2023-06-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Tänk paniken Lina måste ha känt efter programmet. Alex måste ju ha blivit helt till sig av lycka och säkert hoppats på mycket närhet och kärlek och prat om framtiden. Och hon hade inga kameror som ”kuddmur” mellan dem längre. Hon bröt nog rätt snabbt efteråt. Hon startade säkert ett gräl om någon middagsrätt och sen gjorde hon slut. Jag tror bara att hon sa ja för att hon skulle se bra ut i tv.

Arvid satt i en jättetråkig lång podd och berättade att han i november hamnat i en kris, han kände sig helt tom. Trots att allt var bra med alla delar av hans liv, bla hans äktenskap. Jag funderar på om Ida blev gravid då och att det utlöste en kris hos honom. Det blir ju som sagt inte mycket egentid med barn, och absolut inga ostörda nätter och läggdags kl 22.00 varje kväll.

Nu är det ju iofs inte så att egentiden försvinner då ens partner blir gravid? Det tar ju 9 månader innan barnet kommer. Men även då finns det ju möjlighet till egentid om man är två även om det är intensivt i början. Med fler barn så blir det ju dock mindre av sådant.
Citera
2023-06-20, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Anitha Clemens har bjudit in bland annat mig(deltagare Agust) till samtal. https://imgtr.ee/images/2023/06/20/ZhNR1.jpg

Hon är en kritisk röst - hon riktar kritik till produktionen, till SVT och även till deltagarna. Jag har inte lyssnat på hennes podd men jag har läst en krönika som hon skrivit(homogen vit deltagargrupp, ni minns säkert) och skummat igenom hennes instagram.

Jag upplever henne som en falsk ledare och dålig influenser som söker uppmärksamhet genom att vara negativ och dissa andra. Årets program har väckt mycket reaktioner och jag upplever att det uppstått veckovisa lynch-mobbar där deltagarna ratats i forum efter forum. Eller värst av allt dissas i etablerad media av krönikörer som exempelvis Anitha Clemens. Det öppnar dörren för andra att kasta skit och diskussionsklimatet har blivit riktigt tufft. Jag ser framför mig Anitha med en högaffel i hand och en lynchmob som följer efter - med fördomar och hat. Inte något värt att uppmuntra, kan jag tycka.

Nu vill hon bjuda in mig, och/eller vilken annan deltagare som helst, till sin podd. Kanske för att hon är nyfiken, kanske för att hon bara vill ha mer uppmärksamhet eller både och.

1. Produktionen avråder mig från att prata med henne.
2. SVT avråder mig från att prata med henne.
3. Dom andra deltagarna verkar inte vilja prata med henne, och avråder mig från att göra det.

Dom avråder mig såklart för att dom inte vill ge mer uppmärksamhet till en röst som klankar ner på deltagarna.

Jag blir provocerad när jag ombeds lägga skygglapparna på och ignorera detta. Jag vill ge henne en chans att få höra denna feedback och ta ställning till den. Helst i ett samtal, men det kanske räcker i ett textsvar. Jag undrar vad hon tänker kring detta.

Vad skulle ni ha gjort? Tycker ni att jag ska prata med Anitha? Vad bör jag fråga henne i så fall?

Jag läste lite i artikeln om Arvid och hans reaktion på nån som han tycker har druckit för mycket. En otroligt dömande och negativ artikel med det vanliga feministdiktatursnacket att mannen ska minsann inte förtrycka kvinnan. Han ska inte uttala nåt som helst som är viktigt för honom ur en värderingssynpunkt och vad som är viktigt för honom.

Fungerar hennes egna relationer kan man fråga sig då eller är de hela tiden en neurotisk kamp mellan könen om vem som förtrycker vem? Istället för lyhördhet för varann och förståelse och mer av ett givande än ett tagande från bägge håll. Kompromisser och win-winsituationer.

Jag upplever henne som en väldigt negativ kvinna och att det är just kamp som är hennes ledord. Jag tror inte du kommer att få den dialog som du skulle vilja ha med henne för jag tror helt enkelt inte hon är kapabel till att ha den.

Frågan är vad du skulle vilja få ut av det mötet?
Senast redigerad av sirsia0 2023-06-20 kl. 22:43.
Citera
2023-06-20, 22:45
Medlem
Citat:
Anitha Clemens har bjudit in bland annat mig(deltagare Agust) till samtal. https://imgtr.ee/images/2023/06/20/ZhNR1.jpg

Hon är en kritisk röst - hon riktar kritik till produktionen, till SVT och även till deltagarna. Jag har inte lyssnat på hennes podd men jag har läst en krönika som hon skrivit(homogen vit deltagargrupp, ni minns säkert) och skummat igenom hennes instagram.

