2023-06-21, 00:07
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Rapport på ca 118 sidor från FOI Totalförsvarets forskningsinstitut. Publicerades idag.

Abstract
Russia's decision to invade Ukraine in 2022 marks a turning point, not only for Ukraine, Russia and their relations with the rest of the world, but also for global security in a long-term perspective. This anthology is an attempt to identify the most important political, economic and military consequences of the first year of Russia's full-scale war against Ukraine. The focus is on the consequences for Russia, its neighbouring countries and international security. Three main observations can be made about the first year of war. The first is that the invasion had less to do with Ukraine's political development, but more so with the Russian political leadership's perception of Russia as a great power. The second observation regards the risk of escalation. So far, the war has been fought under the assumptions that a direct conflict between Russia and NATO should be avoided, and that nuclear weapons should not be used. If either of these are called into question, there is a substantial risk of escalation - both geographically and in terms of the intensity of the conflict. The third observation is, that regardless of how the war in Ukraine develops, Russia's confrontation with the West is of a long-term nature.

Russia᾽s War Against Ukraine and the West: The First Year
https://foi.se/en/foi/reports/report-summary.html?reportNo=FOI-R--5479--SE

SVD refererar till ovanstående rapport: https://www.svd.se/a/onxWMK/ryssland-utgor-allvarligt-hot-mot-sverige.
Vad jag tycker är intressant, som du inte tar upp, är följande enligt SVD:

"Till det positiva för Sverige hör, enligt Robert Dalsjö, att det går dåligt för Ryssland i Ukraina. Desto mer negativt är tecken på att Rysslands president Vladimir Putin agerar känslomässigt och oförutsägbart" Jag vågar inte utesluta att om Sverige skulle göra nånting som förargar Putin så skulle han, bara för att trycka dit oss, kunna göra något, säger Robert Dalsjö.

Varför agerar då Putin känslomässigt och oförutsägbart? Ett skäl kan vara Putins hälsa som jag tog upp i ett tidigare inlägg. Hur som helst, det är förbannat obehagligt
Citera
2023-06-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Observation: I sociala medier ökar nu Ukraina förväntningarna på att något kommer hända med Krimbron. Detta snappas naturligtvis upp av Ryssland, där en kollapsad Krim-bro skulle vara en enorm prestigeförlust för nazistledarna i Kreml.

Spaning: Jag tror att Ukraina gör detta för att Moskva ska flytta så mycket luftvärn som möjligt till Krim, vilket lämnar spelplanen öppen för Ukraina att ta tillbaka sina landområden i östra Ukraina. Krim kommer man nog ge sig på allra sist, och då har man lurat ryssen att binda upp värdefulla vapensystem under tiden man återtagit Mariupol och alla andra städerna i syd och sydöst.

Hur fort måste Ukrainas intagande ske utav dessa områden?
Citera
2023-06-21, 00:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Sjukt om det vekligen är wargonzo. Har inte vågat tro på det ännu. Men han visar sig ju inte och dementerar dessa rykten. Spännande. Brukade wargonzo hänga i dessa skyttegravar?

Ja han brukade i alla fall vara i Ukraina med de ryska trupperna. Han trampade på en liten rysk mina och förlorade några tår på ena foten en gång.
Citera
2023-06-21, 00:18
Medlem
Snapcounts avatar
Eu fortsätter att hjälpa till att träna upp ukrainska styrkor :

EU-landene skal trene opp så mange som 30.000 soldater i Ukrainas hær i 2023, ifølge myndighetene i Kyiv.
– I 2023 planlegger EU å trene 30.000 soldater i Ukrainas væpnede styrker, inkludert soldater fra de territoriale forsvarsstyrkene, heter det i en uttalelse fra forsvarsdepartementet i Ukraina.

Uttalelsen følger et løfte fra EU-tjenestepersoner i februar i år om at det opprinnelige antallet på 15.000 soldater skulle dobles.

https://www.nrk.no/nyheter/eu-land-skal-trene-opp-30.000-ukrainske-soldater-i-ar-1.16454751
Citera
2023-06-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Spaning: Jag tror att Ukraina gör detta för att Moskva ska flytta så mycket luftvärn som möjligt till Krim, vilket lämnar spelplanen öppen för Ukraina att ta tillbaka sina landområden i östra Ukraina. Krim kommer man nog ge sig på allra sist, och då har man lurat ryssen att binda upp värdefulla vapensystem under tiden man återtagit Mariupol och alla andra städerna i syd och sydöst.

Inte alls en orimlig tanke.

En annan spekulation som jag har hört är att det vore taktiskt vettigt för Ukraina att ta tillbaka Krym tidigt. Om de skulle lyckas plocka Donbass kan (till exempel) makaronen i Frankrike börja insistera på fredssamtal eftersom gränsen är tillbaka till 2014. Tar de Krym först försvinner den typen av argument.

