Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Intressant. Jag läste inte allt, men är bombsäker på att diagnosen är korrekt. Det är lekande lätt att kika på Putins beteende och pricka av punkt efter punkt på psykopatchecklistan.
Man får absolut inte visa sig svag gentemot Putin – det enda som får honom att hålla sig på mattan är en makt som är större än den han själv kan uppbringa. Psykopaten kommer då försöka leta efter vägar ut – kärnvapen lär inte vara en sådan,
eftersom Putin givetvis inser att Ryssland kommer blåsas från jordens yta om han startar ett kärnvapenkrig. Det gynnar inte honom och arvet/minnet efter honom.
Psykopatchecklistan:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Psychopathy_Checklist
Några komplikationer:
a)Sen ca 20 år tillbaka har Ryssland ändrat sin kärnvapendoktrin som kallas "descalation by escalation". Det handlar om att Ryssland tror att man kan få slut på en konventionell konflikt genom att använda sig av slagfältskärnvapen eller taktiska kärnvapen. Motståndaren antas inte ha balls att svara med samma mynt utan resignerar för att slippa ett Armageddon.= strategiskt kärnvapenkrig.
Dock har USA, som du väl vet, sagt att om Ryssland tillgriper kärnvapen på Ukrainsk mark kommer det att få "katastrofala konsekvenser" för Ryssland. Naturligtvis har inte USA sagt vad detta konkret skulle innebära. En del tror att man skulle blåsa bort varenda ryss i Ukraina med konventionella vapen. Andra tror på mindre angrepp . Här finns alltså oklarheter. Kanske Putin vågar gambla om marken börjar brinna under fötterna på honom?
b) Putins grundläggande rationalitet-självbevarelsedrift kan vara undergrävd av att han inte bara är är psykopat utan också har en dödlig sjukdom som gör att han skiter i om världen skulle gå under. Han skall ju ändå snart lämna skutan. Eller också kan hans kognitiva förmåga vara nedsatt av sjukdom.
Jo,. jag spekulerar vilt, men det vore fel, menar jag att utesluta att så är fallet. Men jag vet dock inte vilka slutsatser man skall dra av detta m a p VÄsts/Ukrainas krigsmål. Som jag skrev i ett tidigare inlägg kanske det vore klokt att inte försöka inta Krim utan istället isolera det(givet nu att man lyckas skära av förbindelselederna)