2023-06-21, 00:08
Avslutad
Det finns väl ingen som tycker synd om snåla miljardärer i vilket fall som helst. Som sätter sig ihoppressade i den där lilla sketna miniubåten och tror dom kan ta sig ner till 4000 meter. Man ser ju om man söker på den att den ser lite ranglig och obekväm ut. Visst, 1000 meter i all ära, absolut, men 4000 meter är något helt annat.

Snåla miljardärer som slänger ut 2,5 mille på en sån resa när dom kan lägga 20 mille och genomföra den säkert istället, dom får skylla sig själva.
Citera
2023-06-21, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad faan, är du mongoloid, eller (retorisk fråga, of course). Ja, kommunikationen har brutit samman, helt klart - bra att du som mongo, fattade detta! Men, det borde väl för faan vara möjligt att "tracka" denna farkost ändå - finns inga back-up system ombord. För faan, en vanlig el-cykel och bil har detta (GPS-liknande system), varför inte denna? Det jag då frågar är om det är djupet som är problemet eller om back-up system inte finns, förstår du, mongo?

Vet du att ubåten imploderat eller har du tecken från gud, kring detta, ditt mongo?! Varför skulle ubåten implodera, menar du? Mongo?
Detta är ingen ubåt! Skillnaden mellan en ubåt och en undervattensbåt är att en ubåt har tillräckligt med kraft för att lämna hamn och komma tillbaka till hamn av egen kraft. En dränkbar har mycket begränsade kraftreserver så den behöver ett moderskepp som kan sjösätta den och återhämta den.
Citera
2023-06-21, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Efter det här blir man ju sugen på att se nån bra ubåts-film, finns det nån riktigt bra?
The Abyss av James Cameron skulle nog passa bra!
Fast det kanske inte är en ubåt som de befinner sig i, inte sett filmen sen tidigt 90-tal så minns inte helt hundra, filmen utspelar sig i djupt vatten ändå.

Tror det är rätt kört för grabbarna där nere i djupet, om ubåten inte har krossats så går de en långsam och hemsk död till mötes genom att kvävas till döds, en efter en kommer de att trilla av pinn.

Varför inte ha med sig någon form av robot utanför ubåten som klarar dessa djup som skulle kunna skickas iväg upp till ytan för att kunna sända signaler om vart de befinner sig i en nödsituation?

Men ubåten verkar vara enkelt gjord och verkar knappt ha någon form av avancerad teknik ombord.
Citera
2023-06-21, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det finns väl ingen som tycker synd om snåla miljardärer i vilket fall som helst. Som sätter sig ihoppressade i den där lilla sketna miniubåten och tror dom kan ta sig ner till 4000 meter. Man ser ju om man söker på den att den ser lite ranglig och obekväm ut. Visst, 1000 meter i all ära, absolut, men 4000 meter är något helt annat.

Snåla miljardärer som slänger ut 2,5 mille på en sån resa när dom kan lägga 20 mille och genomföra den säkert istället, dom får skylla sig själva.
Finns väl kanske inte så många att anlita för en sådan expedition. Har du någon mer du vet om, eftersom du nämnde 20m?

Att slänga ihop en EGEN expedition, med egen farkost och anlita folk som är kunniga nog hade kostat betydligt mycket mer.
Citera
2023-06-21, 00:14
Medlem
SodaFointains avatar
Man vet ju vart titanic sjönk då är det bara att leta där båten låg väl presic över och sen sjönk den ner då är den över titanic nånstans med stor sannorlik het presic framför nosen.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Vet inte om den här Special från SVT som förklarar vad som händer/hänt på olika djup är postad.

https://www.svt.se/special/4000-meter-under-ytan-forsvunna-ubaten-vid-titanic/
Nu förstår man att hoppet att hitta farkosten och besättningen är obefintlig.
Har farkosten en lampa längst fram eller är det tänkt att den ska färdas i mörker?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Att hitta fartyg med wire och rov som kan jobba på 4000 meter ska inte vara några större problem. Finns väl ett 100 tal i världen skulle jag säga. Att få upp ubåten om dom väl hittar den är inga problem. En ROV krok skulle kunna sättas på valfri metalldel på benen utan att skada integriteten av själva ubåten. Efter det är det bara att hitta upp. Kommer absolut bli metallskador men handlar det nu om 100% död om man är för långsam kontra 95%chans att lyckas om man nu hittar dom vi liv så skulle jag satsa på en fulriggning alla dagar i veckan. Så kan du få upp dom till ytan.
Problemet är väl om jag förstått det rätt att botten är full av berg och djupa sprickor, kan nog bli knepigt att söka där utan att fastna någonstans
Citera
2023-06-21, 00:15
Medlem
Bluebeast72s avatar
Lite skrämmande att Titanic skördar offer än...
Citera
2023-06-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Man vet ju vart titanic sjönk då är det bara att leta där båten låg väl presic över och sen sjönk den ner då är den över titanic nånstans med stor sannorlik het presic framför nosen.

Det har de nog tänkt på. Ring och tipsa!
Citera
2023-06-21, 00:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Finns väl kanske inte så många att anlita för en sådan expedition. Har du någon mer du vet om, eftersom du nämnde 20m?

Att slänga ihop en EGEN expedition, med egen farkost och anlita folk som är kunniga nog hade kostat betydligt mycket mer.

Är man miljardär och vill göra en sådan tur så har man råd, då kan man som tex Spielberg ta sig ner med MIG-1an som klarade det galant, som annan användare nämnde. Eller så kan man be ett expertföretag att bygga en egen sådan båt om det så kostar 100 mille. Det är enormt mycket mer tryck på 4000 meter än på 1000 meter. Men jag är ingen expert, det kanske är så att flera andra åkt ner med båten innan och det gått bra, att den skall klara det, kan vara så att man har brustit i underhållet gällande denna vilket är något oerhört viktigt i sådana här sammanhang.
Citera
2023-06-21, 00:18
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Är man miljardär och vill göra en sådan tur så har man råd, då kan man som tex Spielberg ta sig ner med MIG-1an som klarade det galant, som annan användare nämnde. Eller så kan man be ett expertföretag att bygga en egen sådan båt om det så kostar 100 mille. Det är enormt mycket mer tryck på 4000 meter än på 1000 meter. Men jag är ingen expert, det kanske är så att flera andra åkt ner med båten innan och det gått bra, att den skall klara det, kan vara så att man har brustit i underhållet gällande denna vilket är något oerhört viktigt i sådana här sammanhang.
De borde skänkt dessa pengar istället till behövande
Citera
2023-06-21, 00:18
Medlem
Måste säga som sjöman nä jag hällre vattnet under skosulor än över
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in