Jag vet inte så vi får väl helt enkelt vänta och se. Det kommer inte mycket nyheter just nu.
Citera
2023-06-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Angående NATO:s vägran att frysa konflikten och förhandla med Ryssland.
Lavrov? Mannen som uppfann ”judenazister”? Jomen tjena. Hans tillförlitlighet ger jag en femma. På en skala till en miljon. Hans idol Bagdad-Bob ringde och ville ha tillbaka alla argument Lavrov snott…
Citera
2023-06-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
SVD refererar till ovanstående rapport: https://www.svd.se/a/onxWMK/ryssland-utgor-allvarligt-hot-mot-sverige.
Vad jag tycker är intressant, som du inte tar upp, är följande enligt SVD:

"Till det positiva för Sverige hör, enligt Robert Dalsjö, att det går dåligt för Ryssland i Ukraina. Desto mer negativt är tecken på att Rysslands president Vladimir Putin agerar känslomässigt och oförutsägbart" Jag vågar inte utesluta att om Sverige skulle göra nånting som förargar Putin så skulle han, bara för att trycka dit oss, kunna göra något, säger Robert Dalsjö.

Varför agerar då Putin känslomässigt och oförutsägbart? Ett skäl kan vara Putins hälsa som jag tog upp i ett tidigare inlägg. Hur som helst, det är förbannat obehagligt

Står det nåt i rapporten om vad han skulle kunna ta sig till? Kalibr eller moppedrönare skulle garanterat inte bli nerskjutna av oss, men skulle det när röken lagt sig vara väsenskilt värre än vad förortskidsen håller på med redan?
Citera
2023-06-21, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja du påstod att om det är något som ryssen kan så är det försvarskrig.

Då vill nog många se hur bra dom är på det.

Dvs, du får en chans att vissa källor på hur enormt duktiga dom är på försvarskrig. Du måste ha mängder sav källor som stödjer ditt påstående för annars gör du ju bort dig totalt??

Betänk även hur duktiga Sovjet hade vara på försvarskrig utan yttre hjälp information av len’lease.. USA och England.

Dessa står inte på rysslands sida idag om du inte märkt det.

Sovjet stoppade Tyskland utan närmelsevist stöd av USA fram till slutet av 1942. Däremot var det lend-leasbacken som satte upp farten mot Berlin. Så vad vill jag säga! Jo kanske kan Ryssarna envist gräva ner sig nu och hålla Ukraina stången. Egentligen borde Ukraina anfalla det egentliga Ryssland och sen förhandla om områden. Att öga för ett öga, ett land mot ett land. Då kan Ryssarna ligga nergrävda.
Citera
2023-06-21, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Rapport på ca 118 sidor från FOI Totalförsvarets forskningsinstitut. Publicerades idag.
Abstract
Russia's decision to invade Ukraine in 2022 marks a turning point, not only for Ukraine, Russia and their relations with the rest of the world, but also for global security in a long-term perspective. This anthology is an attempt to identify the most important political, economic and military consequences of the first year of Russia's full-scale war against Ukraine. The focus is on the consequences for Russia, its neighbouring countries and international security. Three main observations can be made about the first year of war. The first is that the invasion had less to do with Ukraine's political development, but more so with the Russian political leadership's perception of Russia as a great power. The second observation regards the risk of escalation. So far, the war has been fought under the assumptions that a direct conflict between Russia and NATO should be avoided, and that nuclear weapons should not be used. If either of these are called into question, there is a substantial risk of escalation - both geographically and in terms of the intensity of the conflict. The third observation is, that regardless of how the war in Ukraine develops, Russia's confrontation with the West is of a long-term nature.

Russia᾽s War Against Ukraine and the West: The First Year
https://foi.se/en/foi/reports/report-summary.html?reportNo=FOI-R--5479--SE

Det är just det här.. Putin visste att det här var goodbye till västvärlden. Han MÅSTE ha en plan för det här. För alla som tror ryssen kommer svälta ihjäl eller gå under ekonomisk liksom. Jag tror inte på det.
Men vad den planen är vet ingen.
Citera
2023-06-21, 00:27
Medlem
zergrushs avatar
En nygrävd grav innehållandes armégeneral Sergei Goryachev har nyligen hittats i närheten av St. Petersburg. Han skulle varit stabschef för ryzzarnas 35:e armedivision, och både i tjänst och vid liv enligt officiella källor och uppgifter? Verkar som orcherna behöver en uppdatering...
https://www.fontanka.ru/2023/06/20/72417770/
Citera
2023-06-21, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det är just det här.. Putin visste att det här var goodbye till västvärlden. Han MÅSTE ha en plan för det här. För alla som tror ryssen kommer svälta ihjäl eller gå under ekonomisk liksom. Jag tror inte på det.

Den planen lyser verkligen med sin frånvaro. Ingen verkar förstå. Var det att rea ut landet till Kina? Att bedriva ett kostsamt krig? Lite handel med Afghanistan? Ingen vet.
Citera
2023-06-21, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nä Putin trodde nog att väst skulle klaga högt men sen blunda för att behålla billiga gasleveranser från Ryssland.
Om Putin hade lyckats med sitt 3 dagars krig så hade troligen detta blivit utfallet.
Men tji fick Putin, nu är han så jävla torsk utan plan på att få slut på detta som inte betyder hans personliga undergång i bästa fall och även Rysslands totala kollaps i värsta fall.
Putin är ingen strateg, hans styrka har varit hot och kaos. Nu behövs tankekraft och intelligens, inte hans styrka precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in