Citat:
Ursprungligen postat av
bartram
Några komplikationer:
a)Sen ca 20 år tillbaka har Ryssland ändrat sin kärnvapendoktrin som kallas "descalation by escalation". Det handlar om att Ryssland tror att man kan få slut på en konventionell konflikt genom att använda sig av slagfältskärnvapen eller taktiska kärnvapen. Motståndaren antas inte ha balls att svara med samma mynt utan resignerar för att slippa ett Armageddon.= strategiskt kärnvapenkrig.
Dock har USA, som du väl vet, sagt att om Ryssland tillgriper kärnvapen på Ukrainsk mark kommer det att få "katastrofala konsekvenser" för Ryssland. Naturligtvis har inte USA sagt vad detta konkret skulle innebära. En del tror att man skulle blåsa bort varenda ryss i Ukraina med konventionella vapen. Andra tror på mindre angrepp . Här finns alltså oklarheter. Kanske Putin vågar gambla om marken börjar brinna under fötterna på honom?
b) Putins grundläggande rationalitet-självbevarelsedrift kan vara undergrävd av att han inte bara är är psykopat utan också har en dödlig sjukdom som gör att han skiter i om världen skulle gå under. Han skall ju ändå snart lämna skutan. Eller också kan hans kognitiva förmåga vara nedsatt av sjukdom.
Jo,. jag spekulerar vilt, men det vore fel, menar jag att utesluta att så är fallet. Men jag vet dock inte vilka slutsatser man skall dra av detta m a p VÄsts/Ukrainas krigsmål. Som jag skrev i ett tidigare inlägg kanske det vore klokt att inte försöka inta Krim utan istället isolera det(givet nu att man lyckas skära av förbindelselederna)
Jag VET ju inte, men jag har fått uppfattningen att USA faktiskt berättat EXAKT vad de kommer att göra om Ryssland använder kärnvapen. Och att det faktiskt gjort stor nytta i att hålla hans fingrar borta från knappen.
Det ska tydligen ske med konventionella vapen, men vara så stort att det kan anses ”förnedrande” för Ryssland om så sker. Två exempel jag hört om är att sänka hela Svarta Havsflottan eller helt enkelt gå in i Kaliningrad.
Oavsett vad så är detta saker som skadar Putins eftermäle, eftersom USA helt riktigt har analyserat och kommit fram till att det är Putins största drivkraft, och förstås då största skräck att mista.
De säger att ”om du använder kärnvapen, då slår vi mot det du älskar mest av allt i hela världen, ditt rykte och eftermäle”.