönder aktiverar man en reserv. Hade jag kört passagerare i en sån där hade jag krävt två aktiva och två reserv i vart fall.

Men det förklarar inte hur den plötsligt kan försvinna. Med all rimlighet måste det där vara externa batterier (kör du en mini cnode med uppladdningsbart batteri snackar vi 3-4 dagar batteritid). Säg att ubåten går sönder och blir vattenfylld, då borde du fortfarande kunna se den. Såvida den inte ligger upp och ned för dom har en riktning som är i stort sett 180 grader.
Citera
2023-06-21, 00:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenbollockes
Fönstret på ubåten var endast godkänt för 1300 meters djup, trots att de gick ner till Titanic på 3800 meter.

https://newrepublic.com/post/173802/missing-titanic-sub-faced-lawsuit-depths-safely-travel-oceangate
Det låter allvarligt. Men källan verkar inte vara den bästa?
Citera
2023-06-21, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civilalien
Vilka var passagerarna?
(FB) Turistubåt på väg mot Titanic försvunnen (2023-06-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in