2023-06-20, 21:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
problemet är att hitta en vinsch med en trumma som klara 4000 meter vajer av tillräcklig tjocklek.

Så länge ubåten inte imploderat eller vattenfylls är den in det närmaste viktlös i vattnet.
Man använder lämpligen inte vajer utan en lina av dyneema. En 6-8mm lina räcker gott. Finns att köpa i båthandeln på 1000m rullar. 4 rullar så är det klart.
Behövs inte mycket till vinsch för att dra upp den i ett sådant fall. Det har de säkert ombord på Polar Prince.
Citera
2023-06-20, 21:18
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
problemet är att hitta en vinsch med en trumma som klara 4000 meter vajer av tillräcklig tjocklek.

Vad tror du att man använder normalt när man reparerar fiberoptiska kablar på 4000m djup?
Citera
2023-06-20, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
4km ner i havet. Otäckt!

Verkligen, där vill man inte vara. Förhoppningsvis är de redan avlidna och slipper ett utdraget lidande.
Citera
2023-06-20, 21:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xordo
3-4st hörde jag. Men hörde också att något av dessa blev avbrutna.

Nja, enligt inlägget som jag nyss skrev (med videon) så har man vart nere även 2021 och 22. Min tanke var (nu med detta hemmabygge, elakt sagt) att hemmabygget inte tålde flera dyk på dessa djup. Bara en spekulation ifrån min sida skall sägas.., har noll kunskap om ämnet.
Citera
2023-06-20, 21:21
Medlem
Stackars människor! Hoppas dom klarar sig ur det här ändå! Att dom velat gå ner till Titanic och titta, har dom inte gjort för att göra någon annan illa! Det är fruktansvärt elakt att påstå att "dom har sig själva att skylla"!
Citera
2023-06-20, 21:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
OceanGates huvudkontor. Man får nästan lite Madsen-vibbar.

https://twitter.com/ByMikeBaker/status/1671169404225359875
Jösses...

Jag hade inte ens lämnat in min jonne på reparation där.
Citera
2023-06-20, 21:22
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så länge ubåten inte imploderat eller vattenfylls är den in det närmaste viktlös i vattnet.
Man använder lämpligen inte vajer utan en lina av dyneema. En 6-8mm lina räcker gott. Finns att köpa i båthandeln på 1000m rullar. 4 rullar så är det klart.
Behövs inte mycket till vinsch för att dra upp den i ett sådant fall. Det har de säkert ombord på Polar Prince.

Såg du inte pressträffen för några timmar sedan? Om u-båten hittas vet de inte hur de ska få upp den. Eller om den hittas nu (och om det fanns ett sätt att få upp den) vet de inte ens om 41 timmar skulle räcka för att få upp den. Titta igen och lyssna på frågorna och svaren på slutet.
Citera
2023-06-20, 21:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Måste väl använda satellitteknik för att sända signaler och meddelade
Eller tänker jag fel?

Det går att ha en ”vanlig” (portabel) mast på ett skepp. (Sedan vidare därifrån med satellit.)
Citera
2023-06-20, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nja, enligt inlägget som jag nyss skrev (med videon) så har man vart nere även 2021 och 22. Min tanke var (nu med detta hemmabygge, elakt sagt) att hemmabygget inte tålde flera dyk på dessa djup. Bara en spekulation ifrån min sida skall sägas.., har noll kunskap om ämnet.

Där kan du nog ha rätt. Utmattning i materialen kan ha varit större än beräknat, alternativt att man snåla in och skulle göra ett sista dyk även fast ingenjörerna sa att den är slut.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Såg du inte pressträffen för några timmar sedan? Om u-båten hittas vet de inte hur de ska få upp den. Eller om den hittas nu (och om det fanns ett sätt att få upp den) vet de inte ens om 41 timmar skulle räcka för att få upp den. Titta igen och lyssna på frågorna och svaren på slutet.

De vet inte vilket skick den är i, därför vet de inte heller hur de ska få upp den.
Men om de finner den och den är intakt och inte sitter fast, så vet de säkert hur de ska få upp den. Det är inte rocket science, och oavsett om det är 50m eller 3800m djupt så är det i princip samma teknik som måste användas.
Men de är så klart försiktiga med att säga sådana saker för då skapas förväntningar som de sedan kanske inte kan uppfylla för att förutsättningarna inte sådana.
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
OceanGates huvudkontor. Man får nästan lite Madsen-vibbar.

https://twitter.com/ByMikeBaker/status/1671169404225359875

det krävs excentriker för sådan här verksamhet
Citera
2023-06-20, 21:27
Medlem
Varför åkte man ner igen i det djupet när det hände likadan händelse förra året som det beskrevs i expressen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in