Jag upplever henne som en falsk ledare och dålig influenser som söker uppmärksamhet genom att vara negativ och dissa andra. Årets program har väckt mycket reaktioner och jag upplever att det uppstått veckovisa lynch-mobbar där deltagarna ratats i forum efter forum. Eller värst av allt dissas i etablerad media av krönikörer som exempelvis Anitha Clemens. Det öppnar dörren för andra att kasta skit och diskussionsklimatet har blivit riktigt tufft. Jag ser framför mig Anitha med en högaffel i hand och en lynchmob som följer efter - med fördomar och hat. Inte något värt att uppmuntra, kan jag tycka.

Nu vill hon bjuda in mig, och/eller vilken annan deltagare som helst, till sin podd. Kanske för att hon är nyfiken, kanske för att hon bara vill ha mer uppmärksamhet eller både och.

3. Dom andra deltagarna verkar inte vilja prata med henne, och avråder mig från att göra det.

Dom avråder mig såklart för att dom inte vill ge mer uppmärksamhet till en röst som klankar ner på deltagarna.

Jag blir provocerad när jag ombeds lägga skygglapparna på och ignorera detta. Jag vill ge henne en chans att få höra denna feedback och ta ställning till den. Helst i ett samtal, men det kanske räcker i ett textsvar. Jag undrar vad hon tänker kring detta.

Vad skulle ni ha gjort? Tycker ni att jag ska prata med Anitha? Vad bör jag fråga henne i så fall?
Hej Agust, bara det att SVT avråder gör väl beslutet lätt. Klart du ska vara med. Anitha och Ann har haft många intressanta synpunkter om programmet i sin podcast. Ställ upp och ge svar på tal! Du är ju både smart och talför och har icke något att frukta.
Citera
2023-06-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orangesoundcloud
Minns du vad podden heter eller kan länka?

Förstår knappt varför man som vuxen människa som inte vill ha barn inte skyddar sig!!! Finns ju typ hur många p-medel som helst nästan.

Mannens väg - samtal om maskulinitet:
https://www.youtube.com/watch?v=y-3D0iwGO08&t=1355s

Jag tror nog att Arvid vill ha barn, så har jag uppfattat honom. Men hur han ska fixa att ett barn kommer ta plats i hans liv, det är jag mycket tveksam till. Han är själv en så stor bebis, så ego och helt inriktad på sina egna behov, om det handlar om att sova kl 22.00 varje kväll, hans ständiga egentid eller vad det nu kan vara.
Citera
2023-06-20, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeVronsky
Hej Agust, bara det att SVT avråder gör väl beslutet lätt. Klart du ska vara med. Anitha och Ann har haft många intressanta synpunkter om programmet i sin podcast. Ställ upp och ge svar på tal! Du är ju både smart och talför och har icke något att frukta.
p.s. SVT hade själva med Anitha Clemens i Ekonomibyrån tidigare i år.
Citera
2023-06-20, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Jag vet inte vad svt har för syfte att klippa in Arvids citat om och om igen om egentid i början av förhållandet.
Själv har jag full förståelse för det när man träffar nån som man är tillsammans med dag och natt i början och hela ens vardagliga liv går på paus. Då vill man ha egentid en eller flera dagar. Vilket var det Arvid uttryckte. Det är också olika vilka behov man har av egentid, det är inte alls konstigt om man vill vara själv ibland även i ett längre förhållande.
Ida har dementerat ryktet om att han sov över hos ex, jag har inte läst nåt mer om det.

Frågan är väl varför han börjar babbla (kanske teoretiskt då?) om att sova över hos ex i så fall. Helt onödigt. Om han nu verkligen hade gjort det, varför berätta det för Ida? Om han intd gjort det, varför berätta det för Ida? Jo oavsett för att göra henne osäker eller orolig eller liknande.
Citera
2023-06-20, 23:25
Medlem
mendokses avatar
Citat:

Frågan är vad ditt syfte är med att prata med henne, vad är det du vill säga?
Låter som att du vill ge henne kritik. Är det inte bättre att skriva ett instagraminlägg än att göra det i hennes egna kanal om du nu inte respekterar det hon gör?

Skulle vara intressant att höra vad du hade att säga iaf, oavsett vad det nu kan vara.

Om du exempelvis kunde sprida ditt ord om hatet mot deltagarna skulle det vara bra tycker jag. Det värsta med detta program i år tycker jag helt klart är hatet deltagarna fått utstå från folk på internet.
Är inget speciellt märkligt med relationerna som visats enligt mig. Det är så det ser ut när det går åt skogen i en relation(och när det fungerar!) och man lär väl sig av det också.

