2023-06-20, 21:55
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Caesar in action som danskarna skickade till Ukraina. Undrar när vi får se liknande bilder Archer som Sverige skulle skicka?

https://twitter.com/Frostilicus_/status/1671206081391996929?t=bd7cSvbfHmuAxTn3pQqrXA&s=19

Ukraina har 18 Ceasar
Citera
2023-06-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Det fetade är min upplevelse också. Har arbetat med/mot ryssar i ett par olika länder och tror att 9/10 gillar Putin. Detta trots att de lever i andra länder, vissa sedan 10-tals år.
Kanske ryska män, de ryska kvinnorna man träffar på utanför Ryssland hatar Putin.
Citera
2023-06-20, 22:01
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Några komplikationer:

a)Sen ca 20 år tillbaka har Ryssland ändrat sin kärnvapendoktrin som kallas "descalation by escalation". Det handlar om att Ryssland tror att man kan få slut på en konventionell konflikt genom att använda sig av slagfältskärnvapen eller taktiska kärnvapen. Motståndaren antas inte ha balls att svara med samma mynt utan resignerar för att slippa ett Armageddon.= strategiskt kärnvapenkrig.
Dock har USA, som du väl vet, sagt att om Ryssland tillgriper kärnvapen på Ukrainsk mark kommer det att få "katastrofala konsekvenser" för Ryssland. Naturligtvis har inte USA sagt vad detta konkret skulle innebära. En del tror att man skulle blåsa bort varenda ryss i Ukraina med konventionella vapen. Andra tror på mindre angrepp . Här finns alltså oklarheter. Kanske Putin vågar gambla om marken börjar brinna under fötterna på honom?

b) Putins grundläggande rationalitet-självbevarelsedrift kan vara undergrävd av att han inte bara är är psykopat utan också har en dödlig sjukdom som gör att han skiter i om världen skulle gå under. Han skall ju ändå snart lämna skutan. Eller också kan hans kognitiva förmåga vara nedsatt av sjukdom.
Jo,. jag spekulerar vilt, men det vore fel, menar jag att utesluta att så är fallet. Men jag vet dock inte vilka slutsatser man skall dra av detta m a p VÄsts/Ukrainas krigsmål. Som jag skrev i ett tidigare inlägg kanske det vore klokt att inte försöka inta Krim utan istället isolera det(givet nu att man lyckas skära av förbindelselederna)
a) Jag känner till ändringarna i kärnvapendoktrinen sedan tidigare. När den ryska ledningen – samtliga med grandios självbild – suttit och bejublat sin egen militära storhet, har taktiska kärnvapen som ett sätt att avsluta krig säkert framstått som en rimlig lösning. Man har säkerligen föreställt sig ett utdraget krig där Ryssland fortfarande har en stark militärmakt, men där fickor av motståndare gör att kriget aldrig kan få ett slut. I ett sådant läge kan chocken av ett taktiskt kärnvapen, med hot om fler efterföljande, säkert få fienden att ge upp.

Men allt detta förutsätter naturligtvis att Ryssland har en stark militär och att motståndaren skräms av de ryska kärnvapnen i kombination med Rysslands starka armé. I det här fallet flödar vapnen från väst och den ryska armén är den svaga parten. Putin och hans psykopatvänner i den ryska ledningen har nog svårt att se att taktiska kärnvapen skulle hjälpa dem i det här läget. De skulle bara dra på sig omvärldens vrede, och Ukraina skulle aldrig någonsin ge upp sitt territorium utan bara ännu mer målmedvetet slå tillbaka parasiterna från Ryssland.

b) Även om psykopater har en myriad av obehagliga egenskaper, är de lätta att förstå om man vet hur de fungerar. De psykopatiska personlighetsdragen försvinner inte bara för att psykopaten bär på en dödlig sjukdom, lika lite som att du själv skulle kunna tänkas vilja skjuta grann-barnen bara för att du är bär på en dödlig sjukdom och ändå ska dö.
Psykopaten drivs av ära och berömmelse, och Putin vill bli ihågkommen som en stor ledare även efter sin död. Blotta tanken på att Putin skulle förnedras genom att han hängs från ett fönster och folk pissar på hans grav, skrämmer garanterat vettet ur honom. Hela kriget handlar nu om hur Putin ska kunna avsluta kriget och behålla ansiktet.
Citera
2023-06-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Var får du ifrån att inte värn fungerar ?
Det jag menar är att värnen inte kan försvara sig själva i det här kriget och att stora fortifikationer är mer eller mindre irrelevanta förutom som skydd från fientligt artilleri. En funktion som man i teorin skulle kunna få från ett ståvärn (sen har större fortifikationer så klart en moraleffekt med värme, kamrater osv). Finns det något fall i det här kriget när någon sorts fortifikation inte fallit så fort artilleriet blivit utslaget?

