2023-06-20, 21:08
Medlem
hazey1526s avatar
4km ner i havet. Otäckt!
Citera
2023-06-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Jag har sett jakten på Röd oktober och Das Boot så jag kan ubåtar.
Inga problem att lokalisera främmande ubåtar lr inkommande missiler.
Dom som letar måste använda trålare, skicka ner en ubåt med ekolod för fan..
Mm. Ta det lugnt med drickandet.
Citera
2023-06-20, 21:10
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men återigen vi diskuterar olika saker. En bärgning av en stor militär ubåt är givetvis svårare än en liten ubåt som man kan dra upp med en lina. Om du inte begriper det vet jag inte vad jag kan skriva.

Vem eller vad skulle fästa linan i miniubåten på 3800 meters djup menar du?

Du ägnar dig åt fria fantasier. Om du inte begriper att det är kört för besättningen så vet jag inte vad jag ska skriva.
Citera
2023-06-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Well en militär ubåt har ju ofta radar. För navigation och undvika kollision i ytläge förvisso. Skulle dock vilja se en undervattensradar som kan användas till luftvärn, skulle vara en riktig storsäljare tror jag och allt som behövs är att fysikens lagar upphör.
Varför citerar du Mig när jag talar om för andra att en radar INTE fungerar under vatten?
Citera
2023-06-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ner till 450 meter kan Marinen plocka upp sin URF med en undervattendrönare (ROV) genom att fästa en vajer.. Jag tror alltså inte alls det är någon svårighet att få upp den om Titan hittas. Det finns ROV som kan nå Titanic och fästa vajer/ tamp till en vinsch på ett fartyg och börja dra.

Källa: https://www.google.se/search?q=urf+ub%C3%A5tsr%C3%A4ddningsfarkost+vikt+ &sxsrf=APwXEdf09fdAitR5aM6GmGr_x2FaHuOc1Q%3A168728 4715652&source=hp&ei=6-uRZKezIYmIxc8Px8uFuA8&iflsig=AOEireoAAAAAZJH5-wTorhTMSc5ONM2ZqGpHkpxDywST&ved=0ahUKEwjn1OuwudL_A hUJRPEDHcdlAfcQ4dUDCAk&uact=5&oq=urf+ub%C3%A5tsr%C 3%A4ddningsfarkost+vikt+&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQ ghEKABMgUIIRCgAToECCMQJzoLCC4QgAQQsQMQgwE6BQgAEIAE OggIABCABBCxAzoRCC4QgAQQs QMQgwEQxwEQ0QM6CwgAEIAEELEDEIMBOg4ILhCABBCxAxDHARD RAzoLCAAQigUQsQMQgwE6CwguEIAEEMcBEK8BOgsILhCvARDHA RCABDoFCC4QgAQ6CAgAEIAEEMsBOgYIABAWEB46CAgAEBYQHhA KOg4ILhAWEB4QxwEQ0QMQCjoHCAAQDRCABFAAWIkoYJ8paABwA HgAgAGxAYgBjBGSAQQ1LjE0mAEAoAEB&sclient=gws-wiz

Just nu försöker de få en ROV som kan nå 6000 meters djup till olycksplatsen. Källa här: https://www.dailymail.co.uk/news/article-12212237/Race-missing-Titanic-tourist-sub-deepest-undersea-rescue-mission-ever.html

Marinen skulle använt en stålvajer:

Källa: https://www.dn.se/varlden/ubatsraddningsofficer-en-valdigt-svar-uppgift-att-radda-dem/

Jag tror alltså att när Titan hittas, så kommer en ROV fästa en stål eller tamp i Titan och dra upp den. Det är tur många här inte är med i räddningsstyrkan, ni pessimister som inte tror något kommer fungera.
problemet är att hitta en vinsch med en trumma som klara 4000 meter vajer av tillräcklig tjocklek.
Citera
2023-06-20, 21:12
Medlem
Snapcounts avatar
Det här är en tidigare film från ett dyk utav samma "ubåt" då, där man lyckats komma ner. Överraskad över att..det förfaller som man "kör" riktigt nära Titanic. Antar att man vill ge valuta för pengarna, och att man är mera tvungen pga dåliga ljusförhållanden.

Kanske en form av reklamfilm : https://www.youtube.com/watch?v=UCwg2h7i4Ac&ab_channel=OceanGateExpedition s
Citera
2023-06-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Simfötter och syrgas.
På riktigt?
Citera
2023-06-20, 21:13
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Varför citerar du Mig när jag talar om för andra att en radar INTE fungerar under vatten?

Jag stödde ditt argument och argumenterade inte mot dig.
Citera
2023-06-20, 21:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Två timmar ner och två timmar upp, kanske en timmes sightseeing där nere.

Säker på tiderna? Låter väldigt kort tid för ned- och uppstigning till och från 3800m djup med en sardinskorv.
Citera
2023-06-20, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
På riktigt?
Jag visste inte att idioterna var 4 km långt ner.
Vilka idioter sätter sig i en turist ubåt och åker 4 km ner utan säkerhet?
Citera
2023-06-20, 21:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Vem eller vad skulle fästa linan i miniubåten på 3800 meters djup menar du?

Du ägnar dig åt fria fantasier. Om du inte begriper att det är kört för besättningen så vet jag inte vad jag ska skriva.

Med en miniubåt av samma typ som används vid reparation av fiberoptiska kablar på det djupet. För du fattar att man gör det hela tiden?
Citera
2023-06-20, 21:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Förstå om de fortfarande lever, nere på botten. Det finns ju inget värre öde. Becksvart och bara en lång extrem ångest och väntan på döden.
Man hoppas nog på ett mirakel in i det sista tror jag. Att man kommer att bli räddad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in