Citat:
Ursprungligen postat av
Ernie1616
Anitha Clemens har bjudit in bland annat mig(deltagare Agust) till samtal.
https://imgtr.ee/images/2023/06/20/ZhNR1.jpg
Hon är en kritisk röst - hon riktar kritik till produktionen, till SVT och även till deltagarna. Jag har inte lyssnat på hennes podd men jag har läst en krönika som hon skrivit(homogen vit deltagargrupp, ni minns säkert) och skummat igenom hennes instagram.
Jag upplever henne som en falsk ledare och dålig influenser som söker uppmärksamhet genom att vara negativ och dissa andra. Årets program har väckt mycket reaktioner och jag upplever att det uppstått veckovisa lynch-mobbar där deltagarna ratats i forum efter forum. Eller värst av allt dissas i etablerad media av krönikörer som exempelvis Anitha Clemens. Det öppnar dörren för andra att kasta skit och diskussionsklimatet har blivit riktigt tufft. Jag ser framför mig Anitha med en högaffel i hand och en lynchmob som följer efter - med fördomar och hat. Inte något värt att uppmuntra, kan jag tycka.
Nu vill hon bjuda in mig, och/eller vilken annan deltagare som helst, till sin podd. Kanske för att hon är nyfiken, kanske för att hon bara vill ha mer uppmärksamhet eller både och.
1. Produktionen avråder mig från att prata med henne.
2. SVT avråder mig från att prata med henne.
3. Dom andra deltagarna verkar inte vilja prata med henne, och avråder mig från att göra det.
Dom avråder mig såklart för att dom inte vill ge mer uppmärksamhet till en röst som klankar ner på deltagarna.
Jag blir provocerad när jag ombeds lägga skygglapparna på och ignorera detta. Jag vill ge henne en chans att få höra denna feedback och ta ställning till den. Helst i ett samtal, men det kanske räcker i ett textsvar. Jag undrar vad hon tänker kring detta.
Vad skulle ni ha gjort? Tycker ni att jag ska prata med Anitha? Vad bör jag fråga henne i så fall?
Frågan är vad ditt syfte är med att prata med henne, vad är det du vill säga?
Låter som att du vill ge henne kritik. Är det inte bättre att skriva ett instagraminlägg än att göra det i hennes egna kanal om du nu inte respekterar det hon gör?
Skulle vara intressant att höra vad du hade att säga iaf, oavsett vad det nu kan vara.
Om du exempelvis kunde sprida ditt ord om hatet mot deltagarna skulle det vara bra tycker jag. Det värsta med detta program i år tycker jag helt klart är hatet deltagarna fått utstå från folk på internet.
Är inget speciellt märkligt med relationerna som visats enligt mig. Det är så det ser ut när det går åt skogen i en relation(och när det fungerar!) och man lär väl sig av det också.
Samma sak med Märtha förra året som fick en massa skit men när de intervjuades tillsammans efteråt verkade det inte finnas något hat emellan dem.
Det är tittarna som blir hatiska.
Ingen av er är (iaf märkbart) dåliga människor, men ni sätter er i en väldigt utsatt position genom att vara med i programmet och blir sönderanalyserade på alla olika sätt.
Om du skulle gå med på en intervju måste du vara redo att kunna leverera det du vill säga också och inte bli överkörd så det verkligen är din bild som går ut och inte Anithas. Samtidigt fungerar det nog inte jättebra att bli helt antagonistisk så om det är ditt syfte kanske det inte är värt det. Det är nog inte det Anitha förväntar sig så det skulle bli kaos! Och problemet med kaos är att det är svårt att kontrollera.
(I ett textmeddelande kan du dock skriva vad du vill, men bli inte "petty")
“Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster... for when you gaze long into the abyss. The abyss gazes also into you.”