Samma sak med Märtha förra året som fick en massa skit men när de intervjuades tillsammans efteråt verkade det inte finnas något hat emellan dem.

Det är tittarna som blir hatiska.

Ingen av er är (iaf märkbart) dåliga människor, men ni sätter er i en väldigt utsatt position genom att vara med i programmet och blir sönderanalyserade på alla olika sätt.

Om du skulle gå med på en intervju måste du vara redo att kunna leverera det du vill säga också och inte bli överkörd så det verkligen är din bild som går ut och inte Anithas. Samtidigt fungerar det nog inte jättebra att bli helt antagonistisk så om det är ditt syfte kanske det inte är värt det. Det är nog inte det Anitha förväntar sig så det skulle bli kaos! Och problemet med kaos är att det är svårt att kontrollera.
(I ett textmeddelande kan du dock skriva vad du vill, men bli inte "petty")

“Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster... for when you gaze long into the abyss. The abyss gazes also into you.”
Senast redigerad av mendokse 2023-06-21 kl. 00:12.
Citera
2023-06-20, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull

Jag håller med om allt du skriver. Bra sammanfattat. Dock kan det nog bara svårt för August att gå emot hela produktionen, SVT och de andra deltagarna. Tycker ändå det är modigt att han ens överväger att medverka och hoppas verkligen att han bestämmer sig för att göra det!! Givetvis måste man kunna ifrågasätta SVT men tyvärr känns ju SVT i det närmaste diktatoriskt. Hon Anitha verkar ju dock lite knäpp som fokuserar på deltagarnas hudfärg är det verkligen viktigt?

Tack. Nej självklart har du rätt i att Agust inte behöver gå emot produktionen, jag tycker det är SVT och ”experterna” som ska kunna ta kritik, inte att deltagarna ska ens behöva försvara någonting. Absolut, det är modigt i sammanhanget, jag reagerade bara på hans hårda ord om Anitha, media osv. Jag får en bild av att experterna satt griller i huvudet på deltagarna att all kritik som riktas mot programmet från journalister, psykologer osv är hat och ett hot mot dom själva, inte bara mot experternas anseende…
Och det isåfall är ju ett gravt övertramp som psykolog att göra. (Hade varit, jag vet inte, bara spekulerar).

Ja det där med att alla deltagare är vita, alltså jag förstår känslan hos Anitha som rasifierad, eller från andra som tycker det är en homogen liten grupp. Jag utgick dock från att inte SVT medvetet valt bort icke-vita, utan att det varit en smal, homogen grupp som sökt. Men vem vet egentligen. Det hade varit superintressant med ett reportage om folk som sökt som inte kommit med
Citera
2023-06-20, 23:34
Avslutad
Citat:
Självklart ska SVT och Baluba tåla att kritiseras. Men jag tycker inte att det är ok att tala illa om deltagarna i etablerad media. Dolda forum kan man inte säga så mycket om, men i Aftonbladet eller på instagram där är det mer offentligt. Där tycker jag att man ska vara schysst.

Tyckte du att det var hårt? Jag tycker att hon är rätt tyken, men jag kanske läser in något som inte finns där.

Jag kan såklart resonera på egen kammare kring detta och fatta mina egna beslut, men jag gillar att resonera öppet kring detta. Transparens är hälsosamt och jag kan bara bli klokare av att diskutera detta, även om ni inte håller med mig.

Menar du det med Arvid? Jag vet bara att hon skrev i jag-form att det gjorde ont i henne när hon såg Arvid sitta och säga att han kände avsmak osv och antydde saker om Idas alkoholkonsumtion. Hon riktade inte det som ett ”hat-inlägg” mot honom som person, typ ”kolla vad ful han är, vilken idiot”, hon pratade om hur hon känt sig som kvinna och hur ont det gör i henne när hon ser den här orättvisa hora/Madonna-mentaliteten där kvinnor anklagas för att vara alkoholister på vilka lösa grunder som helst. Det är ju precis det som hänt med Ida nu, killar sitter och skriver att hon har alkoholproblem trots att hon dricker mindre än flera andra i programmet. Och det gör dom bara för att Arvid pekat ut henne som nån slags alkis. Anitha tyckte ju synd om Ida. Tror väldigt många tänkte precis samma sak, det är faktiskt inte samma sak som ”hat mot deltagare”, han måste faktiskt kunna ta att han inte kan säga precis vad som helst och göra precis vad som helst utan att folk blir oroliga för Ida eller tycker att han är elak eller kontrollerande.
Sen har jag aldrig haft koll på Anitha Clemence tidigare, följer aldrig influencers, hon kanske har gjort saker jag skulle tycka var problematiska tidigare men jag tycker det är fel hur Kalle Norwald mfl kallar all form av kritik och reaktioner som inte är ”Wow, vilka fantastiska experter, wow, alla deltagare är fantastiska” för ”hat”. Speciellt som dom sen själva skriver minst lika bitska inlägg i sociala medier som svar.
Citera
2023-06-20, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror pengar hade förryckt urvalet personer radikalt, på ett negativt sätt. Samma om alla fick pengar i Ronbinson t.ex, inte bara vinnaren.

