2023-06-20, 20:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Fortfarande en relevant fråga i sak. Hur djupt har man lyckats bärga vrak?

Jag har länkat den här typ fyra gånger i tråden: https://en.wikipedia.org/wiki/Project_Azorian
Citera
2023-06-20, 20:17
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej givetvis inte. Man krokar fast linan med en annan miniubåt, vanligtvis en fjärrstyrd sådan som kan vara under vattnet mycket längre.

För alla som inte fattar det: vi fiskar regelbundet upp avbrutna fiberoptiska kablar från havsbotten som väger betydligt mer än den där ubåten.

Precis, hittar man bara farkosten och den är i ett skick så att det går att fästa en vajer/lina etc. i den med hjälp av en lämplig ROV, så går det att bärga den.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2023-06-20 kl. 20:20.
Citera
2023-06-20, 20:18
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men sluta vara så jävla efterliven, läs vad jag skrev. Vi diskuterade INTE räddningar utan BÄRGNINGAR AV VRAK. Två olika saker. Kan du inte läsa? Svenska spraket svaart?
Skulle vara kul att läsa om bärgning också på sånt djup.
Edit
Hittade din länk nu i tidigare inlägg
Citera
2023-06-20, 20:18
Medlem
Hegamons avatar
Ner till 450 meter kan Marinen plocka upp sin URF med en undervattendrönare (ROV) genom att fästa en vajer.. Jag tror alltså inte alls det är någon svårighet att få upp den om Titan hittas. Det finns ROV som kan nå Titanic och fästa vajer/ tamp till en vinsch på ett fartyg och börja dra.

Citat:
URF – UbåtsRäddningsFarkost
Den är ursprungligen konstruerad för att rädda 25 personer och med en dykarsluss. Trots en vikt på över 50 ton
Källa: https://www.google.se/search?q=urf+ub%C3%A5tsr%C3%A4ddningsfarkost+vikt+ &sxsrf=APwXEdf09fdAitR5aM6GmGr_x2FaHuOc1Q%3A168728 4715652&source=hp&ei=6-uRZKezIYmIxc8Px8uFuA8&iflsig=AOEireoAAAAAZJH5-wTorhTMSc5ONM2ZqGpHkpxDywST&ved=0ahUKEwjn1OuwudL_A hUJRPEDHcdlAfcQ4dUDCAk&uact=5&oq=urf+ub%C3%A5tsr%C 3%A4ddningsfarkost+vikt+&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQ ghEKABMgUIIRCgAToECCMQJzoLCC4QgAQQsQMQgwE6BQgAEIAE OggIABCABBCxAzoRCC4QgAQQs QMQgwEQxwEQ0QM6CwgAEIAEELEDEIMBOg4ILhCABBCxAxDHARD RAzoLCAAQigUQsQMQgwE6CwguEIAEEMcBEK8BOgsILhCvARDHA RCABDoFCC4QgAQ6CAgAEIAEEMsBOgYIABAWEB46CAgAEBYQHhA KOg4ILhAWEB4QxwEQ0QMQCjoHCAAQDRCABFAAWIkoYJ8paABwA HgAgAGxAYgBjBGSAQQ1LjE0mAEAoAEB&sclient=gws-wiz

Just nu försöker de få en ROV som kan nå 6000 meters djup till olycksplatsen. Källa här: https://www.dailymail.co.uk/news/article-12212237/Race-missing-Titanic-tourist-sub-deepest-undersea-rescue-mission-ever.html

Marinen skulle använt en stålvajer:

Citat:
Och om man skulle hitta Titan hur får man då upp den?

– Om vi tittar på vår egen räddningsfarkost URF och om den skulle hamna på botten så har vi möjlighet att få ned en ROV och koppla en vajer och lyfta henne till ytan med en kran som finns på Belos. Den vajern når ned till mer än 450 meter. Men i Titans fall så har jag svårt att se att det finns en kran med en så lång vajer.
Källa: https://www.dn.se/varlden/ubatsraddningsofficer-en-valdigt-svar-uppgift-att-radda-dem/

Jag tror alltså att när Titan hittas, så kommer en ROV fästa en stål eller tamp i Titan och dra upp den. Det är tur många här inte är med i räddningsstyrkan, ni pessimister som inte tror något kommer fungera.
Senast redigerad av Hegamon 2023-06-20 kl. 20:21.
Citera
2023-06-20, 20:19
Medlem
Någon som vet varför den inte har en GPS eller varför GPS teknologi inte skulle funka under vattnet? Sen att aftonbladet säger att man har sökt ett område lika stort som conneticut utan att hitta dem? Hur fan kan man söka så mycket med sonar utan att hitta dem, vart skulle dem ha tagit vägen isåfall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Sluta sprida falska rykten!

I princip alla experter jag har lyssnat på säger ju samma sak. Vad är falskt?
Citera
Medlem
När man vet riskerna med detta så måste man väl ha han plan b, c d e f etc.. Så om allt går åt helvete så man vet iallafall att det finns nån liten möjlighet att bli hittad.. eller det funkar kanske inte så eller?
Citera
2023-06-20, 20:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronaljuset
Någon som vet varför den inte har en GPS eller varför GPS teknologi inte skulle funka under vattnet? Sen att aftonbladet säger att man har sökt ett område lika stort som conneticut utan att hitta dem? Hur fan kan man söka så mycket med sonar utan att hitta dem, vart skulle dem ha tagit vägen isåfall?

GPS fungerar inte på speciellt många meter under vattenytan. Man använder transpondrar och dylikt, vilket de antagligen hade. Varför de inte fungerar är en annan historia.
Citera
2023-06-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tror ni båten nånsin kommer återfinnas? Säg att den flutit upp till ytan och nu guppar omkring någonstans - vad är sannolikheten att den då kommer hittas?

En rätt enkel åtgärd hade väl varit att slänga in en satellittelefon eller GPS-sändare - om den skulle flyta upp alltså.

Kanske har någon med sig mobiltelefon (att fota med). Om den fortfarande är på skulle det väl i teorin gå att lokalisera den med hjälp av en mobil mast (med särskrivning). Det bygger förstås också på att de flutit upp, men har den inte gjort det så känns det ju rätt kört hur som helst. Kanske bättre prioritera att hitta dem i ett skick där de kan räddas? Tänker jag.
Öööh, du kanske känner till att en satellittelefon använder sig av satelliter och inte av mobilmaster?
Själva namnet ger ju en indikation om detta självklara faktum, men inte för dig?
Citera
2023-06-20, 20:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Enligt intervju med ”u-båtsexpert” på Aftonbladet är det komplicerat men möjligt att bärga på ca 400m djup. Enligt honom är över 3000m djup en omöjlighet.

Ja, och som jag svarade, då är han inte mycket till expert, om han säger det. Vänta bara ska du få se.
De får kanske inte upp den de närmsta dagarna, men hittar de den, då kommer den upp, det är jag övertygad om. Det är svårare att hitta den än att bärga den, mycket svårare. Givet att den inte imploderat.
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronaljuset

GPS? Global Positioning System, fungerar bara när objektet har kontakt med satelliter. De har svårt att nå ner till 4000 meter under vattnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
ja men det var inte det det stod. Gud, att det alltid ska komma en till pajas till den första pajasens räddning

Jag tror inte att ens en flashbackpajas skulle föreslå en flygfarkost för en undervattensoperation. Men länka gärna inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in