2023-06-20, 23:42
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag tror inte att något av ländernas befolkning är intresserade av att gå i krig faktiskt.

Det finns motstånd i samtliga länder men ingen vågar riskera att hamna i samma sits som Ukraina, för tillfället.

Forna sovjet är en krutdurk likt Mellanöstern ändå. Det kommer troligen vara en väldigt instabil region sålänge vi lever.

Belarusierna är helt ointresserade av att gå i krig för Putin men Georgierna kommer ta chansen om den uppkommer.

Hela forna Sovjet/östblocket en krutdurk?
Estland, Lettland, Litauen, Slovakien, Tjeckien, Polen, Rumänien med många flera har inte skapat några krig.
Ryska federationen är däremot en krutdurk, och mer så ju längre Putins misslyckade invasion pågår.
Citera
2023-06-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Man börjar bli lite trött på snyftkalaset Ukraina. När ska Ryssland gå all in undrar man? Med lite taktiska kärnvapen och annat smått och gott.

All in har ryssarna redan gjort konventionellt. Sätter ryssen in kärnvapen kommer NATO och resten av världen gå all in mot Ryssland. Så det kommer inte hända.
Citera
2023-06-20, 23:43
Medlem
Citat:
Man börjar bli lite trött på snyftkalaset Ukraina. När ska Ryssland gå all in undrar man? Med lite taktiska kärnvapen och annat smått och gott.

Alla väntar på helspänn över Uralbergens hemligheter som väntar på 'det rätta ögonblicket'.
Torde komma snart...
Citera
2023-06-20, 23:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Exempel 2 är inte att leka med. Jag undrar hur länge den fronten stått still, för artilleriet hade tagit alla träd WWI-style. Anfallet av ryssarna är som så många man sett helt skilt från manual: jag tvivlar på att någon föreskriver anfall mot en befäst försvarsposition med mindre än pluton. Här har vi högst 10 ryssar, utan understöd av fordon, mot lika många ukrainare i förberedda ställningar. Självmord.

Det som var intressant med den ryska ställningen som den ukrainska specialstyrkan intog var att skyttegravarna såg ut att vara maskingrävda. Det talar för att de ligger ett stycke bakom den ursprungliga frontlinjen, för där kan ju knappast en sådan maskin rulla omkring.

Exempel 2 är norr om Bakhmut. Striderna om "Livets Väg". Den sista större vägen in och ut ur Bakhmut för Ukraina.
Citera
2023-06-20, 23:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
All in har ryssarna redan gjort konventionellt. Sätter ryssen in kärnvapen kommer NATO och resten av världen gå all in mot Ryssland. Så det kommer inte hända.

Kommer inte att hända. Förr eller senare kommer det nog något kärnvapen mot Ukraina, men de har ju tiggt om det också. Alla ställer inte upp i snyftkalaset.
Citera
2023-06-20, 23:50
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Det är en gammal sanning att spaden är infanteristens bäste vän...

Man får iaf motion med grävandet innan man försöker springa ifrån en eldstöt med luftbrisad . Det är bra springer då springer de fort .
Citera
2023-06-20, 23:53
Medlem
Citat:
Kommer inte att hända. Förr eller senare kommer det nog något kärnvapen mot Ukraina, men de har ju tiggt om det också. Alla ställer inte upp i snyftkalaset.

Kärnvapen kommer som sagt ryssarna inte sätta in. Då slutar definitivt handeln med Kina och Indien. Samt att NATO går och bombar bort ryssarna från Ukraina.
Citera
2023-06-20, 23:54
Medlem
Sjukt om det vekligen är wargonzo. Har inte vågat tro på det ännu. Men han visar sig ju inte och dementerar dessa rykten. Spännande. Brukade wargonzo hänga i dessa skyttegravar?
Citera
2023-06-20, 23:56
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Bekymret är nog att Ryssland inte får igång sina kärnvapen. I stort sett all rysk krigsmateriel har visat sig vara oduglig och kärnvapnen lär inte vara bättre. Resten av världen hade stor respekt för den ryska militären, men hela den här fiaskoinvasionen har varit som en ambulerande cirkus. Om nazisterna i Moskva bestämmer sig för att skicka iväg ett taktiskt kärnvapen för att spränga fler ukrainska skolor och döda fler ukrainska småflickor, så är risken stor att den exploderar i deras eget ansikte istället.
Citera
2023-06-21, 00:04
Medlem
Citat:

De är inte så taktiska som du tänker. Ok, spräng 1-2km av fronten. Stor krater. Nu ska ryssen besätta och försvara en radioaktiv krater.

Blinken har redan sagt att svartahavsflottan sänks vid första smällen.
Citera
2023-06-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag tror inte att något av ländernas befolkning är intresserade av att gå i krig faktiskt.

Det finns motstånd i samtliga länder men ingen vågar riskera att hamna i samma sits som Ukraina, för tillfället.

Forna sovjet är en krutdurk likt Mellanöstern ändå. Det kommer troligen vara en väldigt instabil region sålänge vi lever.

Belarusierna är ganska tighta med Ryssland. Samtidigt vill de inte vara ryssar. Har träffat flera som föredrar diktatur.
Citera
2023-06-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Några komplikationer:

a)Sen ca 20 år tillbaka har Ryssland ändrat sin kärnvapendoktrin som kallas "descalation by escalation". Det handlar om att Ryssland tror att man kan få slut på en konventionell konflikt genom att använda sig av slagfältskärnvapen eller taktiska kärnvapen. Motståndaren antas inte ha balls att svara med samma mynt utan resignerar för att slippa ett Armageddon.= strategiskt kärnvapenkrig.
Dock har USA, som du väl vet, sagt att om Ryssland tillgriper kärnvapen på Ukrainsk mark kommer det att få "katastrofala konsekvenser" för Ryssland. Naturligtvis har inte USA sagt vad detta konkret skulle innebära. En del tror att man skulle blåsa bort varenda ryss i Ukraina med konventionella vapen. Andra tror på mindre angrepp . Här finns alltså oklarheter. Kanske Putin vågar gambla om marken börjar brinna under fötterna på honom?

b) Putins grundläggande rationalitet-självbevarelsedrift kan vara undergrävd av att han inte bara är är psykopat utan också har en dödlig sjukdom som gör att han skiter i om världen skulle gå under. Han skall ju ändå snart lämna skutan. Eller också kan hans kognitiva förmåga vara nedsatt av sjukdom.
Jo,. jag spekulerar vilt, men det vore fel, menar jag att utesluta att så är fallet. Men jag vet dock inte vilka slutsatser man skall dra av detta m a p VÄsts/Ukrainas krigsmål. Som jag skrev i ett tidigare inlägg kanske det vore klokt att inte försöka inta Krim utan istället isolera det(givet nu att man lyckas skära av förbindelselederna)
Jag VET ju inte, men jag har fått uppfattningen att USA faktiskt berättat EXAKT vad de kommer att göra om Ryssland använder kärnvapen. Och att det faktiskt gjort stor nytta i att hålla hans fingrar borta från knappen.

Det ska tydligen ske med konventionella vapen, men vara så stort att det kan anses ”förnedrande” för Ryssland om så sker. Två exempel jag hört om är att sänka hela Svarta Havsflottan eller helt enkelt gå in i Kaliningrad.

Oavsett vad så är detta saker som skadar Putins eftermäle, eftersom USA helt riktigt har analyserat och kommit fram till att det är Putins största drivkraft, och förstås då största skräck att mista.

De säger att ”om du använder kärnvapen, då slår vi mot det du älskar mest av allt i hela världen, ditt rykte och eftermäle”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in