2023-06-20, 19:14
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tvärtomspråk som vanligt av fyllot. Ett verifierbart exempel:
Västkällor angav i början av 2022 (baserat på amerikansk underrättelseinformation) att Ryssland skulle angripa Ukraina.
Ryska propagandaorganen angav samtidigt att Ryssland aldrig skulle angripa Ukraina.

Nu jämför du äpplen och päron. Det är ibland förståeligt med desinformation i samband med en militär manöver, men i väst ljuger media systematiskt om konflikten. Det är där skillnaden ligger. Den amerikanska oligarkin och dess styrning via NATO och av media-narrativet gällande den här konflikten. Kriget är i hög grad ett informationskrig. Problemet är att väst och Ukraina är väldigt dåliga på detta, och det mesta känns som cheesy Hollywoodproduktioner. Gång på gång blir de avslöjade med falsk information. Det finns inga kalla och smarta huvuden i väst, och Ukraina har fortfarande inte erkänt att före detta Bakhmut har fallit exempelvis.
Citera
2023-06-20, 19:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Nya ukrainska krigsbrott. Omkring 20 civila skadade i ukrainsk attack med västerländska vapen:

Med tanke på att ryssarna i Ukraina har för vana att stjäla allt från begagnade damtrosor till militär materiel vore någon form av bevis på ditt påstående på sin plats.

Vad är beviset för att det i det här fallet var en ukrainare som tryckte på avfyrningsknappen på ett vapen levererat av väst?

En källhänvisning med ett kort citat utan ovidkommande information räcker.

Ett kort citat och en länk räcker.
Citera
2023-06-20, 19:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Nu jämför du äpplen och päron. Det är ibland förståeligt med desinformation i samband med en militär manöver, men i väst ljuger media systematiskt om konflikten. Det är där skillnaden ligger. Den amerikanska oligarkin och dess styrning via NATO och av media-narrativet av den här konflikten. Kriget är i hög grad ett informationskrig. Problemet är att väst och Ukraina är väldigt dåliga på detta, och det mesta känns som cheesy Hollywoodproduktioner. Gång på gång blir de avslöjade med falsk information. Det finns inga kalla och smarta huvuden i väst, och Ukraina har fortfarande inte erkänt att före detta Bakhmut har fallit exempelvis.
En gång till: "Väst-media" kontrolleras sällan eller aldrig av olika stater. Ryska medier är däremot direkt kontrollerade av staten. De fria medier som en gång fanns i Ryssland har tvingats i exil. Det förekommer att Västliga media rapporterar fel, men det finns ingen gemensam politisk inriktning utan västliga media är en vildvuxen blandning av olika politiska sympatier. Att påstå att denna brokiga blandning, som inte står under någon stats kontroll, medvetet ljuger och sprider falsk information faller på sin egen orimlighet. Att Ryska medier enbart sprider vad staten godkänner att de sprider är däremot fullt förväntat. Rysslands hetsjakt på oliktänkande och fria medier (man har registrerat dem som "utländska agenter" och satt dit dem för påhitttade brott) talar också sitt tydliga språk.

Kort sagt, Fyllot pratar återigen tvärtomspråket.
Citera
2023-06-20, 19:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Hur vet man vilka källar man kan/ska lita på i detta mediakrig? Det kommer ju alla möjliga rapporter.
Jag är inte supporter av Ryssland, men jag undrar ändå om jag kan lita mer på alla ukrainsk-vänliga rapporter där det rapporteras om att de jagar ryssar på löpande band typ.
Hur ska jag veta vad jag kan lita på, av det jag läser?

Strunta i alla stora tidningar, speciellt svenska, de har alltid nyheterna långt efter och de är extremt förenklade och ytliga. På Twitter eller Youtube får man lära sig vilka man tror på baserat på vad de sagt tidigare. Även de pro-ukrainska tar upp mycket ryska uppgifter från Telegram om de är trovärdiga. Det är oftast de snabbaste för Ukraina har mycket "OpSec" (?) nu. I början på kriget var ukrainare snabba att skriva men de avslöjade saker för ryssarna vilket ledde till förluster för ukrainarna så nu är de mer strikta.

