2023-06-20, 19:31
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De är nog sura för att de riskerar att dö, men hoppas de får plundra privata hem istället, och våldta lokala kvinnor och barn. Inga som uttalar sig kritiserar folkmord och krig, de bara klagar på att de själva riskerar att dö, att de själva inte får lön etcetera. Hade de haft minsta moral så hade de valt fängelse istället för att resa till Ukraina och mörda och begå krigsbrott i ett olagligt angreppskrig.
Det finns ju dem som ändå höjer rösten. Häromdagen var det en rysk krigsmotståndare som fängslats och hängde sig i sin cell, sannolikt efter omfattande tortyr. Det är inte förvånande att folk håller käften så länge de befinner sig på rysk mark, eller deltar i den olagliga invasionen av Ukraina och krigsbrotten där.
Citera
2023-06-20, 19:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Krigets vardag med dödsångest. Vakna upp från "shell shock" och inse att man är kvar i stridsområdet.
https://twitter.com/parrot_soldier/status/1671196231245209600
Citera
2023-06-20, 19:36
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Hur vet man vilka källar man kan/ska lita på i detta mediakrig? Det kommer ju alla möjliga rapporter.
Jag är inte supporter av Ryssland, men jag undrar ändå om jag kan lita mer på alla ukrainsk-vänliga rapporter där det rapporteras om att de jagar ryssar på löpande band typ.

Hur ska jag veta vad jag kan lita på, av det jag läser?

Det här gäller både ukrainska och ryska källor. När de rapporterar om egna framgångar så ska du dela med 3. När de rapporterar om egna förluster så ska du multiplicera med 3.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det finns ju dem som ändå höjer rösten. Häromdagen var det en rysk krigsmotståndare som fängslats och hängde sig i sin cell, sannolikt efter omfattande tortyr. Det är inte förvånande att folk håller käften så länge de befinner sig på rysk mark, eller deltar i den olagliga invasionen av Ukraina och krigsbrotten där.

Det är förståeligt men Nurembergrättegångarna fastställde att det inte är ett giltigt försvar. Man får inte lyda olagliga order, då döms man för krigsbrotten man varit med att utföra.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Nu jämför du äpplen och päron. Det är ibland förståeligt med desinformation i samband med en militär manöver, men i väst ljuger media systematiskt om konflikten. Det är där skillnaden ligger. Den amerikanska oligarkin och dess styrning via NATO och av media-narrativet gällande den här konflikten. Kriget är i hög grad ett informationskrig. Problemet är att väst och Ukraina är väldigt dåliga på detta, och det mesta känns som cheesy Hollywoodproduktioner. Gång på gång blir de avslöjade med falsk information. Det finns inga kalla och smarta huvuden i väst, och Ukraina har fortfarande inte erkänt att före detta Bakhmut har fallit exempelvis.
Rysk propaganda är så skruvad att de numera ligger före Nordkorea i absurd propaganda.

Några axplock:

Lavrov "Ukraine started the war": https://www.youtube.com/watch?v=c4FEE-soDNY
(och blir utskrattad)

Lavrov II: "There is no war" https://www.youtube.com/watch?v=lP-7-dNdbyI
A year ago you told us you would not invade Ukraine and now you say you have not invaded Ukraine.

Putin: Tittar på en 1600-tals karta och hittar inte Ukraina och drar slutsatsen att han kan erövra landet som den gamle tsar han är. Att han ur en propagandasynvikel framstår som en komplett idiot som tappat kontakten med verkligheten förstår han givetvis inte.

Vad kan man förvänta sig av ett land där man burar in meningavvikare och kritiker i upp till 15 år?

Slaget om Bakhmut pågår fortfarande btw.
Citera
2023-06-20, 19:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Västmedia styrs av ett avancerat korsägande av stora amerikanska investmentfonder. Av den anledningen har västmedia exakt samma narrativ i Ukrainakonflikten. Mer diskussion om detta får ske i annan tråd, men det kan vara viktigt att påpeka, då mediarapportering utgör en ryggrad i den här tråden. Jag skulle lite mer på slumpmässigt utvalt Telegramkonto än på västmedia.
Kan du ge något exempel på det här avancerade korsägandet, eller var det ett påstående du just plockade ur din lilla hatt?

Och om det avancerade korsägandet innebär att någon uppifrån dikterar vad varje individuell journalist ska skriva – borde det då inte läckt ut? Många svenskar är bekant med, eller känner någon journalist eller lokaltidningsskribent. Är det rimligt att landets samtliga journalister, reportrar och andra text- eller videojournalister deltar i ett hemligt ”skribentnätverk” där de utan att yppa ett ord om det, skriver det någon annan kräver att de ska skriva?
Citera
2023-06-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Hur vet man vilka källar man kan/ska lita på i detta mediakrig? Det kommer ju alla möjliga rapporter.
Jag är inte supporter av Ryssland, men jag undrar ändå om jag kan lita mer på alla ukrainsk-vänliga rapporter där det rapporteras om att de jagar ryssar på löpande band typ.

Hur ska jag veta vad jag kan lita på, av det jag läser?

99% av alla som lite försiktigt påstår sig inte vara supporter av ryssland verkar se ryska Telegram-källor och kända rysstroll här i tråden som sanningsvittnen.

Kolla pinnpelle88, nidhoogen, akademikerfyllot, HAARP och kanske bubblaren Kalle81 för att bli riktigt nöjd över att du matas med nyheter du vill höra.