Möjligen kunde man ha ett förstapris, den som håller ihop längst efter programmet får 1 mkr. Då skulle kärleken flöda bättre, med ett sådant smörjmedel.

Jag tror precis tvärtom - ett seriösare upplägg kommer ge seriösare deltagare. Men programmet är inte meningen att vara seriöst så diskussionen är fruktlös, så på så sätt är det väl helt rätt ge deltagarna exakt noll kronor för deras insats. Varför betala för något man kan få helt gratis, är nog produktionsbolagets inställning.

Citat:
Panpizzan aka skräpmat har varit en stor del av mitt simpla liv. Bo i husbil = äta simpelt. Bo i ofärdigt hus = äta simpelt. Mikromat. Billysen är en symbol som SVT/Baluba gladeligen spelade på. Finns inget samarbete med företaget.

Inte vad du vet nej. Men det förändrar ju fortfarande inte det faktum att det var en uppenbar pruduktplacering i en kanal som skryter om att den är okommersiell. Förstå mig rätt här - detta är ingen attack på dig, däremot är mitt förtroende för Public Service obefintligt, bl.a. på grund av den här typen av inkonsekvens, för att återkoppla till varför jag anser att ev. betalning till er deltagare kanske är det minsta problemet för SVT om man nu avser att skänka programmet trovärdighet.
Senast redigerad av RobRoys 2023-06-21 kl. 00:12.
Citera
2023-06-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Mannens väg - samtal om maskulinitet:
https://www.youtube.com/watch?v=y-3D0iwGO08&t=1355s

Jag tror nog att Arvid vill ha barn, så har jag uppfattat honom. Men hur han ska fixa att ett barn kommer ta plats i hans liv, det är jag mycket tveksam till. Han är själv en så stor bebis, så ego och helt inriktad på sina egna behov, om det handlar om att sova kl 22.00 varje kväll, hans ständiga egentid eller vad det nu kan vara.
Stort tack!

Jag håller helt med dig. Tror han mest ser barnen som ett verktyg för att han själv inte ska känna sig misslyckad på något vis. Han har svag självbild och uppfostrad till extremt traditonella normer. Genom hela säsongen har han varit den som absolut pratat mest om ”mamman till mina barn” i nästan varje avsnitt medans andra paren haft mycket mer fokus på varandra som personer, inte bara förälder till ens framtida barn.

Eventuellt vill han ha hämd på den släkting (gissar på ena föräldern?) med alkoholproblem som orsakat smärta i honom. Det är väldigt vanligt att människor med trauma tror att de måste skaffa barn och inte traumatisera barnet, för att själv bli ”frisk”.

Oavsett borde han verkligen inte lita på att någon brud tänker göra abort bara för att man är i en relation…
Citera
2023-06-21, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Frågan är väl varför han börjar babbla (kanske teoretiskt då?) om att sova över hos ex i så fall. Helt onödigt. Om han nu verkligen hade gjort det, varför berätta det för Ida? Om han intd gjort det, varför berätta det för Ida? Jo oavsett för att göra henne osäker eller orolig eller liknande.

Jag tror att det var en kvarleva av hans oberoendefas som han talar om i denna podd https://youtu.be/y-3D0iwGO08

De hade inte känt varandra länge och han hade ännu inte kommit in i vi-fasen som han nu är i för första gången i sitt liv verkar det som, i en relation. Och det är ju vackert

Man gör misstag i livet, det är att vara människa. Och att vara människa innebär också att förändra sig till det bättre. Arvid talar i podden om att gå in i sitt undermedvetna och omprogrammera sina tankar och mönster för att vidareutveckla sig själv och sina relationer. Han talar också om att släppa egot och hur att gå vidare från att vara reaktiv till att vara kreativ när man möter svårigheter som kommer upp i en själv.

Jag förstår honom mer och mer och ser hur otroligt intellektuell han är, har ett bra EQ och en fantastisk klarhet i sitt sätt att uttrycka sig. Han som han talar med i podden är också han inne på samma linje, fantastiskt med sådana män tycker jag. De har bra balans mellan sitt maskulina och feminina.
Senast redigerad av sirsia0 2023-06-21 kl. 00:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in