Citat:
Ursprungligen postat av
bartram
Några komplikationer:
a)Sen ca 20 år tillbaka har Ryssland ändrat sin kärnvapendoktrin som kallas "descalation by escalation". Det handlar om att Ryssland tror att man kan få slut på en konventionell konflikt genom att använda sig av slagfältskärnvapen eller taktiska kärnvapen. Motståndaren antas inte ha balls att svara med samma mynt utan resignerar för att slippa ett Armageddon.= strategiskt kärnvapenkrig.
Dock har USA, som du väl vet, sagt att om Ryssland tillgriper kärnvapen på Ukrainsk mark kommer det att få "katastrofala konsekvenser" för Ryssland. Naturligtvis har inte USA sagt vad detta konkret skulle innebära. En del tror att man skulle blåsa bort varenda ryss i Ukraina med konventionella vapen. Andra tror på mindre angrepp . Här finns alltså oklarheter. Kanske Putin vågar gambla om marken börjar brinna under fötterna på honom?
b) Putins grundläggande rationalitet-självbevarelsedrift kan vara undergrävd av att han inte bara är är psykopat utan också har en dödlig sjukdom som gör att han skiter i om världen skulle gå under. Han skall ju ändå snart lämna skutan. Eller också kan hans kognitiva förmåga vara nedsatt av sjukdom.
Jo,. jag spekulerar vilt, men det vore fel, menar jag att utesluta att så är fallet. Men jag vet dock inte vilka slutsatser man skall dra av detta m a p VÄsts/Ukrainas krigsmål. Som jag skrev i ett tidigare inlägg kanske det vore klokt att inte försöka inta Krim utan istället isolera det(givet nu att man lyckas skära av förbindelselederna)
a) Jag känner till ändringarna i kärnvapendoktrinen sedan tidigare. När den ryska ledningen – samtliga med grandios självbild – suttit och bejublat sin egen militära storhet, har taktiska kärnvapen som ett sätt att avsluta krig säkert framstått som en rimlig lösning. Man har säkerligen föreställt sig ett utdraget krig där Ryssland fortfarande har en stark militärmakt, men där fickor av motståndare gör att kriget aldrig kan få ett slut. I ett sådant läge kan chocken av ett taktiskt kärnvapen, med hot om fler efterföljande, säkert få fienden att ge upp.
Men allt detta förutsätter naturligtvis att Ryssland har en stark militär och att motståndaren skräms av de ryska kärnvapnen i kombination med Rysslands starka armé. I det här fallet flödar vapnen från väst och den ryska armén är den svaga parten. Putin och hans psykopatvänner i den ryska ledningen har nog svårt att se att taktiska kärnvapen skulle hjälpa dem i det här läget. De skulle bara dra på sig omvärldens vrede, och Ukraina skulle aldrig någonsin ge upp sitt territorium utan bara ännu mer målmedvetet slå tillbaka parasiterna från Ryssland.
b) Även om psykopater har en myriad av obehagliga egenskaper, är de lätta att förstå om man vet hur de fungerar. De psykopatiska personlighetsdragen försvinner inte bara för att psykopaten bär på en dödlig sjukdom, lika lite som att du själv skulle kunna tänkas vilja skjuta grann-barnen bara för att du är bär på en dödlig sjukdom och ändå ska dö.
Psykopaten drivs av ära och berömmelse, och Putin vill bli ihågkommen som en stor ledare även efter sin död. Blotta tanken på att Putin skulle förnedras genom att han hängs från ett fönster och folk pissar på hans grav, skrämmer garanterat vettet ur honom. Hela kriget handlar nu om hur Putin ska kunna avsluta kriget och behålla ansiktet.