Annars är det som med det mesta i livet, prova att använda hjärnan!
Citera
2023-06-20, 19:42
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är förståeligt men Nurembergrättegångarna fastställde att det inte är ett giltigt försvar. Man får inte lyda olagliga order, då döms man för krigsbrotten man varit med att utföra.
Visst, jag försvarar det inte. Hade själv deserterat om jag tvingades av en makthungrig svensk diktator att invadera Finland eller Danmark. Det är förvånande att inte fler sticker. Ukraina släppte för en tid sedan siffror om att ~300 ryssar ringer deras hotline varje dag och vill överlämna sig.
Citera
2023-06-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Med hjälp av ukrainska traktorer kanske de rullar bättre.

En av de saker jag skäms mest över är att jag gick på Putins lögner så länge om att de faktiskt var en stark nation med ambition om att göra Ryssland bättre. Vilket jävla fuskbygge hela Putins Ryssland är.
Pumpa ut billiga råvaror i 20 år med hjälp av utländsk expertis och sen bara roffa åt sig alla pengar till lyxkonsumtion. Och sen inse på ålderns höst att Ryssland är slut pga de levt som gräshoppor men deras takeaway är inte att tänka om utan istället hoppa till grannlandet för att fortsätta på samma sätt. Putin har kanske inte cancer, Putin är en jävla cancer.

Putin kunde gjort en Jeltsin. Hittat en deal med en lagom korrupt person om fri lejd vid maktskifte. Dragit sig tillbaka med en borg, en yngre älskarinna, många lyxbilar, en jakt, intressant fritid med björnridning och sånt han gillar. Synd han valde den här vägen. Hade han bara varit lagom korrupt och inte engagerad amatörhistoriker tror jag vi hade sluppit i många år. Lite gruff kring gränserna bara.
Citera
2023-06-20, 19:46
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
En gång till: "Väst-media" kontrolleras sällan eller aldrig av olika stater. Ryska medier är däremot direkt kontrollerade av staten. De fria medier som en gång fanns i Ryssland har tvingats i exil. Det förekommer att Västliga media rapporterar fel, men det finns ingen gemensam politisk inriktning utan västliga media är en vildvuxen blandning av olika politiska sympatier. Att påstå att denna brokiga blandning, som inte står under någon stats kontroll, medvetet ljuger och sprider falsk information faller på sin egen orimlighet. Att Ryska medier enbart sprider vad staten godkänner att de sprider är däremot fullt förväntat. Rysslands hetsjakt på oliktänkande och fria medier (man har registrerat dem som "utländska agenter" och satt dit dem för påhitttade brott) talar också sitt tydliga språk.

Kort sagt, Fyllot pratar återigen tvärtomspråket.
Ja detta är ju självklarheter för människor med fungerande hjärna. Att fyllot inte kan förstå detta är ju tecken på att spriten slagit ut tankeverksamheten totalt.
Citera
2023-06-20, 19:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Det ligger nog en del i att Ukraina slagit tillbaka en rysk motooffensiv i "Piatkiahtky" (?). Kommer mycket videos nu på sprängda ryska saker. Egentligen är de flera timmar gamla men jag har inte hunnit följa Twitterflödet!
https://twitter.com/parrot_soldier/status/1671133907532632066
https://twitter.com/parrot_soldier/status/1671108873359433731
https://twitter.com/parrot_soldier/status/1671099192947662850
https://twitter.com/parrot_soldier/status/1671086724930256896
https://twitter.com/parrot_soldier/status/1671055193423659013
https://twitter.com/parrot_soldier/status/1671056919346200577

Ryssarna får införa treskift nu på sina plåt-burks-fabriker om de skall hinna tillverka mer järnskrot i samma takt som det sprängs. Putin får sälja det sista av statsguldet till underpris till Kina så att han kan betala mutorna till fabrikscheferna. Arbetarna får väl bara indragen lön men ökad vodkaranson.
Citera
2023-06-20, 19:48
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Den avskyvärda offerkoftan gnäller om att Ukraina kommer attackera Krim - precis som den onda Sjojgu ständigt gör mot resten av Ukraina. Vilka idioter det är som styr i Ryssland. Hur i helsike har så många stollar nått makten - korruption och våldsbrott som alltid i kriminella gäng.

Ryssland: Ukraina tänker attackera Krym med robotar
Den ryska försvarsministern Sergej Sjojgu hävdar att Ukraina planerar att attackera ryskkontrollerade Krym-halvön med robotar och artillerisystem. Det skriver Reuters med hänvisning till statskontrollerade Tass. Uppgifterna har inte bekräftats från oberoende part.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Propaganda avsedd för inhemska befolkningen då den framstår direkt motbjudande för betraktare utanför rysslands gränser.

Ryska mentaliteten är svår att förstå sig på men ryssarna anser att de inte har gjort något fel överhuvudtaget. Någonsin.

Eftersom de är ryssar och anser sig vara en stormakt, ett herrefolk, har de en exklusiv rätt att begå krigsförbrytelser, folkmord, etnisk rensning, terrorbombningar av civila, kidnappningar av barn, deporteringar, jämna städer med marken, hota med kärnvapen etc. De har alltså en självutvald rätt att bete sig som barbarer och ljuga skamlöst. Nu finns det ingen som känner till ryssarnas själ bättre än ukrainare, så de väl medvetna ukrainarna har noggrant dokumenterat alla de 100.000-tals krigsbrott som ryssarna begått hittills.

Efter att väst låtit ryssarna få hålla på med sina griserier har vi kommit till punkten där vi säger stopp. Ingen i väst är intresserad av förhandlingar med ryssarna efter deras historik av ohederliga överläggningar, i synnerhet Biden som haft med mytomanen Lavrov att göra i flera decennier där Lavrov ljugit Biden rakt i ansiktet otaliga gånger. Budskapet är övertydligt till ryssarna: inga förhandlingar! Denna självförvållade röra får ni lösa på egen hand. Vi hjälper Ukraina så länge det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in