Om det står att de " jagar ryssar på löpande band" så läs detaljerna. Exakt var och hur många? Bakom en sådan Tweet kanske det är att de förstörde 3 ryska fordon. Utgå inte från rubriker och one-liners, de är klick-bate.
Citera
2023-06-20, 19:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Strunta i alla stora tidningar, speciellt svenska, de har alltid nyheterna långt efter och de är extremt förenklade och ytliga. På Twitter eller Youtube får man lära sig vilka man tror på baserat på vad de sagt tidigare. Även de pro-ukrainska tar upp mycket ryska uppgifter från Telegram om de är trovärdiga. Det är oftast de snabbaste för Ukraina har mycket "OpSec" (?) nu. I början på kriget var ukrainare snabba att skriva men de avslöjade saker för ryssarna vilket ledde till förluster för ukrainarna så nu är de mer strikta.

Om det står att de " jagar ryssar på löpande band" så läs detaljerna. Exakt var och hur många? Bakom en sådan Tweet kanske det är att de förstörde 3 ryska fordon. Utgå inte från rubriker och one-liners, de är klick-bate.
Håller med om att man ska undvika svenska tidningars bevakning om Ukraina då det mest är rewrites av utländska artiklar som utförs några dagar sent av sommarvikarier utan koll på någonting. Detta beror inte, som Fyllot svamlar om, om någon dold agenda eller medvetna lögner, det är bara dålig journalistik och sparkrav som slår igenom.
Citera
2023-06-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
UAF sände över en redig smällkaramell till homofederationen, hela stashet gick åt i smockan. Rubb som stubb exploderade, vet nån om det var Storm Shadow som gjorde visiten?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=a3ae589ee53bac6678c12708803bb d63

Måste funnits enorma mängder ryska bomber och granater(yes Haddock)på plats.

Här ett klipp som visar omgivningen: https://twitter.com/666_mancer/status/1670829424533463040?cxt=HHwWgICzmcug_a8uAAAA

Några ryska generaler fick tydligen akut yx-mage pga detta
Senast redigerad av EnoughisEnough 2023-06-20 kl. 19:28.
Citera
2023-06-20, 19:25
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
An explosion at Russia's Tambov gunpowder factory (about 380 km from Ukraine's border) killed four, injured two, according to Russian media and emergency services
The Tambov governor said that the cause of the fire was the "human factor," i.e. violation of safety regulations

Ukrainian Army's Commander-in-Chief Valerii Zaluzhnyi (right), Ukroboronprom spox Nataliia Sad (center), two unnamed officers. "After the successful 1000 km use of our drone," Ms. Sad captioned this photo.
https://euromaidanpress.com/2023/06/20/successful-use-of-domestic-drone-with-1000-km-range-reported-by-ukroboronprom/

Så ljuvligt foto
Citera
2023-06-20, 19:28
Avslutad
Citat:
Nya ukrainska krigsbrott. Omkring 20 civila skadade i ukrainsk attack med västerländska vapen:

Varför länkar du till rysk mytomanmedia?
Citera
2023-06-20, 19:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Girkin är riktigt pessimistisk o säger att ryzzland redan förlorat o att Putin beter sig som ett barn

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1671200203083329541?t=YbQrAcxvCnSglw1R82zfbQ&s=19
Citera
2023-06-20, 19:29
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Följ Deepstatemap och bry dig inte så mycket om vad som står i olika tidningar och ännu mindre på Twitter.
Med andra ord lita inte fullt på någon, men allra minst lita på ryska källor, då dessa är nedlusade av stora och små lögner.
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Tack ska ni ha!
Citera
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Hur vet man vilka källar man kan/ska lita på i detta mediakrig? Det kommer ju alla möjliga rapporter.
Jag är inte supporter av Ryssland, men jag undrar ändå om jag kan lita mer på alla ukrainsk-vänliga rapporter där det rapporteras om att de jagar ryssar på löpande band typ.

En bra riktlinje är att uppgifter från Ukraina stämmer till 90%, och uppgifter från Ryssland 10%.
Detta beror delvis på att Ukraina förlitar sig på goodwill från väst/Nato och inte kan riskera alltför grova lögner, och tappa stöd, medan Ryssland som nationalsport ljuger ohämmat och ostraffat.
Citera
Avslutad
Citat:

En ledtråd är att Ryssland har statsstyrd media och i princip hela väst råder yttrandefrihet och fri media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in