Jag måste väl tillägga att minfält varit nästan lika avgörande som artilleri.
Citera
2023-06-20, 22:02
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Har personen i fråga postat eller haft någon online närvaro sedan detta hände?

Han trampade väll på en rysk mina i våras och blev av med en fot om inte jag minns fel. Så tror inte det är han i videon.

Edit. Kollade runt lite. Allt som postats om ha. Är en gammal bild.. Hmm
Vem bryr sig egentligen om det han är eller inte. Rip.
Senast redigerad av fuska 2023-06-20 kl. 22:05.
Citera
2023-06-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Han trampade väll på en rysk mina i våras och blev av med en fot om inte jag minns fel. Så tror inte det är han i videon.
Foten klarade sig tyvärr, förhoppningsvis gjorde inte huvudet det nu.

https://twitter.com/auonsson/status/1671115211149811712
Citera
2023-06-20, 22:05
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det jag menar är att värnen inte kan försvara sig själva i det här kriget och att stora fortifikationer är mer eller mindre irrelevanta förutom som skydd från fientligt artilleri. En funktion som man i teorin skulle kunna få från ett ståvärn (sen har större fortifikationer så klart en moraleffekt med värme, kamrater osv). Finns det något fall i det här kriget när någon sorts fortifikation inte fallit så fort artilleriet blivit utslaget?

Jag måste väl tillägga att minfält varit nästan lika avgörande som artilleri.

Ja det återstår väl att se.
Jag tror Ryzzen har full koll på vad de håller på med.
Tror att de offensiven kommer misslyckas rejält
Citera
2023-06-20, 22:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Budanov, GRUs överman som var delaktig i planering och iscensättning av AFUs patetiska försök att terroranfalla civila byar i Ryssland och hålla invånarna gisslan och larpade "Ryssar emot Putin" ligger nu i koma.

Han verkar ha vaknat ur koman, men något är underligt med honom:
https://img.pravda.com/images/doc/0/2/02f1329-budanov2.avif

Här är det ännu konstigare... Har de klonat honom medan han låg i koma? :
https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/a9qOjy1_460swp.webp

Här finns en artikel:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/06/20/7407687/

Citat:
"Emine Dzhaparova, First Deputy Foreign Minister of Ukraine, has shared a photograph with Kyrylo Budanov, Head of Ukraine’s Defence Intelligence, from their meeting with Japan’s Ambassador to Ukraine, Matsuda Kuninori, to prove that Budanov had not suffered severe injuries, as Russian propaganda claimed earlier."
Citera
2023-06-20, 22:07
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Foten klarade sig tyvärr, förhoppningsvis gjorde inte huvudet det nu.

https://twitter.com/auonsson/status/1671115211149811712

Aj fan. Mysteriet tätnar.
Citera
2023-06-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ja det återstår väl att se.
Jag tror Ryzzen har full koll på vad de håller på med.
Tror att de offensiven kommer misslyckas rejält

Tror du att Ukrainas offensiv kommer att misslyckas? Nyfiken varför du tror det isf?
Citera
2023-06-20, 22:09
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Typiskt Ukraina att avrätta en fredlig journalist som bara vill avslöja sanningen om vaccinet, WEF och Nuland. Om det inte var Wargonzo så hade han en tvilling.

Få saker kommer slå karman i det där klippet, det skulle vara om Strelkov, Lukashenka eller Putin dyker upp i ett skyttvärn.

Lika typiskt som tsaren från öst avrättar och förgiftar människor som uppstår som ett hot.

Hur tänkte du nu?

Mannen som aldrig Putin lyckades avrätta, vem är det?
Citera
2023-06-20, 22:10
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Caesar in action som danskarna skickade till Ukraina. Undrar när vi får se liknande bilder Archer som Sverige skulle skicka?

https://twitter.com/Frostilicus_/status/1671206081391996929?t=bd7cSvbfHmuAxTn3pQqrXA&s=19
Det finns en liten risk att Archer inte presterar så bra. Efter HIMARS makalösa triumfer har ryssarna intensifierat sin utstörning av frekvensbanden som används för positioneringstjänsterna. Det innebär att Archer, som bygger på samma teknik, inte kommer kunna glänsa på samma sätt som HIMARS gjort.

https://edition.cnn.com/2023/05/05/politics/russia-jamming-himars-rockets-ukraine/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in